434 219 läst ·
2 992 svar
434k läst
3,0k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Hej igen. Jag har idag en sikom fixilink 6B-S2 som styr mina 400 v element i hela huset via en kontaktor. En termostat som sitter i hallen som jag ändrar till ex.vis 20 grader när jag är på plats, utöver detta har jag en brytare som kan koppla förbi sikomprylen och låta elementen "styra sig själva på inställda grader via kontaktorn" och min fundering är om Yoyo för dinskena kan ersätta sikomprylen som styr min kontaktar.Hannuse skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svarar mig själv. Detta svar fick jag via Google:
Eftersom din Sikom Fixilink idag styr en kontaktor för husets elradiatorer, fungerar en YOYOPower GSM DIN Switch utmärkt som ersättare rent tekniskt. Den behöver bara ge en styrsignal (230V) till kontaktorns spole, vilket YOYO-enheten klarar utan problem.
Det verkar ju bra. Så jag för väl köpa på mig Yoyo prylarna innan elektrikern kommer så han får lite att göra.
Eftersom din Sikom Fixilink idag styr en kontaktor för husets elradiatorer, fungerar en YOYOPower GSM DIN Switch utmärkt som ersättare rent tekniskt. Den behöver bara ge en styrsignal (230V) till kontaktorns spole, vilket YOYO-enheten klarar utan problem.
Det verkar ju bra. Så jag för väl köpa på mig Yoyo prylarna innan elektrikern kommer så han får lite att göra.
Jag skulle vilja möta energiförbrukningen på min luft / vatten panna. Vad är skillnaden på Shelly Pro 3EM 3CT63 och Shelly 3EM? Ska monteras i kapslingen
https://www.styrahem.se/p/3668/shel...ZyEGXQrTd8ma7QVg3CnBJNnEO4CjDXxBoC07wQAvD_BwE
https://www.styrahem.se/p/629/effek...gnttBQ-zsquavlJxJOpdHcBGeNpDdIaxoCn-AQAvD_BwE
https://www.styrahem.se/p/3668/shel...ZyEGXQrTd8ma7QVg3CnBJNnEO4CjDXxBoC07wQAvD_BwE
https://www.styrahem.se/p/629/effek...gnttBQ-zsquavlJxJOpdHcBGeNpDdIaxoCn-AQAvD_BwE
Ja, korrekt.Bono_R skrev:
Svarar mig själv. Detta svar fick jag via Google:
Kolla bara att du köper rätt pryl, det ska vara "4G Relay", så att du inte köper GSM-varianten.
Och för att förtydliga så kan du ersätta SIKOM-prylen med detta, men den externa temperatursensorn hade du väl tänkt använda till kyl/frs, eller hur?
Bara så att du vet att det bara går att ha en temperatursensor inkopplad, och då kan du inte använda YOYO:n som reglersystem för värmen.
Men för att slå värmen av/på så funkar det, och det är väl det som SIKOM-prylen gör idag?
Och en viktig sak till är att den tempgivare som följer med är tänkt just för styrning av inomhustemperatur, så den har mätområde -10 till +30 grader.
Så ska du mäta i frysen måste du köpa till den andra givaren som finns, som mäter -30 till +100.
Och SIKOM gjorde/gör bra prylar, jag har kvar en sådan som min farbror fortfarande "lånar", och den är från 2004.
Ok tack för svar. Men jag behöver 4g rel som ersättare till sikom men den tempmätaren behövs som frostvakt till huset och värmen, så fungerar sikom idag med en tempmätare. Och sedan behöver jag ha en pryl som känner av strömmen till frysen ifall den fasens huvudsäkring trippar eller säkringen till uttaget löser ut. Kan man bygga ut Yo-Yo.
Det räcker väl då med en ”pryl”. Om den känner av temperaturen i kylen samt matas visa kylens säkring. Så får du meddelande om temperaturen ändras eller om det blir strömlöst.
Nja jag behöver ju en pryl som känner av frysen och villhöver även tempgivare på denna samt en pryl så jag kan styra en kontaktor till värmen med en frostvakt till själva huset helst med en extern tempgivare även till den
Aha.Bono_R skrev:
Ok tack för svar. Men jag behöver 4g rel som ersättare till sikom men den tempmätaren behövs som frostvakt till huset och värmen, så fungerar sikom idag med en tempmätare. Och sedan behöver jag ha en pryl som känner av strömmen till frysen ifall den fasens huvudsäkring trippar eller säkringen till uttaget löser ut. Kan man bygga ut Yo-Yo.
Då blir det nog mer komplicerat med YOYO tänker jag.
Nu svarar jag utan egen erfarenhet, men vad jag har läst mig till från deras dokumentation.
Det är bara "4G Control" (EM4) som går att bygga ut med fler slavenheter, och den är en "plug in" i ett vägguttag, alltså in för DIN-montage.
Slavenheterna kan mäta temperatur, men har inte funktionen att larma vid strömbortfall.
Och den har ingen utgång för kontaktorstyrning, utan då får man nöja sig med att styra enfas stickproppsanslutet.
Men du kanske kan ha kvar SIKOM för styrning av värmen, och bara köra en annan pryl för att övervaka frysen?
Men någonstans "tippar det över" till att bli ett system som blir mer som ett "smart hem" 🙃
Vilket behov har du egentligen av att kunna styra värmen?
Bara så att man inte implementerar onödiga finesser.
Och jag skulle ju mest vara intresserad av temperaturen i frysen, mindre intresserad av om den har ström eller inte.
Men bara så att vi fastställer ditt behov/önskan.
Nja jag behöver ju en pryl som känner av frysen och villhöver även tempgivare på denna samt en pryl så jag kan styra en kontaktor till värmen med en frostvakt till själva huset helst med en extern tempgivare även till den, så har jag det idag med sikomprylen som styr värmen via minicall som blivit onödigt dyrt idag för privatpersoner så jag vill byta ut sikom och komplettera till frysen. Hoppas du förstår mitt ngt vimsiga svarHannuse skrev:
Aha.
Då blir det nog mer komplicerat med YOYO tänker jag.
Nu svarar jag utan egen erfarenhet, men vad jag har läst mig till från deras dokumentation.
Det är bara "4G Control" (EM4) som går att bygga ut med fler slavenheter, och den är en "plug in" i ett vägguttag, alltså in för DIN-montage.
Slavenheterna kan mäta temperatur, men har inte funktionen att larma vid strömbortfall.
Och den har ingen utgång för kontaktorstyrning, utan då får man nöja sig med att styra enfas stickproppsanslutet.
Men du kanske kan ha kvar SIKOM för styrning av värmen, och bara köra en annan pryl för att övervaka frysen?
Men någonstans "tippar det över" till att bli ett system som blir mer som ett "smart hem" 🙃
Vilket behov har du egentligen av att kunna styra värmen?
Bara så att man inte implementerar onödiga finesser.
Och jag skulle ju mest vara intresserad av temperaturen i frysen, mindre intresserad av om den har ström eller inte.
Men bara så att vi fastställer ditt behov/önskan.
Som jag tolkar det så är du inte permanentboende i huset, och vill sänka temperaturen under perioder när du inte är där, och sedan kunna höja temperaturen på distans, är det korrekt?Bono_R skrev:
Nja jag behöver ju en pryl som känner av frysen och villhöver även tempgivare på denna samt en pryl så jag kan styra en kontaktor till värmen med en frostvakt till själva huset helst med en extern tempgivare även till den, så har jag det idag med sikomprylen som styr värmen via minicall som blivit onödigt dyrt idag för privatpersoner så jag vill byta ut sikom och komplettera till frysen. Hoppas du förstår mitt ngt vimsiga svar
En Shelly med addon, då kan du koppla på flera givare.
Sen använde du Shelly som styr en kontaktpr till frostvakt/värmen
Då kan du övervaka i appen så länge du har ström och internet, samt slå på/av kontaktorn
Sen använde du Shelly som styr en kontaktpr till frostvakt/värmen
Då kan du övervaka i appen så länge du har ström och internet, samt slå på/av kontaktorn
men då får jag inget sms när fas(erna) dippar vilket var precis det jag råkade utför i vintras och maten tinade i frysen vilket jag ser som huvudmålet.nino skrev:
Tyvärr var det samma fas som elementet i vårt pumphus sitter på också så där får jag be elektrikern flyttar till en annan fas så det är väl problem nr 3 så helst skulle man ju vilja kolla alla 3 faserna utöver värmestyrning och koll på frysen.
Det kommer att växa i komplexitet, eftersom du inte bara vill ha koll på inkommande tre faser, utan specifika gruppsäkringar för värm och frysen.
Jag skulle nöja mig med temperaturlarm till frysen som sagt var.
Men det lutar allt mer om att du behöver lite "smartare" prylar än vad som tidigare föreslagits, med undantag för Shelly, där kan du kasnke lösa detta.
Använder inte Shelly själv, så vet inte möjligheterna där.
Jag skulle nöja mig med temperaturlarm till frysen som sagt var.
Men det lutar allt mer om att du behöver lite "smartare" prylar än vad som tidigare föreslagits, med undantag för Shelly, där kan du kasnke lösa detta.
Använder inte Shelly själv, så vet inte möjligheterna där.