433 203 läst ·
2 944 svar
433k läst
2,9k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Hej igen
Nya frågor. Jag har ett antal shellypuckar gen 3 matter och har kollat vilken kontakt kyl/frys går på i elcentralen (egen kontakt i köket men den fasen kan ju vara gemensam med annat i huset) men kan man sätta en shellypuck i kyl/frys uttaget utan att riskera ”överströmmar” eller vad det kan heta, k//f är en Samsung RL34T675DWW 125 w 220 v , 135 w 230-240 v
Nya frågor. Jag har ett antal shellypuckar gen 3 matter och har kollat vilken kontakt kyl/frys går på i elcentralen (egen kontakt i köket men den fasen kan ju vara gemensam med annat i huset) men kan man sätta en shellypuck i kyl/frys uttaget utan att riskera ”överströmmar” eller vad det kan heta, k//f är en Samsung RL34T675DWW 125 w 220 v , 135 w 230-240 v
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har läst att shellypucken kan avge ett larm via shellyappen vid ett avbrott på enstaka fasavbrott men då måste routern gå på en hel fas så jag får sätta shellypuckar i alla tre faserna. Får nog prata med elektrikern när han kommer. Men vad tror ni vågar jag sätta en shellypuck i k/f uttaget ?
Jag skulle satt en puck tillsammans med en RC snubber för att skydda pucken.
Hmm, hur skulle en puck i uttaget kunna skicka ett larm om den fasen försvinner. Har du någon referens som beskriver det?Bono_R skrev:
Känns som dina frågor är "all over the place". Är det faser, grupper eller båda du vill övervaka?
Hm jo kan förstå att det är svårförståeligt men det är ju egentligen alla tre faser var för sig som jag vill ha koll på med larm på varje fas för sig och är det säkringen kyl/frys som inte fungerar så är det bra om jag vet det också då jag inte vet vilken fas den går på. Det är ju den säkringen som har ngn betydelse övrigt i sommarhuset spelar inte så speciellt stor roll. Hoppas jag har förklarat lite bättre nu.
Hur avancerad övervakning vill du åt? Det allra enklaste är nog att köpa en Ontech och plugga in i ett uttag som går på samma säkring som kylskåpet. Den har batteribackup och kan skicka mail eller sms vid avbrott. Den övervakar även temperaturen vilket kan vara bra i en sommarstuga som står tom länge. Jag har en i min stuga och tycker den funkar förträffligt i sin enkelhet. Jag har också ett element anslutet till den som jag kan slå på ifall jag ska ut till stugan på vintern.Bono_R skrev:
Hm jo kan förstå att det är svårförståeligt men det är ju egentligen alla tre faser var för sig som jag vill ha koll på med larm på varje fas för sig och är det säkringen kyl/frys som inte fungerar så är det bra om jag vet det också då jag inte vet vilken fas den går på. Det är ju den säkringen som har ngn betydelse övrigt i sommarhuset spelar inte så speciellt stor roll. Hoppas jag har förklarat lite bättre nu.
Toppen en sån får det bli, tror du man kan sätta den i uttaget för kyl/frys eller ska man försöka hitta något annat på samma fasD Dublin skrev:Hur avancerad övervakning vill du åt? Det allra enklaste är nog att köpa en Ontech och plugga in i ett uttag som går på samma säkring som kylskåpet. Den har batteribackup och kan skicka mail eller sms vid avbrott. Den övervakar även temperaturen vilket kan vara bra i en sommarstuga som står tom länge. Jag har en i min stuga och tycker den funkar förträffligt i sin enkelhet. Jag har också ett element anslutet till den som jag kan slå på ifall jag ska ut till stugan på vintern.
Jag skulle sätta den i ett annat uttag på samma säkring (om det finns). Då kan du ju koppla in något i den som du kan styra på distans.Bono_R skrev:
Om du vill säkerställa att du har koll på att kylskåpet har ström är det ju relevant med ett uttag på samma säkring.
Ontechen har ingång för extern temperaturgivare så överkurs är att skaffa en sån och stoppa in i kylen 😊.
Ok då vet jag. Tyvärr går kyl/frys på en egen säkring så jag får be elektrikern kolla vilka andra säkringar som går på samma fas. Alt. skruva ur huvudsäkringarna en åt gången och se vad som slocknar.