ClasseClas
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Jag får inte ordning på astronomiskt tidur i appen. Är det någon som har tips?

[bild]
Det ser korrekt ut. Har du möjligtvis någon scen igång där pluggen ingår?

Sen har jag ett svagt minne att den här funktionen kräver prenumeration, men jag kan ha fel.

Hej! Har en shelly-fråga.

Jag har en shelly 1 gen 3 där jag har en timer på utgången på 1 sekund. Är det möjligt att få pucken att köra den switchen varje gång den blir spänningssatt?

Jag har labbat lite med avståndsmätare kopplade till analogporten på en Shelly Add-on. Jag använder den för att ha koll på hur mycket pellets jag har i mitt pelletsförråd. Jag har sensorn ovanför och mäter rakt ner i förrådet. Utmaningen är att ytan på pelletsen är allt annat än plan ( för er som inte har pellets, tänk er att mäta ner i en låda med legobitar). Jag har kört med en ultraljudssensor ett tag, det funkar men variationen i mätvärdena är stora och ger mer ett hum om vad nivån i förrådet ligger på.
Igår bytte jag till en IR-sensor och skillnaden är stor (lila kurva):
Graf som visar mätdata från IR-sensor i pelletsförråd. Lila kurva indikerar bättre stabilitet och mindre variation än tidigare ultraljudssensor.
Variationen är mycket mindre, det här kommer att vara mycket mer användbart.
Sensorer finns bl a på elektrokit.com. Den IR-sensorn jag använder är en Sharp - GP2Y0A02YK0F.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag har labbat lite med avståndsmätare kopplade till analogporten på en Shelly Add-on. Jag använder den för att ha koll på hur mycket pellets jag har i mitt pelletsförråd. Jag har sensorn ovanför och mäter rakt ner i förrådet. Utmaningen är att ytan på pelletsen är allt annat än plan ( för er som inte har pellets, tänk er att mäta ner i en låda med legobitar). Jag har kört med en ultraljudssensor ett tag, det funkar men variationen i mätvärdena är stora och ger mer ett hum om vad nivån i förrådet ligger på.
Igår bytte jag till en IR-sensor och skillnaden är stor (lila kurva):
[bild]
Variationen är mycket mindre, det här kommer att vara mycket mer användbart.
Sensorer finns bl a på elektrokit.com. Den IR-sensorn jag använder är en Sharp - GP2Y0A02YK0F.
Om pelletsförådet är en silo på ben så kan man mäta vikten med en piezo-töjningsgivare fastlimmad på ett av benen.

useless useless skrev:
Om pelletsförådet är en silo på ben så kan man mäta vikten med en piezo-töjningsgivare fastlimmad på ett av benen.
Yes, dock skulle jag behöva bygga om mitt förråd i så fall då jag inte har ben i den bemärkelsen.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Plagiat?

[länk]

[länk]
Man kan ju undra om de anlitar samma underlevetantörer...?

Olika brands med olika inriktning.
Shelly:
WiFi,
köra grejer lokalt i pucken,
BT

Switch Bot:
Matter native
Matter brygga för BT puckar
Matter över wifi

Hub2 en Matter brygga för SwitchBot puckar för att manageras av överordnat system tex HA via dess matterinterfave

Ja, man blir nästan lite yr över alla mattermöjligheter.

Men hub2 med termometer och matterbrygga för SwitchBot puckar blir ingen matterhub för ikea matterkompatibla lampor etc.

https://www.home-assistant.io/integrations/switchbot_matter/

"SwitchBot Matter​

SwitchBot Matter is a member of the Works with Home Assistant partner program for their Matter products. SwitchBot Matter is committed to making sure their products are up-to-date and ready to use in Home Assistant.

SwitchBot Matter Matter devices work locally and integrate seamlessly with the Matter integration in Home Assistant. As all connectivity is happening locally, status updates and controlling your devices happen instantly in Home Assistant."

blackarrow blackarrow skrev:
Men hub2 med termometer och matterbrygga för SwitchBot puckar blir ingen matterhub för ikea matterkompatibla lampor etc.
Kan ju bero på att IKEA använder Thread och inte WiFi som Switchbot och Shelly

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.