421 246 läst ·
2 859 svar
421k läst
2,9k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Hej igen, tittade på ditt schema igen och blev lite osäker på hur du menar att jag skall koppla. Saknas V(UT) till höger? Tack för hjälpen! Det funkar visserligen nu, men kul att lära sig mer. Har fått lite blodad tand!D Dilato skrev:
Precis. V-UT till höger på kondensatorns +Pol (fast den du har är kanske opolariserad och då spelar det ingen roll hur den är vänd).fatsug skrev:
Det du har nu är
R1 = 2 resistorer, en 10k i serie med en 1k= 11k
R2 = 5k6
Det ger strax över 4V ut vid 12V in.
Kondensatorns uppgift är att filtrera bort snabba förändringar och ge en stabilare snittspänning.
Ju större kondensator desto stabilare spänning men det tar då längre tid att ladda upp den så man måste balansera resistansernas värden mot kondensatorns värde (och ta hänsyn till hur mycket "kräm" som finns att tillgå från källan).
I ditt fall hade det nog räckt med R1 = 1k och R2 5k6 och kondensatorn nånstans från 1uF till 10uF.
Det ger en utspänning på 10.2V vid en inspänning på 12V
Redigerat:
LOL: "standarden för professionella smarta hem i Norden"
https://www.placera.se/nyheter/saab-far-tva-order-fran-airbus-varda-549-miljoner-euro-2025-11-14
Scrolla ner till under artikeln om SAAB.
https://www.placera.se/nyheter/saab-far-tva-order-fran-airbus-varda-549-miljoner-euro-2025-11-14
Scrolla ner till under artikeln om SAAB.
We will see. Plejd är ju etablerad på väldigt få marknader ännu. Aktiekursen har gått upp 500% på kort tid eftersom det börjat ta fart, utvecklas de nya marknaderna på motsvarande sätt så… men ingen vet. 😊R RoAd skrev:
Redigerat:
En arbetskamrat fick en offert på ett elarbeten och elektrikern sade att det skulle bli billigare med plejd än med vanliga brytare, detta då det skulle gå så mycket snabbare att tråda. Jag sa åt honom att inte gå på den lätta. Och om han skulle välja att installera puckar så är Shelly ett bättre val. Men det verkar sluta med Zigbee och inte inbyggt i alla fall.Nissens skrev:
Ja, är din kollega teknikintresserad så funkar det säkert. I annat fall lär du få lite sysselsättning där tidvis i framtiden. 😂pacman42 skrev:
En arbetskamrat fick en offert på ett elarbeten och elektrikern sade att det skulle bli billigare med plejd än med vanliga brytare, detta då det skulle gå så mycket snabbare att tråda. Jag sa åt honom att inte gå på den lätta. Och om han skulle välja att installera puckar så är Shelly ett bättre val. Men det verkar sluta med Zigbee och inte inbyggt i alla fall.
Det elektrikern sade stämmer oftast, eftersom det blir mindre material och mantid så betalar sig Plejd i regel. Win-win så att säga.
Det där har vi tragglat 100 varv. Det fins mkt enkla Zigbee- lösningar för den icke teknikintresserade.Nissens skrev:
Ja, du tycker det, och det får du självklart göra. Det är ju en subjektiv bedömning, och jag har en helt annan (som betalat sig väldigt bra).pacman42 skrev:
Den som lever får se. 😊
Det mest sannolika scenariot enligt mig är att någon större kedja köper upp Plejd och etablerar produkterna snabbare på fler marknader. Det finns en anledning till att de har en kraftig tillväxt även om inte du ser det.
Som kuriosa har det börjat dyka upp i mäklarannonser att husen är försedda med Plejd som en highlight. Undrar när det kommer motsvarande för Shelly. 😊
Jag hade varken sett Plejd Eller Shelly som något som hade påverkat mitt husköp alls...Nissens skrev:
Ja, du tycker det, och det får du självklart göra. Det är ju en subjektiv bedömning, och jag har en helt annan (som betalat sig väldigt bra).
Den som lever får se. 😊
Det mest sannolika scenariot enligt mig är att någon större kedja köper upp Plejd och etablerar produkterna snabbare på fler marknader. Det finns en anledning till att de har en kraftig tillväxt även om inte du ser det.
Som kuriosa har det börjat dyka upp i mäklarannonser att husen är försedda med Plejd som en highlight. Undrar när det kommer motsvarande för Shelly. 😊
Det finns också mäklare som väljer att inte berätta om dessa "finesser ". Undrar varför....Nissens skrev:
Ja, du tycker det, och det får du självklart göra. Det är ju en subjektiv bedömning, och jag har en helt annan (som betalat sig väldigt bra).
Den som lever får se. 😊