437 792 läst ·
3 047 svar
438k läst
3,0k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 196 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 196 inlägg
S styren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med trådat menade jag "vanligt" nätverk.
Sladden är för nollan i de fall man inte drar nollan genom prylen.
Styr gör du med lämpligt system.
Shelly har en egen app om man vill det, eller prylens egna webbsida.
Själv styr jag mina Shelly-prylar via Home Assistant, ett hemautomationssystem.
Renoverare
· Stockholm
· 21 464 inlägg
För att det ska bli elsäkert måste det vara två separata kretsar. Gissar på fjärrstyrningen är ett helt separat relä efter säkringen. Och som du säger därför man inte kan fjärrstyra om den löst ut. Och man ska absolut inte börja riva i elen på den gruppen om man stängt av via fjärrstyrning.13th Marine skrev:
Synd Shelly bara har en bråkdel av sina grejer som z-wave
Redigerat:
Bra, den röda /svarta skall anslutas till neutralledare (blå).13th Marine skrev:
Så man kan dra nollan, i botten antagligen och strunta i svarta sladden...
Har den wifi, ethernet, bluetooth? Vad ersätter den egentligen? Kontaktor + Någon på/av puck
Iden bakom kanske är minskad plats /utrymme på skenan/centralen. Eller stänga av en mängd element eller dito via internet på distans
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 196 inlägg
Jag tolkar det som att man nyttjar dvärgbrytardelen för att koppla från, inget inbyggt relä.AndersMalmgren skrev:
För att det ska bli elsäkert måste det vara två separata kretsar. Gissar på fjärrstyrningen är ett helt separat relä efter säkringen. Och som du säger därför man inte kan fjärrstyra om den löst ut. Och man ska absolut inte börja riva i elen på den gruppen om man stängt av via fjärrstyrning.
Synd Shelly bara har en bråkdel av sina grejer som z-wave
Speciellt med tanke på att de har en 63A-variant.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 196 inlägg
Jag antar att den svarta sladden ska kopplas, är ingen annan punkt att koppla in nollan på.S styren skrev:
JaS styren skrev:
Det och en dvärgbrytare.S styren skrev:
Samt övervakning av dvärgbrytarens status.S styren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 464 inlägg
Vad den ersätter beror ju lite på vad som kan mätas...S styren skrev:
Jag blev lite nyfiken efter som jag normalt inte kör någon last genom de få Shellysar jag har, använder dem tillsammans med en kontaktor. Men, tex pumparna jag har i dränbrunnarna skulle jag vilja ha övervakning på för att se om någon hängt sig och inte slår i från. Kan jag med denna mäta effekt så skulle det vara ett alternativ, men sannolikt blir det ändå billigare med andra PM-produkter från shelly.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 818 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 818 inlägg
Vad använder du för kontaktor?MathiasS skrev:
Vad den ersätter beror ju lite på vad som kan mätas...
Jag blev lite nyfiken efter som jag normalt inte kör någon last genom de få Shellysar jag har, använder dem tillsammans med en kontaktor. Men, tex pumparna jag har i dränbrunnarna skulle jag vilja ha övervakning på för att se om någon hängt sig och inte slår i från. Kan jag med denna mäta effekt så skulle det vara ett alternativ, men sannolikt blir det ändå billigare med andra PM-produkter från shelly.