421 206 läst ·
2 859 svar
421k läst
2,9k svar
Shelly – allmänna diskussioner
SSSS skrev:
Ja, det är ett vanligt fel som delvis kan åtgärdas med en inställning i Shellyn. Men man brukar bara få det felet om de har tappat kontakten med nätverket. Startar du om din accesspunkt varje dag, eller är det instabilt av någon annan anledning?
Vad blev maxspänningen då, både oinkopplat i fläkten och inkopplat ?fatsug skrev:
Efter vad du visat (11.69V) så ska spänningen bli 9.91V med den spänningsdelaren, förutsatt att ingången är högohmig.
Om ingången INTE är högohmig är den en parallell resistans med din 5.6K som då sänker spänningen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Jag tänkte klämma in en Shelly 1 mini i en apparatdosa med brytare. Det framgår inte riktigt om brytaren som kopplas in Shellyn skall vara återfjädrande eller inte. Jag förmodar det tidigare, men att slippa leta rätt på impulsfjäder skulle underlätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Både med och utan fungerar, det är bara olika inställningar.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Strömbrytaren styr förstås shellyn, som i sin tur styr lampan.Johan Gunverth skrev:
Inställningen du ska använda för att det ska fungera är "switch / Edge - trigger on every change of the switch state". Då kan du tända/släcka med app, och med ett tryck på knappen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Att väggbrytaren och Shelly:ns logik kan tända och släcka lampan helt oberoende av varandra. Om Shelly:n t.ex. har slagit på lampan, så kan jag trycka på (den ej återfjädrande) brytaren för att släcka.
Jag får koppla in och testa helt enkelt.
Jag får koppla in och testa helt enkelt.
Mina ZigBee-puckar använder bara väggbrytaren som flankavkännare. Ändrar den från noll till ett eller ett till noll så tänds eller släcks lampan utifrån tidigare läge på lampan, inte läget på brytaren. Med fjäder i så får man vara snabb då det verkar vara så att den bara läser en flank per 100-200 ms. Så klicka snabbt så läses det inte som två flanker.Johan Gunverth skrev:
Ja, du kan tända/släcka på både brytare och från app.Johan Gunverth skrev:
Använder du standardinställningen kan du dock få trycka två gånger på knappen om den är i "fel" läge. Det åtgärdar du med inställningen jag angav.
shellyn har flera lägen för hur switchen ska tolkas, ett av dem är ”typ” som en trappkoppling där man bara behöver byta läge på switchen så ändrar den från av->på eller på->av.
Enda nackdelen med detta läge är ju att det inte alltid är samma läge på brytaren som betyder av respektive på, men så är det ju med vanlig ”analog” trappkoppling också.
Enda nackdelen med detta läge är ju att det inte alltid är samma läge på brytaren som betyder av respektive på, men så är det ju med vanlig ”analog” trappkoppling också.
Inte säker på att jag förstår detta helt. Maxspänningen med min reducerade blir ca 4v. Oklart för mig varför men det räcker att det blir en kontinuerlig signal som jag kan tolka i HA. Har nu byggt om min lilla krets så att den ser lite prydligare ut, och kopplat ihop allt med fläkten och motorn till stor förnöjsamhet. Nu skall bara köket byggas klart så att jag får koppla in allt…D Dilato skrev:
Logga in
Skapa konto
Orsaken till den låga spänningen är att du har i praktiken två reistanser i serie före uttags punkten plus den tredje mot jord.
För att få rätt spänning borde du ha kopplat två reistanser i serie med uttagspunkten emellan, och lagt kondensatorn parallellt där mot jord.
För att få rätt spänning borde du ha kopplat två reistanser i serie med uttagspunkten emellan, och lagt kondensatorn parallellt där mot jord.
Logga in
Skapa konto
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Håller med. Det är mer pedagogisk med återfjädrande. Någonstans har jag alla de femtielva impulsfjädrar jag skaffat för ändamålet. Nu skall bara nollan fram från takdosan…som är täckt av en armatur.B bhus2021 skrev:
😯Va, kopplar du själv?Johan Gunverth skrev:
Jag antar att du menar: Nu skall bara elektrikern fixa fram nollan också. 😇