421 206 läst ·
2 859 svar
421k läst
2,9k svar
Shelly – allmänna diskussioner
Där jag bor låser man ju knappt dörrarna, bilarna låses inte alls någonsin...Alfredo skrev:
Fast i princip alla websidor, och framför allt alla bankers websidor, är ju end-to-end-krypterade. Så bara för att man sitter på samma nät är det inte särskilt enkelt att komma åt någon information. Då behöver du komma åt routern så du kan styra om trafik och dns och då är det kanske enklare att bryta sig in i huset och plantera saker på inkommande fiber.K krambriw skrev:Troligen inte det som är målet, snarare komma åt ditt bankkonto eller värdepappers depå (om dessa är tillräckligt lockande). Nåväl, nu spårar det iväg lite...men självklart gäller detta scenario inte vanliga objekt, möjligen andra där särskilda tillgångar eller information skulle kunna hämtas. Vi får hoppas att alla dom har fullgott skydd på en helt annan nivå än det vi tänker på!
Jag har också en röd utomhus med tempsensor för att detaljstyra värmen till "pancake" och avloppsslangen till LLVP.nino skrev:
Både blå och röda utomhus på flera ställen men i södra Skåne så inte i närheten av de temperaturernanino skrev:
Alltså, jag förstår ju det i teorin men i praktiken. Vad har du kvar då på huvudnätet? Typ alla spelkonsoler, Apple TV och sånt måste väl in på gästnätet då. Bara undrar var du drar gränsen?B bhus2021 skrev:
Mitt misstag var att jag inte visste detta från början så skulle behöva konfa om alla pryttlar. Har inte orkat (än)
För information så kör jag tre olika VLAN (med egna Wi-Fi SSID), ett för IoT, ett för övervakning och ett för privata betrodda prylar (NAS, mobiler, datorer och surfplattor, etc). IoT har allt smarta hemmet, skrivare, laddboxar, etc. Ganska lätt att ställa in IoT nätverket så att inga enheter kan se andra enheter, så om någon mot förmodan skulle hacka min Shelly-puck är det inte mycket denna person kan se eller komma åt 😉K krambriw skrev:
Men ser oavsett detta inte som någon risk jag skulle ligga sömnlös över även om man skulle ha allt på samma nätverk.
Är ju väldigt sällan det kryper ner så långt, sen om den sitter i en kapsling och den sitter på väggen där det är uppvärmt innanför, kanske en bit isolering över vintertid så borde det väl funka...?
Får göra ett test helt enkelt 🙂
I värsta fall så får jag sätta den inne och dra kabel ut
Får göra ett test helt enkelt 🙂
I värsta fall så får jag sätta den inne och dra kabel ut
Så har jag också, sedan har jag en firewall/NAT mellan näten, man får bara komma från hemmanätet till IoT-nätet, inte tvärtom. Mycket praktikst faktiskt. Jag pollar alla mina WiFi-prylar från hemmanätet också - så min kontrollenhet sitter på hemmanätet.B bhus2021 skrev:
Försökte mig på första hjälpen på en Dimmer2, men verkar inte vilja starta även efter att jag bytte de två komponenter som såg ut att ha pajat 😒Walle85 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter bytet:
Logga in
Skapa konto