Synnerligen tråkig situation, men vart tog det riktiga samhället vägen som värnar om de som sköter sig?
Lagar och regler som mest verkar gynna de som är en pain-in-the-ass för andra, och som antagagligen i förlängningen leder till upphävandet av det organiserade samhället och där enbart den starkares rätt råder, dvs anarki. Inget jag efterfrågar.
Det är väldigt svårt för en normal människa att gå över sina gränser för att lösa problemet.
"Land skall med lag byggas" var det visst någon som sa för länge sedan, men när lagen skyddar de som missbrukar den är det ett tandlöst instrument.
Till TS med vill jag bara råda att ju mer ni backar ju mer skit får ni ta, det är tyvärr den krassa verkligheten.
Mike
Lagar och regler som mest verkar gynna de som är en pain-in-the-ass för andra, och som antagagligen i förlängningen leder till upphävandet av det organiserade samhället och där enbart den starkares rätt råder, dvs anarki. Inget jag efterfrågar.
Det är väldigt svårt för en normal människa att gå över sina gränser för att lösa problemet.
"Land skall med lag byggas" var det visst någon som sa för länge sedan, men när lagen skyddar de som missbrukar den är det ett tandlöst instrument.
Till TS med vill jag bara råda att ju mer ni backar ju mer skit får ni ta, det är tyvärr den krassa verkligheten.
Mike
Jag är inne på samma linje som flera andra - vidta rättsliga åtgärder för allt som gjorts olovligen på er mark. Det verkar vara en situation som grannen inte är mottaglig för att lösa genom samförstånd. Dokumentera när hon blockerar vägen och hur länge, verkar vara ganska omfattande. Polisanmäl det sedan, bör utgöra egenmäktigt förfarande från grannens sida. Jag skulle också ta rådgivning från en jurist.B Bocca skrev:Grannen har hantverkare hos sig som parkerar på vår infart, trots att båda hennes parkeringsplatser är tomma, detta har skett 2-4 dagar i veckan sedan augusti. Hon själv står också på vår infart varje em i ca 20 minuter - 2 h. Samt ibland på morgonen, oftast dom tider vi själva lämnar eller anländer till vår gård. Några besökande utöver hantverkarna verkar hon inte ha
Hur har det gått med servitutskonflikten? Ett förslag kan ju annars vara att ni utverkar ett tillstånd av Ko-bonden att parkera där jag markerat med rött i bilden vilket borde skapa samma typ av besvär för er granne som det hon systematiskt orsakar er.
Jag är också lite nyfiken på hur det gått med vattenproblemen från taket. Misstänker att det är samma carport som jag föreslog parkering framför och att vattnet alltså hamnar västerut in i vad som ser ut att vara en hästhage. Tillsammans med infartens effekter på minskad avrinning kan jag förstå att det blir vattensjukt i det hörnet av hagen. Har detta löst sig på något sätt?
Det blev visst frågor från flera trådar, men då denna tråd behandlat konflikten mest generellt låter jag allt så här.
Sedan när jag tittar på avstyckningen av er grannes fastighet så är den väldigt märkligt gjord generellt. Er carport ser ut att vara byggd för huset på hennes fastighet från början medan ert bostadshus senare byggts inne vid ekonomibyggnaderna. Likaså verkar er privata pool ligga i mycket mer naturlig anslutning till er grannes hus än ert eget. Jag tänker att det hade varit absolut bäst att behålla detta som en fastighet och låta den som ägde den hyra ut det ena huset istället för att skapa två fastigheter som nästan med naturlagar skulle komma att hamna i konflikter så fort där skulle hamna två ägare som inte hade valt varandra som grannar från början utan bara köpt en av de två fastigheterna. Jag kan tycka detta var syriskt av den som ägde fastigheten när avstyckningen gjordes. Antingen för att kunna sälja till ett högre totalbelopp. Men även om avstyckningen gjordes för att t ex skapa ett eget ägande för ett barn eller liknande, så borde fastigheterna ha sålts som en enhet istället för som två enskilda. Även exemplet med elen där det fortfarande fanns ljuspunkter på er grannes fastighet som var försörjda från er är ju ett tydligt exempel på att avstyckningen är illa planerad, illa genomförd och egentligen inte borde ha skett över huvud taget.
Jag är också lite nyfiken på hur det gått med vattenproblemen från taket. Misstänker att det är samma carport som jag föreslog parkering framför och att vattnet alltså hamnar västerut in i vad som ser ut att vara en hästhage. Tillsammans med infartens effekter på minskad avrinning kan jag förstå att det blir vattensjukt i det hörnet av hagen. Har detta löst sig på något sätt?
Det blev visst frågor från flera trådar, men då denna tråd behandlat konflikten mest generellt låter jag allt så här.
Sedan när jag tittar på avstyckningen av er grannes fastighet så är den väldigt märkligt gjord generellt. Er carport ser ut att vara byggd för huset på hennes fastighet från början medan ert bostadshus senare byggts inne vid ekonomibyggnaderna. Likaså verkar er privata pool ligga i mycket mer naturlig anslutning till er grannes hus än ert eget. Jag tänker att det hade varit absolut bäst att behålla detta som en fastighet och låta den som ägde den hyra ut det ena huset istället för att skapa två fastigheter som nästan med naturlagar skulle komma att hamna i konflikter så fort där skulle hamna två ägare som inte hade valt varandra som grannar från början utan bara köpt en av de två fastigheterna. Jag kan tycka detta var syriskt av den som ägde fastigheten när avstyckningen gjordes. Antingen för att kunna sälja till ett högre totalbelopp. Men även om avstyckningen gjordes för att t ex skapa ett eget ägande för ett barn eller liknande, så borde fastigheterna ha sålts som en enhet istället för som två enskilda. Även exemplet med elen där det fortfarande fanns ljuspunkter på er grannes fastighet som var försörjda från er är ju ett tydligt exempel på att avstyckningen är illa planerad, illa genomförd och egentligen inte borde ha skett över huvud taget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gällande servitutet. Trafikverket skickade ut brev om att deras nya infart inte var godkänd, det finns ingen möjlighet att vända där inne. Dom fick till 7 augusti på sig att inkomma med svar, efter det har vi inte hört något mer från trafikverket. Dom anmärkte också på att våran infart skymdes av grannens buskar och att dessa behövde kapas. Det enda som vi vet att grannen har gjort är att kapa några grenar på buskarna, sikten är fortfarande lika skymd och dom har ej heller gjort någon vändplan på nya infarten. Hur lång tid kan det ta innan Trafikverket återkommer med beslut? Nu var det visserligen väldigt länge sedan grannen blockerade vår infart, så vi har den senaste tiden kunnat ta oss hem säkert.H Hjalmarson skrev:Hur har det gått med servitutskonflikten? Ett förslag kan ju annars vara att ni utverkar ett tillstånd av Ko-bonden att parkera där jag markerat med rött i bilden vilket borde skapa samma typ av besvär för er granne som det hon systematiskt orsakar er.
Jag är också lite nyfiken på hur det gått med vattenproblemen från taket. Misstänker att det är samma carport som jag föreslog parkering framför och att vattnet alltså hamnar västerut in i vad som ser ut att vara en hästhage. Tillsammans med infartens effekter på minskad avrinning kan jag förstå att det blir vattensjukt i det hörnet av hagen. Har detta löst sig på något sätt?
Det blev visst frågor från flera trådar, men då denna tråd behandlat konflikten mest generellt låter jag allt så här.
edan när jag tittar på avstyckningen av er grannes fastighet så är den väldigt märkligt gjord generellt. Er carport ser ut att vara byggd för huset på hennes fastighet från början medan ert bostadshus senare byggts inne vid ekonomibyggnaderna. Likaså verkar er privata pool ligga i mycket mer naturlig anslutning till er grannes hus än ert eget. Jag tänker att det hade varit absolut bäst att behålla detta som en fastighet och låta den som ägde den hyra ut det ena huset istället för att skapa två fastigheter som nästan med naturlagar skulle komma att hamna i konflikter så fort där skulle hamna två ägare som inte hade valt varandra som grannar från början utan bara köpt en av de två fastigheterna. Jag kan tycka detta var syriskt av den som ägde fastigheten när avstyckningen gjordes. Antingen för att kunna sälja till ett högre totalbelopp. Men även om avstyckningen gjordes för att t ex skapa ett eget ägande för ett barn eller liknande, så borde fastigheterna ha sålts som en enhet istället för som två enskilda. Även exemplet med elen där det fortfarande fanns ljuspunkter på er grannes fastighet som var försörjda från er är ju ett tydligt exempel på att avstyckningen är illa planerad, illa genomförd och egentligen inte borde ha skett över huvud taget.
[bild]
Vattenproblemet från taket. Grannen menar på att när dom byggde carporten så la dom dränering (grus) enligt konstens all regler. Så här kan det minsann inte bli något problem med vatten. Dom förstår inte, trots att vi försökte förklara att från ett stort tak så kommer det stora vattenmängder som går rätt ut i vår hage som drunknar och att dom har en skyldighet att ta hand om sitt dagvatten. Men dom förstår verkligen inte problemet, dom har ju dränerat, suck!
Gällande avstyckningen så håller jag med dig på alla punkter! Det blev inte bra. Carporten byggdes till grannens hus, men det var något med att dom inte fick stycka av så som dom tänkt där.
Dom hade själva tänkt att detta skulle bli ett generationsboende, vi köpte av dottern och hennes man som hade skilt sig. Mamma skulle bo kvar på den avstyckade tomten, som vi skulle få köpa när hon skulle flytta. Här gjorde vi missen att inte skriva ett avtal på det och dom valde istället senare att sälja till nuvarande granne.
En liten uppdatering.
Trafikverket beslutade att grannens nya infart med carport inte får användas, då trafiksäkerheten inte kan garanteras då dom inte har plats för att vända där inne, utan backar in och ut. Så dom började använda servitutsvägen, och problemen med matlåde springet och blockeringen av vår infart försvann. Skönt! Dock så fort snön kom så började grannarna återigen nyttja sin carport, blev väl jobbigt med snöiga bilar, gissar vi. Efter kontakt med Trafikverket så uppger dom att dom kan inte göra något åt att grannen återigen använder carporten, dom är ingen kontrollerande myndighet sa hon. Sen sa hon även att då grannen uppgett att vi har en konflikt så vill dom inte ”blandas in i det”. Det enda vi har intresse utav är att, antingen blir nya infarten godkänd, så att vi kan ansöka om att häva servitutet, alt att den inte blir godkänd så att dom kör hela vägen in och parkerar och inte blockerar vår infart. Är det inte märkligt att Trafikverket inte kan agera?
Nu är det ombyggnation igen och byggarna blockerar dagligen infarten, flera gånger så har jag blivit stående med min bil på 70 sträckan utan möjlighet att ta mig in. Efter långa tutande så flyttar dom på bilen så jag kan ta mig in. Jag har informerat att det råder parkerings förbud och att det är förbjudet att blockera infarter. Men dessa byggare skrattar bara och frågar om jag har en dålig dag och hävdar sedan att dom står och lassar och lossar. Vi har filmer när dom under gårdagen stod parkerade i 2 h utan någon som helst aktivitet vid bilen. Även filmat när jag idag inte kunde åka hemifrån och fick tuta och efter 5 minuter kommer byggaren gående med händerna i fickorna och flyttar sig, när jag kom hem igen så stod han parkerad där igen och efter långa tutande så kom han ut inifrån huset och släppte tillslut in mig. Så någon lastning och lossning sker inte. Jag är rädd att en olycka kommer ske, men grannen säger bara att jag får väl kliva ut min bil och be snällt så flyttar dom sig, sen kan jag åka några kilometer in på LV och vända och sen komma tillbaka för att slippa bli stående.
Gällande byggloven så har kommunen ännu inte tagit tag i dessa, låååång handläggningstid. Men grannen har i alla fall skickat in ett svar till kommunen, utan att dom har bett henne om det. Där hon skriver att vi godkänt att dom bygger närmare än 4,5 meter, att dom tog upp det direkt när dom flyttade in, då dom saknade skyddad parkering för sina bilar samt förråd. Vi har inte godkänt något och även om vi skulle ha skrivit på ett grannmedgivande så är det kulturhistorisk prickad mark så bygglov krävs alltid. Gällande planket, så byggdes det enligt grannens skrivelse ”
Detta ”plank” som dom förmodligen refererar till, är ett glest staket som är 1,60 högt och står innanför deras Thuja häck som täcker den i höjd med minst 50 cm och det är placerat ca 50-80 cm innanför tomtgränsen.
Staketet uppkom då vi, jag och min dotter, fann att manliga ägaren vid flera tillfällen stod och tittade in i vår fastighet. Min dotter upplevde detta som otroligt obehagligt och ville inte vara hemma själv.”
Man vet inte om man ska skratta eller gråta, vi har polisanmält grannen för att dom har sågat ner våra buskar som var vårt insynsskydd för att vi inte vill att dom ska se oss eller vi behöva se dom. För att tillfälligt täcka innan nya buskar växer upp så har vi bekostat insyns gardiner man kan dra ut när vi befinner oss vid vår pool för att återigen slippa se dom eller dom oss.
Märkligt också att vi skulle kunna stå och se in i deras fastighet när det är en thuja häck i vägen som är högre än planket.
I övrigt så är hela brevet till kommunen en enda snyfthistoria, vi byggde förråden för att vi inte hade någonstans att placera vår gräsklippare, vi byggde carporten för att få en skyddad plats till våra bilar och ja planket för att våga vara hemma. Det är väl i vår värld inte sakliga argument för att inte ansöka om bygglov.
Tröttsam historia som bara fortgår och fortgår, gråhårig kan man bli för mindre.
Trafikverket beslutade att grannens nya infart med carport inte får användas, då trafiksäkerheten inte kan garanteras då dom inte har plats för att vända där inne, utan backar in och ut. Så dom började använda servitutsvägen, och problemen med matlåde springet och blockeringen av vår infart försvann. Skönt! Dock så fort snön kom så började grannarna återigen nyttja sin carport, blev väl jobbigt med snöiga bilar, gissar vi. Efter kontakt med Trafikverket så uppger dom att dom kan inte göra något åt att grannen återigen använder carporten, dom är ingen kontrollerande myndighet sa hon. Sen sa hon även att då grannen uppgett att vi har en konflikt så vill dom inte ”blandas in i det”. Det enda vi har intresse utav är att, antingen blir nya infarten godkänd, så att vi kan ansöka om att häva servitutet, alt att den inte blir godkänd så att dom kör hela vägen in och parkerar och inte blockerar vår infart. Är det inte märkligt att Trafikverket inte kan agera?
Nu är det ombyggnation igen och byggarna blockerar dagligen infarten, flera gånger så har jag blivit stående med min bil på 70 sträckan utan möjlighet att ta mig in. Efter långa tutande så flyttar dom på bilen så jag kan ta mig in. Jag har informerat att det råder parkerings förbud och att det är förbjudet att blockera infarter. Men dessa byggare skrattar bara och frågar om jag har en dålig dag och hävdar sedan att dom står och lassar och lossar. Vi har filmer när dom under gårdagen stod parkerade i 2 h utan någon som helst aktivitet vid bilen. Även filmat när jag idag inte kunde åka hemifrån och fick tuta och efter 5 minuter kommer byggaren gående med händerna i fickorna och flyttar sig, när jag kom hem igen så stod han parkerad där igen och efter långa tutande så kom han ut inifrån huset och släppte tillslut in mig. Så någon lastning och lossning sker inte. Jag är rädd att en olycka kommer ske, men grannen säger bara att jag får väl kliva ut min bil och be snällt så flyttar dom sig, sen kan jag åka några kilometer in på LV och vända och sen komma tillbaka för att slippa bli stående.
Gällande byggloven så har kommunen ännu inte tagit tag i dessa, låååång handläggningstid. Men grannen har i alla fall skickat in ett svar till kommunen, utan att dom har bett henne om det. Där hon skriver att vi godkänt att dom bygger närmare än 4,5 meter, att dom tog upp det direkt när dom flyttade in, då dom saknade skyddad parkering för sina bilar samt förråd. Vi har inte godkänt något och även om vi skulle ha skrivit på ett grannmedgivande så är det kulturhistorisk prickad mark så bygglov krävs alltid. Gällande planket, så byggdes det enligt grannens skrivelse ”
Detta ”plank” som dom förmodligen refererar till, är ett glest staket som är 1,60 högt och står innanför deras Thuja häck som täcker den i höjd med minst 50 cm och det är placerat ca 50-80 cm innanför tomtgränsen.
Staketet uppkom då vi, jag och min dotter, fann att manliga ägaren vid flera tillfällen stod och tittade in i vår fastighet. Min dotter upplevde detta som otroligt obehagligt och ville inte vara hemma själv.”
Man vet inte om man ska skratta eller gråta, vi har polisanmält grannen för att dom har sågat ner våra buskar som var vårt insynsskydd för att vi inte vill att dom ska se oss eller vi behöva se dom. För att tillfälligt täcka innan nya buskar växer upp så har vi bekostat insyns gardiner man kan dra ut när vi befinner oss vid vår pool för att återigen slippa se dom eller dom oss.
Märkligt också att vi skulle kunna stå och se in i deras fastighet när det är en thuja häck i vägen som är högre än planket.
I övrigt så är hela brevet till kommunen en enda snyfthistoria, vi byggde förråden för att vi inte hade någonstans att placera vår gräsklippare, vi byggde carporten för att få en skyddad plats till våra bilar och ja planket för att våga vara hemma. Det är väl i vår värld inte sakliga argument för att inte ansöka om bygglov.
Tröttsam historia som bara fortgår och fortgår, gråhårig kan man bli för mindre.
Grannen har servitut på infarten så vi får inte hindra dom från att nyttja det, vilket en låst grind tyvärr görharry73 skrev:
Visserligen får inte dom hindra oss heller och gör det ändå...
Du får i alla fall sätta ner grind för att du tycker det är snyggt. Sedan kan du om du stänger och låser den sätta upp en lapp med ditt telefonnummer och skriva att du öppnar när de ringer. Sedan tar det lite tid såklart för att bajsa färdigt och hitta nycklarna.B Bocca skrev:
Om du blockerar grannens servitut varje gång han blockerar din infart, borde polletten trilla ner till slut
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Det låter som om båda parter har saker på sitt samvete här. Det är möjligt att grannen är värre, men då är det mest en gradskillnad. Ni verkar båda ha olovliga byggnadsverk till exempel.
Jag tror inte det här är en konflikt ni kommer att vinna – i alla fall inte på inslagen väg. Trafikverket övervakar som sagt inte att folks utfarter är korrekta och polisen kommer inte stå där med bötesblocket heller. Det finns helt enkelt ingen hjälp att få vid den här typen av småtvister. Det finns rent av trådar här med exempel på betydligt allvarligare konflikter där man fått inse att man i princip är utlämnad till att själv hantera sina grannkonflikter.
Så försök att trappa ner snarare än upp konflikten. Och gör ditt bästa för att inte blanda in grannens hantverkare som du gjort nu. Att stå och tuta på någon i fem minuter är inte en bra öppning för dialog, utan du måste hitta ett annat sätt, hur svårt det än verkar.
Jag tror inte det här är en konflikt ni kommer att vinna – i alla fall inte på inslagen väg. Trafikverket övervakar som sagt inte att folks utfarter är korrekta och polisen kommer inte stå där med bötesblocket heller. Det finns helt enkelt ingen hjälp att få vid den här typen av småtvister. Det finns rent av trådar här med exempel på betydligt allvarligare konflikter där man fått inse att man i princip är utlämnad till att själv hantera sina grannkonflikter.
Så försök att trappa ner snarare än upp konflikten. Och gör ditt bästa för att inte blanda in grannens hantverkare som du gjort nu. Att stå och tuta på någon i fem minuter är inte en bra öppning för dialog, utan du måste hitta ett annat sätt, hur svårt det än verkar.
Vad menar du med att att vi skulle ha olovliga byggnadsverk på vår fastighet?Nötegårdsgubben skrev:
Det låter som om båda parter har saker på sitt samvete här. Det är möjligt att grannen är värre, men då är det mest en gradskillnad. Ni verkar båda ha olovliga byggnadsverk till exempel.
Jag tror inte det här är en konflikt ni kommer att vinna – i alla fall inte på inslagen väg. Trafikverket övervakar som sagt inte att folks utfarter är korrekta och polisen kommer inte stå där med bötesblocket heller. Det finns helt enkelt ingen hjälp att få vid den här typen av småtvister. Det finns rent av trådar här med exempel på betydligt allvarligare konflikter där man fått inse att man i princip är utlämnad till att själv hantera sina grannkonflikter.
Så försök att trappa ner snarare än upp konflikten. Och gör ditt bästa för att inte blanda in grannens hantverkare som du gjort nu. Att stå och tuta på någon i fem minuter är inte en bra öppning för dialog, utan du måste hitta ett annat sätt, hur svårt det än verkar.
Vet ej heller vad vi behöver ha på vårt samvete? Vi försöker bara leva och bo i lugn och ro utan trakasserierna vi utsätts för, men vi tycker det är beklagligt att vi ska behöva göra anmälningarna.
Har inte stått och konstant tutat i 5 minuter, ledsen om det uppfattades så. Bara försökt göra byggarna uppmärksamma på att jag behöver ta mig in, sedan fick jag stå och vänta 5 minuter innan någon kom.
Redigerat:
