Jag är inne på samma linje, vill inte starta ännu mer världskrig och jag anser att myndigheter borde få lägga tid på vettiga saker istället för vuxna människor som inte kan kommunicera.Jonatan79 skrev:
En annan granne som äger marken där hon byggt sin infart och carport har anmält dels byggnationen av infarten till kommunen och sen står carporten delvis på hans mark och saknar bygglov. Men grannen säger samma till honom, jag gör vad jag vill på min mark. Då skrattade han lite och sa ja klart du gör vad du vill på din tomt, men nu har du ju anlagt väg och byggt halva din carport på min.
Vi är bara stora markägare runt denna granne som har en avstyckad tomt. Vi har alla en god dialog och hjälps åt med det mesta. Men denna lilla tomtägare ställer till det för oss alla ☹️☹️
Vår andra granne har erbjudit sig att köpa grannens tomt och hus för 1 miljon mer än hon själv betalade för det, men hon tackade nej.Jonatan79 skrev:
Vi tänkte sälja vår gård då vi inte orkar ha krig varje dag, men 2 mäklare vi kontaktade menade på att då dels planket och ett förråd grannen byggt står delvis på vår mark utan bygglov så var vi tvungna att gå ner 900 000 - 1,5 miljoner i pris för att en eventuell köpare fick ta över problem och kommunen kan inte agera snabbare i detta då dom hanterar bygglovs ärenden i tur och ordning .
Tack snälla för ert engagemang och hjälp och råd jag uppskattar det verkligen även om hela situationen verkar hopplös..
Vi har 52 hektar. Jag tycker också det är orimligt mycket men båda mäklarna hävdar på att ingen människa vill köpa sig ett problem därav får man gå ner i pris. Det var därför vi gick till mäklare nr 2 som hävdade samma.Jonatan79 skrev:
Att riva staket och förråd har vi fått till oss är egenmäktigt förfarande och vi kan bli dömda för detta. Dessutom är planket uppställt med stöttor in på vår mark, så svårt att få det att blåsa omkull :-/..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Med den mängden överträdelser skulle jag sätta hårt mot hårt. Allt som gjordes på min mark skulle jag gå till fogden med. Från skitsaker som plankstöttor bakom en häck till parkerade bilar på vägen.
Hantverkarna skulle jag prata med i särskild ordning. De lär inte vilja vara del av er konflikt så får de veta att de blockerar vägen om de står där de står lär de nog kunna bete sig som folk och parkera ur vägen.
Svartbyggen är ju också bara att anmäla. Då jag antar att det är utanför detaljplanerat område bryr sig säkert inte kommunen jättemycket, men är det på er eller den andre lantbruksgrannens mark lär det även där gå att gå till fogden.
Medan jag skriver kommer jag dock på mig själv med att tänka att man borde ge grannen en sista chans. Inte nödvändigtvis av omtanke om henne, utan för TS skull. Jag skulle försöka gå ihop med lantbruksgrannen och skriva ner alla regelöverträdelser hon gör. Sen (givet att ni är överens om det) gå till grannen och säga hur ni önskar att hon uppför sig. Inget parkerande på några vägar, inget blockerande sv infarter för att man ”bara ska...”. Och i andra vågskålen har ni då anmälningarna, varav i alla fall vissa skulle nå framgång hos fogden eller i domstol.
Jag förstår om det är för sent för en sådan lösning, eller om den känns allmänt fruktlös beroende på grannens inställning till världen (eller för den delen om det finns en annan väg med mer socker och mindre vinäger), men så skulle jag tänka.
Hantverkarna skulle jag prata med i särskild ordning. De lär inte vilja vara del av er konflikt så får de veta att de blockerar vägen om de står där de står lär de nog kunna bete sig som folk och parkera ur vägen.
Svartbyggen är ju också bara att anmäla. Då jag antar att det är utanför detaljplanerat område bryr sig säkert inte kommunen jättemycket, men är det på er eller den andre lantbruksgrannens mark lär det även där gå att gå till fogden.
Medan jag skriver kommer jag dock på mig själv med att tänka att man borde ge grannen en sista chans. Inte nödvändigtvis av omtanke om henne, utan för TS skull. Jag skulle försöka gå ihop med lantbruksgrannen och skriva ner alla regelöverträdelser hon gör. Sen (givet att ni är överens om det) gå till grannen och säga hur ni önskar att hon uppför sig. Inget parkerande på några vägar, inget blockerande sv infarter för att man ”bara ska...”. Och i andra vågskålen har ni då anmälningarna, varav i alla fall vissa skulle nå framgång hos fogden eller i domstol.
Jag förstår om det är för sent för en sådan lösning, eller om den känns allmänt fruktlös beroende på grannens inställning till världen (eller för den delen om det finns en annan väg med mer socker och mindre vinäger), men så skulle jag tänka.
Hjälp oss lite, på vilket sätt kan vi gå till kronofogden?Nötegårdsgubben skrev:
Med den mängden överträdelser skulle jag sätta hårt mot hårt. Allt som gjordes på min mark skulle jag gå till fogden med. Från skitsaker som plankstöttor bakom en häck till parkerade bilar på vägen.
Hantverkarna skulle jag prata med i särskild ordning. De lär inte vilja vara del av er konflikt så får de veta att de blockerar vägen om de står där de står lär de nog kunna bete sig som folk och parkera ur vägen.
Svartbyggen är ju också bara att anmäla. Då jag antar att det är utanför detaljplanerat område bryr sig säkert inte kommunen jättemycket, men är det på er eller den andre lantbruksgrannens mark lär det även där gå att gå till fogden.
Medan jag skriver kommer jag dock på mig själv med att tänka att man borde ge grannen en sista chans. Inte nödvändigtvis av omtanke om henne, utan för TS skull. Jag skulle försöka gå ihop med lantbruksgrannen och skriva ner alla regelöverträdelser hon gör. Sen (givet att ni är överens om det) gå till grannen och säga hur ni önskar att hon uppför sig. Inget parkerande på några vägar, inget blockerande sv infarter för att man ”bara ska...”. Och i andra vågskålen har ni då anmälningarna, varav i alla fall vissa skulle nå framgång hos fogden eller i domstol.
Jag förstår om det är för sent för en sådan lösning, eller om den känns allmänt fruktlös beroende på grannens inställning till världen (eller för den delen om det finns en annan väg med mer socker och mindre vinäger), men så skulle jag tänka.
Hantverkarna säger att dom har blivit anvisade att stå på min infart och att dom inte får ställa sig på hennes. Än så länge har vi inte orkar komma springandes med vårt tomt karta och bråka som idioter med annars trevliga snickare.
Vi bor på kulturhistorisk skyddad mark, så den är prickad så jo kommunen har intresse i det hela, men det kommer ta tid. Vi är dock inte omöjliga, vi erbjöd grannen att ha kvar planket som står mot vår tujha häck, men att hon skulle ta bort/flytta det som står på vår mark. Gissa svaret?!
Vi tillsammans med Ko-grannen har haft mötet som du föreslagit med grannen. Men vi får bara till oss att hon har rätt att göra så som hon gör. Min 10 åriga dotter har även bett grannen med gråten i halsen att inte blockera utfarten så vi kommer in, då mina barn fick bevittna när jag nästan blev påkörd då en bil fick väja i panik när min bil stod på vägen och jag skulle korsa vägbanan.
Men som sagt tar gärna tips och råd om hur vi kan nyttja kronofogden.
Visst är det egenmäktig förfarande om ni plockar bort stöttor, men gör ni det försiktigt utan att skada stöttor elker staket och lägger ni allt på hennes mark, då undrar jag vad hpn kan göra skadeståndsmässigt.
Jag skriver detta inte som ett förslag men lyfter det som en tanke och bjuder alla in att diskutera konsekvenserna.
Jag skriver detta inte som ett förslag men lyfter det som en tanke och bjuder alla in att diskutera konsekvenserna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Handräckning från Kronofogden är det man normalt använder när någon överträder ens rättigheter. Detta då man oftast själv inte får flytta/förstöra annans egendom även när den andra parten gjort fel.
Effektivast är när man kan använda särskild handräckning, då har man en så stark position att Kronofogden själv fattar beslut om att hjälpa en snarare än att det krävs ett domstolsbeslut. Kombinerar man det med verkställighet från Kronofogden kan man exempelvis få till ett beslut om att grannen måste ta bort sina plankstöttor från er mark och gör hon inte det låter fogden göra det på hennes bekostnad. Samma sak med carporten och ”kogrannen”; står den delvis på hans mark är det bara att anmäla.
Motsvarande med blockerandet av vägen, men det är svårare rent praktiskt då hon vid varje tillfälle bara kan flytta bilen. Kanske kan man med fotografier med tidsstämplar bevisa något, men som sagt, det är svårare.
Vill ni sjunka till hennes nivå kan ni säkert parkera in henne med en traktor någon gång när hon ställt sig på vägen ”tillfälligt” (gissar att ni har någon alternativ utfart en sådan kan ta). Men det är en dålig väg framåt enligt mitt tycke, och risken att ni tappar överhanden när det kommer till myndighetshjälp är nog överhängande.
Snickarna löser ni nog med lite vilja. Exempelvis att de får parkera på er gårdsplan (gissar att ni har en sådan), men inte på vägen. Självfallet vore det rimliga att hon löser deras parkeringsbehov, men när så inte sker så...
Effektivast är när man kan använda särskild handräckning, då har man en så stark position att Kronofogden själv fattar beslut om att hjälpa en snarare än att det krävs ett domstolsbeslut. Kombinerar man det med verkställighet från Kronofogden kan man exempelvis få till ett beslut om att grannen måste ta bort sina plankstöttor från er mark och gör hon inte det låter fogden göra det på hennes bekostnad. Samma sak med carporten och ”kogrannen”; står den delvis på hans mark är det bara att anmäla.
Motsvarande med blockerandet av vägen, men det är svårare rent praktiskt då hon vid varje tillfälle bara kan flytta bilen. Kanske kan man med fotografier med tidsstämplar bevisa något, men som sagt, det är svårare.
Vill ni sjunka till hennes nivå kan ni säkert parkera in henne med en traktor någon gång när hon ställt sig på vägen ”tillfälligt” (gissar att ni har någon alternativ utfart en sådan kan ta). Men det är en dålig väg framåt enligt mitt tycke, och risken att ni tappar överhanden när det kommer till myndighetshjälp är nog överhängande.
Snickarna löser ni nog med lite vilja. Exempelvis att de får parkera på er gårdsplan (gissar att ni har en sådan), men inte på vägen. Självfallet vore det rimliga att hon löser deras parkeringsbehov, men när så inte sker så...
Tack snälla för svar! Vi ska titta på möjligheten med kronofogden, jätte tacksam för att du tog dig tid och förklarade. Jätte snällt!Nötegårdsgubben skrev:
Handräckning från Kronofogden är det man normalt använder när någon överträder ens rättigheter. Detta då man oftast själv inte får flytta/förstöra annans egendom även när den andra parten gjort fel.
Effektivast är när man kan använda särskild handräckning, då har man en så stark position att Kronofogden själv fattar beslut om att hjälpa en snarare än att det krävs ett domstolsbeslut. Kombinerar man det med verkställighet från Kronofogden kan man exempelvis få till ett beslut om att grannen måste ta bort sina plankstöttor från er mark och gör hon inte det låter fogden göra det på hennes bekostnad. Samma sak med carporten och ”kogrannen”; står den delvis på hans mark är det bara att anmäla.
Motsvarande med blockerandet av vägen, men det är svårare rent praktiskt då hon vid varje tillfälle bara kan flytta bilen. Kanske kan man med fotografier med tidsstämplar bevisa något, men som sagt, det är svårare.
Vill ni sjunka till hennes nivå kan ni säkert parkera in henne med en traktor någon gång när hon ställt sig på vägen ”tillfälligt” (gissar att ni har någon alternativ utfart en sådan kan ta). Men det är en dålig väg framåt enligt mitt tycke, och risken att ni tappar överhanden när det kommer till myndighetshjälp är nog överhängande.
Snickarna löser ni nog med lite vilja. Exempelvis att de får parkera på er gårdsplan (gissar att ni har en sådan), men inte på vägen. Självfallet vore det rimliga att hon löser deras parkeringsbehov, men när så inte sker så...
Ko-bonden och hans fru har nu fått läsa LMs svar, frun i huset är gammal jurist. ”Tillfällig lastning och lossning bör kunna accepteras” = borde kunna accepteras. Men grannen har fått information från oss om att den inte kan accepteras:
”Skönt att du slutligen vände dig till Lantmäteriet.
Ingen lastning och lossning kan accepteras då trafiksäkerheten äventyras. Det innebär stora risker för bilar som ska till fastigheten då infarten blockeras.
Berörd myndighet, Trafikverket kan informera dig om detta.
Då du byggt en egen infart från allmänna vägen (ej utmärkt på kartan) bör denna kunna användas även till lastning och lossning, det skapar inte någon risk för annan. ”
Ko bonden skall också rensa diken i veckan som kommer, den grushög som någon olovligen lagt dit för att bygga en infart kommer att rensas bort.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Perfekt, då har du ett bra bollplank i henne. Dock tror jag personligen att hon är lite för hoppfull om lassning/lossning. Räcker ju att grannen ställer sig fem meter in så är det argumentet borta.B Bocca skrev:
B Bocca skrev:
Förstår inte riktigt vad som är ett citat eftersom citattecken inte är fullständiga.
Om det är ni som skriver att lastning och lossning inte kan accepteras, så tror jag att det är en felaktig tolkning av ert servitut.
Att gå "all in" och vara kategorisk tror jag inte fungerar och inte är en framkomlig väg vid en tvist.
Om det är ni som skriver att lastning och lossning inte kan accepteras, så tror jag att det är en felaktig tolkning av ert servitut.
Att gå "all in" och vara kategorisk tror jag inte fungerar och inte är en framkomlig väg vid en tvist.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Vad är det du inte förstår? Det första citatet är från Lantmäteriet och vrids och vänds på av TS juristgranne. Det andra citatet (som är fyra stycken långt) är väl ett brev från TS till grannen hon är i konflikt med; säkert skrivet tillsammans med juristgrannen.
Det hela hade kanske kunnat skrivas lite tydligare, men allt står där – inklusive citattecknen.
Det hela hade kanske kunnat skrivas lite tydligare, men allt står där – inklusive citattecknen.


