Hej.
Fortsätter på grannsämjan temat.
Ni som har haft problem med grannar som överträder servitut, hur har ni kommit till en lösning?
Min granne har ett servitut på min infart som säger ”Rätt att använda befintliga vägen x för utfart till allmän väg”.
Dock används den till parkering, i och ur lastning med mera. Hela infarten blockeras och när vi själva kommer hem blir vi tvingade att stå på en 70 sträcka i en dold kurva, innan bilen flyttas och vi kan ta oss in.
Vi har påtalat vad servitutet gäller och då grannen inte förstod så fick vi förtydliga med du har rätt till det som står i servitutet, du har inte rätt till parkering osv.
Men grannen säger att vi inte förstår vad ett officialservitut innebär och att vi borde kontakta lantmäteriet och att hon har rätt att göra vad hon vill på sitt servitut.
Så ni som har haft samma problem, tacksam över att få veta hur har ni kommit till en lösning?
Vi har kontaktat lantmäteriet och bett om ett förtydligande av servitutet.
Fortsätter på grannsämjan temat.
Ni som har haft problem med grannar som överträder servitut, hur har ni kommit till en lösning?
Min granne har ett servitut på min infart som säger ”Rätt att använda befintliga vägen x för utfart till allmän väg”.
Dock används den till parkering, i och ur lastning med mera. Hela infarten blockeras och när vi själva kommer hem blir vi tvingade att stå på en 70 sträcka i en dold kurva, innan bilen flyttas och vi kan ta oss in.
Vi har påtalat vad servitutet gäller och då grannen inte förstod så fick vi förtydliga med du har rätt till det som står i servitutet, du har inte rätt till parkering osv.
Men grannen säger att vi inte förstår vad ett officialservitut innebär och att vi borde kontakta lantmäteriet och att hon har rätt att göra vad hon vill på sitt servitut.
Så ni som har haft samma problem, tacksam över att få veta hur har ni kommit till en lösning?
Vi har kontaktat lantmäteriet och bett om ett förtydligande av servitutet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Den andra myndighetsvägen att gå är att begära handräckning från Kronofogden. Denna kan då förelägga grannen att inte blockera vägen.
Så parkeringen kan du komma åt. Att grannen någon gång ibland blockerar vägen för att lasta och lossa får du nog däremot leva med.
Så parkeringen kan du komma åt. Att grannen någon gång ibland blockerar vägen för att lasta och lossa får du nog däremot leva med.
Du kan undersöka möjligheten att dela ut P-böter. Då behöver du ett förbudskylt med underskylt med kontaktuppgifter till den som sköter kontrollen. Och så behöver man någon som får sätta kontrollavgifter.
P-bolag (t ex Qpark) vet hur det ska ske och kan hjälpa dig vidare.
Men innan du tar det steget, kan det vara bra med ett förtydligande från Lantmäteriet om vad som gäller.
P-bolag (t ex Qpark) vet hur det ska ske och kan hjälpa dig vidare.
Men innan du tar det steget, kan det vara bra med ett förtydligande från Lantmäteriet om vad som gäller.
Ytterst besviken på lantmäteriet, efter 200 samtal om detta ärendet. Där Lantmäteriet uppgett att parkering, lastning och lossning och andra div överträdelser inte får ske så skriver dom nu nedan och lämnar helt öppet för tolkning och ska låta grannen själv göra bedömningen om trafiksäkerheten äventyras = livsfarligt!!
Känner mig uppgiven, någon som har tips och råd vad kan jag göra? Jag vill inte hamna i en dödsolycka pga. en granne som har egna regler till allt.
Från Lantmäteriet:
Hej,
Ändamålet med servitutet vid inrättandet är ”Utfart” med följande beskrivning: ”Rätt att använda befintliga vägen x för utfart till allmän väg.”
Servitutet är inrättat genom ett beslut fattat av Lantmäterimyndigheten enligt villkoren i Fastighetsbildningslagen (1970:988). Rättigheten gäller för all framtid tills dess beslutet ändras eller upphävs av en myndighet. Rättigheten ger fastighetens ägare rätt att nyttja annans fastighet på det sätt som framkommer av beskrivningen.
Om det förekommer oklarheter med vad beskrivningen avser kan en fastighetsbestämning av Lantmäterimyndigheten klargöra gällande förhållanden. En fastighetsbestämning innebär inte någon förändring av fastighetsindelningen. Åtgärden utförs efter inkommen ansökan från ägarna av någon av de fastigheter som berörs av servitutet, nedlagd tid i ärendet debiteras efter gällande timtaxa. Gällande timtaxa för år 2020 är 1550 kronor i timmen.
Generellt så omfattar en servitutsrättighet med ändamål utfart normal trafik motsvarande vad som kan förväntas för en fastighet med det ändamål som fastigheten hade vid servitutets inrättande. För en bostadsfastighet så avser det normal biltrafik och övriga transporter som kan förväntas vid normalt nyttjandet av fastigheten. Tillfällig lastning och lossning bör kunna accepteras så länge trafiksäkerheten inte äventyras, parkering brukar dock inte omfattas. Den belastade fastighetens ägare får inte hindra utövandet av servitutet.
Råder tvist avseende vad som är rimlig tid för lastning/lossning, hindrande av utövande av servitutsrättighet etc. så hanteras inte sådana frågor av Lantmäterimyndigheten. Sådana frågor hanteras genom en civilrättslig process i domstol.
Med vänlig hälsning,
Känner mig uppgiven, någon som har tips och råd vad kan jag göra? Jag vill inte hamna i en dödsolycka pga. en granne som har egna regler till allt.
Från Lantmäteriet:
Hej,
Ändamålet med servitutet vid inrättandet är ”Utfart” med följande beskrivning: ”Rätt att använda befintliga vägen x för utfart till allmän väg.”
Servitutet är inrättat genom ett beslut fattat av Lantmäterimyndigheten enligt villkoren i Fastighetsbildningslagen (1970:988). Rättigheten gäller för all framtid tills dess beslutet ändras eller upphävs av en myndighet. Rättigheten ger fastighetens ägare rätt att nyttja annans fastighet på det sätt som framkommer av beskrivningen.
Om det förekommer oklarheter med vad beskrivningen avser kan en fastighetsbestämning av Lantmäterimyndigheten klargöra gällande förhållanden. En fastighetsbestämning innebär inte någon förändring av fastighetsindelningen. Åtgärden utförs efter inkommen ansökan från ägarna av någon av de fastigheter som berörs av servitutet, nedlagd tid i ärendet debiteras efter gällande timtaxa. Gällande timtaxa för år 2020 är 1550 kronor i timmen.
Generellt så omfattar en servitutsrättighet med ändamål utfart normal trafik motsvarande vad som kan förväntas för en fastighet med det ändamål som fastigheten hade vid servitutets inrättande. För en bostadsfastighet så avser det normal biltrafik och övriga transporter som kan förväntas vid normalt nyttjandet av fastigheten. Tillfällig lastning och lossning bör kunna accepteras så länge trafiksäkerheten inte äventyras, parkering brukar dock inte omfattas. Den belastade fastighetens ägare får inte hindra utövandet av servitutet.
Råder tvist avseende vad som är rimlig tid för lastning/lossning, hindrande av utövande av servitutsrättighet etc. så hanteras inte sådana frågor av Lantmäterimyndigheten. Sådana frågor hanteras genom en civilrättslig process i domstol.
Med vänlig hälsning,
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Det var väl inget konstigt med det där svaret. Det är inte Lantmäteriets sak att upprätthålla de beslut de fattar. Och där står ju svart på vitt att parkering normalt inte är ok.
Bara att påbörja ett ärende om särskild handräckning hos Kronofogden.
Bara att påbörja ett ärende om särskild handräckning hos Kronofogden.
Det lantmäteriet sagt till oss hela tiden är att det som står i servitutet är det som gäller = rätt till utfart och jag hade varit jätte nöjd om man satt punkt efter det.Nötegårdsgubben skrev:
I detta mail tycker jag att man lämnar det öppet för tolkning. Anser min granne att trafiksäkerheten inte äventyras så får hon fritt stå där och lasta och lossa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Ja, lassa och lossa ingår i normalt vägbruk. Men hur ofta gör man det? Du kommer rimligen inte kunna komma åt något annat än parkerandet.
Varje dag när grannen kommer hem från jobbet kör hon in på vår infart, tar ut sin påse med sin matlåda, bär in den i sitt kök. Går sedan ut startar bilen kör ut på allmänväg och sen kör hon ner till sin egna infart och parkerar sin bil i sin carport.Nötegårdsgubben skrev:
Hade det varit fråga om ”Jag har köpt ny soffa leverans” el liknande så hade det varit en annan femma.
Låter jobbigt både för dig och henne, varför gå in för att sen gå ut igen??
Går det att skapa bättre förutsättning för passage, tex en breddning?
Men antar att du inte vill det med risk att hon alltid kommer stå där, jag hade nog inte velat det i varje fall.
Går det att skapa bättre förutsättning för passage, tex en breddning?
Men antar att du inte vill det med risk att hon alltid kommer stå där, jag hade nog inte velat det i varje fall.
Får vi se en kartbild över området?B Bocca skrev:Varje dag när grannen kommer hem från jobbet kör hon in på vår infart, tar ut sin påse med sin matlåda, bär in den i sitt kök. Går sedan ut startar bilen kör ut på allmänväg och sen kör hon ner till sin egna infart och parkerar sin bil i sin carport.
Hade det varit fråga om ”Jag har köpt ny soffa leverans” el liknande så hade det varit en annan femma.
För din egna skull så är det nog bättre att bara försöka släppa och gå vidare i livet. Eftersom ni redan är i en osämja så kommer det aldrig bli bra.B Bocca skrev:
Gå vidare eller flytta om det är möjligt?
Svårt att släppa när jag dagligen blir utestängd i från min fastighet och blir fast ute på allmän väg. Tyvärr!P Pappa1986 skrev:
Jag vill inte ha någon osämja, allt hade varit mycket roligare om vi kunde respektera att vi delar infart och hjälper varandra med det!