vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Så fort hon lämnar bilen så är det ju parkering. Att stanna för lastning innebär att man är vid bilen och lastar, lastar ur eller släpper av passagerare. Om inget sådant sker är det parkering. Jag håller med lantmäteriet, att stanna för sådant är inget konstigt. Men att lämna bilen så att den blockerar är en annan sak.
Grannen har byggt en ny infart i från allmänna vägen så hon kommer in till sin carport.vcx skrev:
Hade denna infart varit godkänd och laglig så hade vi haft rätt att döda servitutet.
Hur får jag grannen att förstå det?D Daniel 109 skrev:Så fort hon lämnar bilen så är det ju parkering. Att stanna för lastning innebär att man är vid bilen och lastar, lastar ur eller släpper av passagerare. Om inget sådant sker är det parkering. Jag håller med lantmäteriet, att stanna för sådant är inget konstigt. Men att lämna bilen så att den blockerar är en annan sak.
Jag håller med, befinner man sig vid bilen, kan man flytta på den om någon annan kommer och vill in. Men det är svårt när man är inne i sitt kök och lämnar matlådan.
Det kan kanske hjälpa att skriva ut denna och highlighta valda delar och ge henne.B Bocca skrev:
https://paragrafhjalpen.se/stoppforbud-och-parkeringsforbud/
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Som jag ser det har du tre alternativ:B Bocca skrev:
1. Gör infarten bredare. Kan hon vända på din tomt så gagnar det er båda och du slipper vänta medans hon springer med matlådan.
2. Sätt upp en stoppförbudszonskylt med ditt telefonnr. under. Sen är det bara att dokumentera alla gånger hon stannar på din tomt. Gör hon det efter varje arbetsdag finns det pengar att tjäna, 21 x 800 = 16 800 kr. Sammanställ och skicka en faktura i slutet av månaden...
3. Ansök om att få servitutet upphävt med hänvisning till att hon missbrukar det och att fastigheten har en egen infart. Laglig eller inte borde inte spela någon roll i detta fall tycker jag.
1. På min mark vid infarten så ligger vårt garage och vår carport, så där finns inte möjlighet till breddning. Vi har frågat grannen om hon vill göra en parkeringsplats på sin sida om infarten, men det vill hon ej hon säger att den parkeringsplats hon har ca 15 m från den plats hon nu dagligen parkerar på räcker gott och väl. Jag kan inte förstå varför hon inte kan använda servitutet och köra in på den parkeringen, hon har den parkeringsplatsen efter att hon passerat sitt hus, använder hon den får hon närmare in till huset för det hon ska bära in. Men hon vill promt stanna direkt vid infarten.vcx skrev:
Som jag ser det har du tre alternativ:
1. Gör infarten bredare. Kan hon vända på din tomt så gagnar det er båda och du slipper vänta medans hon springer med matlådan.
2. Sätt upp en stoppförbudszonskylt med ditt telefonnr. under. Sen är det bara att dokumentera alla gånger hon stannar på din tomt. Gör hon det efter varje arbetsdag finns det pengar att tjäna, 21 x 800 = 16 800 kr. Sammanställ och skicka en faktura i slutet av månaden...
3. Ansök om att få servitutet upphävt med hänvisning till att hon missbrukar det och att fastigheten har en egen infart. Laglig eller inte borde inte spela någon roll i detta fall tycker jag.
2. Är det lagligt? Kan jag sätta upp en skylt Lastning förbjuden? Måste jag ha något tillstånd?
3. Lantmäteriet säger att servitutet ej kan dödas pga. att dom ej kan godkänna den nya infarten då Trafikverket inte har godkänt den = hon har ingen ny infart trots att den finns och dagligen används. Vid vår kontakt med LM så har dom sagt att hon inte får parkera, lasta och lossa och hindra oss från att använda vår infart. Dom bad oss skriva till grannen att hon inte får blockera vår infart och att vi skall dokumentera när hon gör det, för att det då kan resultera i ett upphävt servitut, då vi belastas mer än nödvändigt. Men nu har ju LM skrivit att det är i princip fritt att lasta och lossa till grannen, så tolkar i alla fall grannen det. När vi efter mailet från LM var ut för att dokumentera blockeringen av infarten fick vi ett hånleende och ”Ni har inte läst er Mail ser jag”.
Jag vill bara kunna ta mig in och ut till min gård på ett säkert sätt
Inlägget redigerat av moderator
Redigerat av moderator:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Jag har nog redan skrivit det här, men du kommer inte att vinna den här frågan om det du försöker komma åt är några minuters stopp för lastning och lossning. Inte ens med de tämligen fantasifulla idéerna om skyltar med parkeringsförbud kommer du komma någonstans då ett stopp på några minuter för att gå in och hämta en låda inte är parkering.
Däremot känner jag att det kanske är dags att bena ut saker och ting så att vi förstår.
Jag har svårt att tro att det här är (allt) vad konflikten handlar om. Att hon nu synes utnyttja servitutet för att förstöra för/reta er verkar uppenbart, men varför hon gör det är mindre klart. Det måste i viss mån vara ansträngande/tidsödande för henne att bete sig såsom beskrivs. Det är klart att vi kan avfärda henne som dum i huvudet, men det är sällan en inställning som löser något.
Skulle jag gissa utifrån beskrivningarna i tråden skulle jag tro att ni försökt kringskära servitutet mer än ni har rätt till och att grannen därefter sparkat bakut. Det är säkert inte där det hela börjat, och jag tar inte ställning för någon part, men ni måste – tror jag – tänka lite större än bara den här snäva frågan för att lösa något.
Däremot känner jag att det kanske är dags att bena ut saker och ting så att vi förstår.
- Du skriver att grannen parkerar på och därmed blockerar vägen, men också att hon har en carport med annan infart och en parkeringsplats vid servitutsvägen. Hur ofta sker då detta blockerande parkerande? Eller är det andra (besökandes?) bilar som hamnar där?
- Förstår jag det rätt parkerar hon (oftast) på egen mark men stannar på vägen ut (och hem!?) för att bära en matlåda gångvägen innan hon kör iväg/parkerar. Vad betyder det, tre minuters stopp? Dagligen, flera gånger om dagen, eller vad?
Jag har svårt att tro att det här är (allt) vad konflikten handlar om. Att hon nu synes utnyttja servitutet för att förstöra för/reta er verkar uppenbart, men varför hon gör det är mindre klart. Det måste i viss mån vara ansträngande/tidsödande för henne att bete sig såsom beskrivs. Det är klart att vi kan avfärda henne som dum i huvudet, men det är sällan en inställning som löser något.
Skulle jag gissa utifrån beskrivningarna i tråden skulle jag tro att ni försökt kringskära servitutet mer än ni har rätt till och att grannen därefter sparkat bakut. Det är säkert inte där det hela börjat, och jag tar inte ställning för någon part, men ni måste – tror jag – tänka lite större än bara den här snäva frågan för att lösa något.
Du har helt rätt det finns en bakom liggande konflikt i det hela.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har nog redan skrivit det här, men du kommer inte att vinna den här frågan om det du försöker komma åt är några minuters stopp för lastning och lossning. Inte ens med de tämligen fantasifulla idéerna om skyltar med parkeringsförbud kommer du komma någonstans då ett stopp på några minuter för att gå in och hämta en låda inte är parkering.
Däremot känner jag att det kanske är dags att bena ut saker och ting så att vi förstår.
- Du skriver att grannen parkerar på och därmed blockerar vägen, men också att hon har en carport med annan infart och en parkeringsplats vid servitutsvägen. Hur ofta sker då detta blockerande parkerande? Eller är det andra (besökandes?) bilar som hamnar där?
- Förstår jag det rätt parkerar hon (oftast) på egen mark men stannar på vägen ut (och hem!?) för att bära en matlåda gångvägen innan hon kör iväg/parkerar. Vad betyder det, tre minuters stopp? Dagligen, flera gånger om dagen, eller vad?
Jag har svårt att tro att det här är (allt) vad konflikten handlar om. Att hon nu synes utnyttja servitutet för att förstöra för/reta er verkar uppenbart, men varför hon gör det är mindre klart. Det måste i viss mån vara ansträngande/tidsödande för henne att bete sig såsom beskrivs. Det är klart att vi kan avfärda henne som dum i huvudet, men det är sällan en inställning som löser något.
Skulle jag gissa utifrån beskrivningarna i tråden skulle jag tro att ni försökt kringskära servitutet mer än ni har rätt till och att grannen därefter sparkat bakut. Det är säkert inte där det hela börjat, och jag tar inte ställning för någon part, men ni måste – tror jag – tänka lite större än bara den här snäva frågan för att lösa något.
Jag tror egentligen att allting började redan från början med att grannen uppfattat att mäklaren sagt att det ingick stallplats och att även vår pool nyttjades gemensamt. Grannen kom en dag efter in flytt och frågade vilken box som var deras. Vi blev förvånade, även om vi har stort stall med 18 boxar så hyr vi inte ut till någon utan stallet och gården används av vår verksamhet. Vi förklarade att vi tyvärr inte hur ut stallplatser med gav dom en lista på andra i området som hyr ut. Poolen är vår privata och delas ej. Mäklaren säger att han sagt att eventuellt finns det möjlighet att hyra plats i stallet samt att han inte sagt något om poolen.
Sen började grannen bygga plank mot oss, i samband med det sågade hon ner buskar som klart och tydligt var på vår sida om markpinnen. Vi kontaktade grannen och bad henne återställa dom 2 m höga buskarna, hon planerade då 2 st 20 cm höga buskar som hon dock tog bort dagen efter. Vi föreslog att hon skulle plantera thujor då kostnaden för dom buskarna som stod blev hög. Thujor är billiga och skulle direkt skapa det skydd som de tidigare buskarna skapade. Men hon vägrade. Så detta har vi tyvärr fått polisanmäla.
Vår infart fortsätter rakt på där servitutet slutar, jag plogar denna vintertid, är noga med att vinkla plogbladet åt andra hållet när jag plogar där grannen har sin parkering för att i möjligaste mån undvika större plogvallar. Men detta kom hon skrikandes om. Jag är ju helt dum i huvudet som plogar så att det blir en kant upp till dom. Men tyvärr blir det ju en nivå skillnad om vi plogar vår mark och dom inte har plogat alls, men detta behövde vi genast åtgärda. Kommunen fick då gå in och förklara för henne att samma regler gäller för henne som när plogbilen åker förbi, man får själv ploga bort den vall som uppstår vid plogning.
Grannen byggde ju som sagt sin egna infart och slutade således att använda vår. Vi ställde frågan om vi gemensamt kan skicka in till LM att ta bort servitutet på vår fastighet då det ej nyttjats på drygt 1 år. Men hennes familjesituation krävde att hon har 2 infarter. Efter detta så har denna parkering och lastningen och lossningen pågått. Vet inte om det är ett försök att visa att behov finns av servitutet eller vad det kan vara. Vi sa när hon ville ha kvar servitutet att det var okej och att det inte stör oss om det är kvar.
Dina frågor:
Grannen har hantverkare hos sig som parkerar på vår infart, trots att båda hennes parkeringsplatser är tomma, detta har skett 2-4 dagar i veckan sedan augusti. Hon själv står också på vår infart varje em i ca 20 minuter - 2 h. Samt ibland på morgonen, oftast dom tider vi själva lämnar eller anländer till vår gård. Några besökande utöver hantverkarna verkar hon inte ha.
Hennes bil står nattetid i carporten och då nyttjas inte vår infart. Det finns ingen gångväg där hon går med matlådan, så hon går rätt över sin gräsmatta.
Vi har bett henne köra in lite längre, så att i alla fall en bil kommer in på infarten bakom hennes bil om den står där, men nope hon har rätt att göra vad hon vill på sitt servitut.
