B
Hej,
Jag och min närmsta granne har officialservitut på en enskild väg. Det är vår enda tillfart och vägen ägs av en annan granne.

Problemet är att vägägarna har börjat sätta upp egna hinder och regler. De har asfalterat en vägbula som gör att låga bilar inte kommer fram, ställt ut blomlådor som gör vägen så smal att vi ofta måste flytta dem för att ta oss fram med släp eller om en lite större bil ska igenom, och satt upp en hemmagjord 10 km/h-skylt. (Se bilderna jag lagt med.)

Jag förstår att de vill ha låg hastighet eftersom vägen passerar deras stall, och det kan jag respektera. Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen.

Vi har försökt prata med dem flera gånger, men det är helt lönlöst. Därför undrar jag nu vart man egentligen ska vända sig – jurist, Lantmäteriet eller någon annan instans?

En detalj som kanske säger något om nivån: vi får ofta sms och telefonsamtal så fort någon kör över 10 km/h. De kräver att vi ska tala om vems bil det var – och vill till och med ha kontaktuppgifter till våra gäster så att de kan ringa dem direkt.

Det märkliga i sammanhanget är att alla blomlådor och gupp råkar vara placerade så att vägägarna själva slipper påverkas. Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen. 😀

Har någon här varit med om liknande problem? Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!

• Smal grusväg med två väghinder i röd och gul färg. Vegetation omger vägen, och en vit grind syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hemmagjord 10 km/h-skylt står vid en smal grusväg omgiven av grönska, sedd från en bils framruta.
    Skapa konto
  • Vägen med vägbula och blomlådor som hindrar trafiken, enligt beskrivningen av att vägägarna skapat hinder på en enskild väg.
    Skapa konto
  • En smal grusväg med en orange kon och ett spärrband över vägen, sett från en bils förarplats. Grönska på båda sidor.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
xibeca och 8 till
  • Laddar…
jag tror att det krävs tillstånd för att sätta upp egen hastighetsskylt

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 21 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag tror att det krävs tillstånd för att sätta upp egen hastighetsskylt
Ja, lokal trafikföreskrift krävs.

• Gilla
Alxxx och 14 till
  • Laddar…
Viktigt här att reda ut hur servitutet är skrivet. Vanligtvis är det ju den som är härskande (det vill säga TS) som ska underhålla och sköta vägen så att den fyller sitt syfte. Om blomlådor och fartgupp gör att vägen inte kan användas som tänkt skulle jag gissa att det är en otillåten inskränkning av servitutet.

Sedan en kommentar till TS som skriver: "Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen." Det är alltså inte tjänande fastighets skyldighet att sköta vägen, men heller inte rättighet att sätta upp regler för den.

Mitt råd skulle vara att TS och den andre drabbade grannen först går igenom vilka rättigheter och skyldigheter som följer med servitutet och sedan kommunicerar det till vägägaren. Om det behövs professionell rådgivning så är det i första hand en jurist som ska tillfrågas. Möjligtvis att man kan fråga Lantmäteriet om någonting i servitutstexten verkar oklart.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 17 till
  • Laddar…
B
Henningelvis Henningelvis skrev:
Viktigt här att reda ut hur servitutet är skrivet. Vanligtvis är det ju den som är härskande (det vill säga TS) som ska underhålla och sköta vägen så att den fyller sitt syfte. Om blomlådor och fartgupp gör att vägen inte kan användas som tänkt skulle jag gissa att det är en otillåten inskränkning av servitutet.

Sedan en kommentar till TS som skriver: "Just nu är det mer fokus på att sätta regler än att faktiskt sköta vägen." Det är alltså inte tjänande fastighets skyldighet att sköta vägen, men heller inte rättighet att sätta upp regler för den.

Mitt råd skulle vara att TS och den andre drabbade grannen först går igenom vilka rättigheter och skyldigheter som följer med servitutet och sedan kommunicerar det till vägägaren. Om det behövs professionell rådgivning så är det i första hand en jurist som ska tillfrågas. Möjligtvis att man kan fråga Lantmäteriet om någonting i servitutstexten verkar oklart.
Hej,
Vårt servitut är från 1942. Så det står i princip bara "Det avstyckade området ska få rätt att använda den befintliga vägen längs den nordöstra gränsen som utfartsväg ut till allmän väg"

Men menar du att jag och min granne har rätt att underhålla vägen?
Just nu är den i dåligt skick men vägägaren har sagt nej till att vi skulle slänga på ett lass grus.

Tack för svar!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väl rätt uppenbart att markägaren är irriterad på trafiken till era fastigheter. Jag råder er att inte nappa på att att bli irriterade på gupp och blomlådor även om det kan kännas provokativt. Först när de verkligen är i vägen och ni inte får era transporter är det värt att agera, t ex när sopbilen inte kör in eller liknande. Då är det bara att göra vad ni har gjort, skjut hindret åt sidan om ni behöver det för att passera. Meddela grannen problemet och att han inte får blockera t ex sopbilen.

Jag ser tecken i trådstart på att ni är rejält irriterade på grannen (förståeligt!), t ex med uppgifter om att ett enkelt lågt farthinder skulle hindra låga bilar från att ta sig fram. Det skulle betyda att de inte går att framföra i vilken tätort som helst så argumentet är inte sakligt. Fixa bilen så att den fungerar i vanlig trafik. Osakliga argument sänker er position, så använd dem inte även om det känns rätt att klämma till grannen med dem.

Sen verkar ju grannen vara rätt gränslös med egna hastighetsskyltar som inte har någon rättsverkan och märkliga telefonsamtal. Men det är inte mycket att göra, har man en gränslös granne så har man. Man får tålmodigt förklara för dem att det är 70 km/h på vägen som är fartbegränsningen och att förare ska anpassa hastigheten efter den gamla dåliga vägen. Men återigen, det körs väl som fan på vägen - det är det vanliga på landet. Fotona antyder att 10-20 km/h är en lämplig hastighet för en sån väg, det är väl bara att bilisterna struntar i det.

• Gilla
Ishwari och 42 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B sjostedt.niclas skrev:
Just nu är den i dåligt skick men vägägaren har sagt nej till att vi skulle slänga på ett lass grus.
Ja ni har rätt att underhålla vägen. Den del av vägen ni båda har överlappande servitutsrätt till förvaltar ni enligt samfällighetslagen som en samfällighet. Ni förvaltar den genom s. k. delägarförvaltning, ni måste alltså vara överens om varje underhållsåtgärd som ni genomför. Ni måste också visa hänsyn till markägaren avseende dessa underhållsåtgärder men markägaren har inte rätt att stoppa er från det underhåll som krävs för att ni ska kunna utöva er servitutsrätt. Det inkluderar sedvanliga åtgärder som grusning, bombering, sladdning, vägsaltning, kantskärning och dikning.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 17 till
  • Laddar…
B sjostedt.niclas skrev:
Eftersom ni inte är ägare så lär ni inte har rätt att utföra vägunderhåll mot ägarens vilja. Problemet med såna här servitut är just att en part kan sabotera rätt mycket och komma undan med det. Var går gränsen till att vägen ska anses obrukbar t.ex. Och sen kan någon köra sönder vägen med vilje vid tjällossning eller efter kraftigt regn.

En sak att tänka på är att vägägaren kan sätta upp låsbara bommar längs vägen (antar att vägen inte har statsbidrag). Så länge ni får en nyckel så anses det ok. Och då blir det antagligen mycket besvärligare än vad det är idag. Så det gäller nog att vara lite diplomatisk i kontakten med vägägaren.

• Gilla
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Eftersom ni inte är ägare så lär ni inte har rätt att utföra vägunderhåll mot ägarens vilja.
Även om det inte är en önskvärd konfliktsituation så undrar jag var du finner lagstöd för denna idé? Själva ändamålet med servitutet är ju just att ge ägarna till de två härskande fastigheterna rätt att använda vägen, alltså använda tjänande fastighetsägares egendom vägen för transporter.

• Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även om det inte är en önskvärd konfliktsituation så undrar jag var du finner lagstöd för denna idé? Själva ändamålet med servitutet är ju just att ge ägarna till de två härskande fastigheterna rätt att använda vägen, alltså använda tjänande fastighetsägares egendom vägen för transporter.
Finns det lagstöd att göra arbeten på en väg någon annan äger om man inte uttryckligen har rätt att underhålla vägen? Kan ju vara så att ägarna av vägen vill ha den i ett visst skick, rider man på den (ägarna verkade ha hästar) så vill man antagligen inte att någon lägger på stenkross för att underhålla vägen.

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Finns det lagstöd att göra arbeten på en väg någon annan äger om man inte uttryckligen har rätt att underhålla vägen? Kan ju vara så att ägarna av vägen vill ha den i ett visst skick, rider man på den (ägarna verkade ha hästar) så vill man antagligen inte att någon lägger på stenkross för att underhålla vägen.
Det finns möjlighet att skriva in sådana undantag i servituten, att tjänande fastighet åläggs ett underhållsansvar. Men man gör inte gärna det. Knepigt att annan än den som behöver vägen åläggs att underhålla den.

Att vägen skulle kunna hållas i ett visst sämre skick som inte passar tjänande fastigheters behov av rationella transporter måste regleras uttryckligen i servitutet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
B sjostedt.niclas skrev:
Men det är omöjligt för oss att hålla koll på gäster, leveranser och hantverkare som kör på vägen.
Precis, så då får man tyvärr modifiera vägen så det inte körs så fort.
Fotona är väl ganska typiskt vad man ser på landet när vägen nära på körs över uteplatsen ibland.

Samma sak som alla j**la farthinder i städerna. Jag kör i lämplig hastighet, men eftersom vissa r*vhattar inte kan göra det, så tvingas alla att sitta och skumpa på farthindrerna.

• Gilla
Puffen Ingarö och 10 till
  • Laddar…
Det finns möjlighet att skriva in sådana undantag i servituten, att tjänande fastighet åläggs ett underhållsansvar. Men man gör inte gärna det. Knepigt att annan än den som behöver vägen åläggs att underhålla den.
Av TS inlägg tolkade jag det som att de bara har rätt att använda vägen. Det här såg ut som en rätt gammal väg så man kan väl anta att den även används av ägaren.

Att vägen skulle kunna hållas i ett visst sämre skick som inte passar tjänande fastigheters behov av rationella transporter måste regleras uttryckligen i servitutet.
Fast det är alltid svårt att dra gränsen när en väg är så dålig att den inte duger. Hur mycket hål får det finnas i vägen t.ex. Är vägen ok ifall man kan köra slalom mellan hålen?

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Av TS inlägg tolkade jag det som att de bara har rätt att använda vägen. Det här såg ut som en rätt gammal väg så man kan väl anta att den även används av ägaren.

Fast det är alltid svårt att dra gränsen när en väg är så dålig att den inte duger. Hur mycket hål får det finnas i vägen t.ex. Är vägen ok ifall man kan köra slalom mellan hålen?
Generellt kan man som härskande fastighet räkna med att ha rätt att hålla vägen i sådan samtida standard som krävs för att uppnå servitutet syfte, alltså rationella transporter till och från ens fastighet. D v s sedvanligt vägunderhåll som det genomförs 2025 för två bostadsfastigheter i TS fall.

Om det inte är något specialservitut som anger annat.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Generellt kan man som härskande fastighet räkna med att ha rätt att hålla vägen i sådan samtida standard som krävs för att uppnå servitutet syfte, alltså rationella transporter till och från ens fastighet. D v s sedvanligt vägunderhåll som det genomförs 2025 för två bostadsfastigheter i TS fall.
Det jag försöker säga är att det är svårt att säga när gränsen är nådd då man kan kräva att få reparera vägen mot vägägarens vilja. Måste man blanda in en myndighet så lär det lätt kunna ta månader. Antar även att vägägaren har en del att säga till om när det gäller material.
Så det lär vara en väldigt jobbig process ifall vägägaren är starkt emot då det är lätt att köra sönder en grusväg vid olämplig väderlek eller bara sätta upp en bom för att jävlas med grannarna. Nu är detta förhoppningsvis ovanligt och de flesta vägägare är antagligen överlyckliga ifall någon annan lagar deras väg.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.