960 läst ·
41 svar
960 läst
41 svar
Service av varmvattenberedare?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 521 inlägg
Ps Om du vill ha mer varmvatten, köp ett snålmunstycke, Grohe har ett som drar 5 liter/minut, har du ett gammalt nu som spolar 10-12 liter/minut så dubblerar du duschtiden med en 200 kronors investering. 👍
Medlem
· Västra Götaland
· 3 521 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 521 inlägg
Hur många proppar är det till den. 2 eller 3 st. Troligtvis det är 2 stZ Zoofus skrev:Hejsan!
Vi har nyligen köpt hus, med en varmvattenberedare i källaren.
Jag upplever att varmvattnet är lite klent, så har försökt kolla upp lite vad man kan göra.
Jag har försökt lista ut exakt vilken model det är. Det står Nibe Compact på fronten, men har inte lyckats hitta något modellnummer.
Jag vet inte när den installerades, men jag hade gissat att den är 10-15 år gammal i alla fall.
Kopparrören från VVB är oisolerade och går kanske 5 meter genom oisolerad krypgrund till badrummet. Smiter det mycket värme där kanske?
Vi bor i ett område med väldigt hårt vatten, och med tanke på hur mycket kalk det var i dusch/tvättmaskin när vi flyttade in misstänker jag att situationen i VVB inte är fantastisk.
Går det att serva på något vis? Öppna och se hur det ser ut? Är det värt eller är det lika bra att byta ut till ny modell?
Du ska känna på röret som är rödmärkt, när då spolar lite VV, det ska vara så varmt att du bränner dig. Bränner du dig så är det blandningsventilen som bråkar, är för det mesta det till vänster. Det är en blandningsrör under, med lite vred och kranar på. Ta ett foto och lägg in, så allt syns.
Med klent menar jag temperaturen. Trycket är det inget fel på, men jag tycker inte att det blir så varmt som det borde när varmvattnet är helt på i kranen. När man duschar är det "behagligt" på full värme, och ibland kommer en våg av riktigt varmt vatten i några sekunder.I InsidersUnited skrev:
Det är två proppar till VVB.
Jag ska prova känna på rören medan jag spolar varm när jag kommer hem!J jonaserik skrev:Hur många proppar är det till den. 2 eller 3 st. Troligtvis det är 2 st
Du ska känna på röret som är rödmärkt, när då spolar lite VV, det ska vara så varmt att du bränner dig. Bränner du dig så är det blandningsventilen som bråkar, är för det mesta det till vänster. Det är en blandningsrör under, med lite vred och kranar på. Ta ett foto och lägg in, så allt syns.
Bifogar bild på undersida
Den svarta ratten upptill i bild är termostaten som styr hur varmt vattnet blir i varmvattenberedaren. Går det att skruva upp den?
Den är uppsatt till max.aspa-hasse skrev:
Förvånar mig inte. Tidigare boende har definitivt varit lite av en "fixare". Hittar märkliga saker lite var och varannan dag.mexitegel skrev:
Är det bara att koppla loss eller får jag fontän då?
Låt den vara, den är inget problem i sig.Z Zoofus skrev:
Någon fontän får du inte, det droppar lite från den när varmvatten värms eftersom vatten utvidgar sig när det blir varmare.
Du har en blandningsventil i sista bilden, den det står temp på, den sätter hur varmt varmvatttnet i kranen kan bli som max genom att blanda in kallvatten, du kan ju vrida på den för att eventuellt få lite varmare varmvatten
Medlem
· Västra Götaland
· 3 521 inlägg
Det här är hämtat ur monteringsanvisningen för en vanlig säkerhetsventil, lite mer omfattande än vad andra föreskriver men minsta gemensamma nämnare är att ledningen ska ha fall i hela sin längd så det inte blir stående vatten i den, Syftet är att tydligt att det ska vara "fritt blås" ledningen, sen får man avgöra vilken dimension och antal böjar som är lämpligt - vattenslang uppfyller i vart fall inte kriterierna...
"Det får inte finnas någon avstängning mellan säkerhetsventil och varmvattenberedare. Inga smutsfilter ellerandra förträngningar får byggas in. Utblåsningsledningen måste vara utförd i samma storlek som säkerhetsventilens utloppsdimension och får ha högst 2 böjar och vara max två meter lång. Om det finns flerböjar och längden överskrider två meter så måste utloppsledningen dimensioneras upp. Utblåsningsledningenmåste förläggas med fall. Mynningen måste placeras fritt synlig så att ingen person kan skadas när ångan blåserut. Utblåsningsledningens utflöde måste sluta i byggnaden över dräneringsavlopp eller avloppstratt"
"Det får inte finnas någon avstängning mellan säkerhetsventil och varmvattenberedare. Inga smutsfilter ellerandra förträngningar får byggas in. Utblåsningsledningen måste vara utförd i samma storlek som säkerhetsventilens utloppsdimension och får ha högst 2 böjar och vara max två meter lång. Om det finns flerböjar och längden överskrider två meter så måste utloppsledningen dimensioneras upp. Utblåsningsledningenmåste förläggas med fall. Mynningen måste placeras fritt synlig så att ingen person kan skadas när ångan blåserut. Utblåsningsledningens utflöde måste sluta i byggnaden över dräneringsavlopp eller avloppstratt"
Om röret som är märkt med rött är hett så du inte kan ta i det nästan och termostaten med tempmärkning på, står på ca 75 C. Så är troligt att blandningsventilen kärvar ( den med öka/minska symbolen på ).Z Zoofus skrev:Med klent menar jag temperaturen. Trycket är det inget fel på, men jag tycker inte att det blir så varmt som det borde när varmvattnet är helt på i kranen. När man duschar är det "behagligt" på full värme, och ibland kommer en våg av riktigt varmt vatten i några sekunder.
Det är två proppar till VVB.
Jag ska prova känna på rören medan jag spolar varm när jag kommer hem!
Bifogar bild på undersida
Du ska ha en VV-kran lite öppen, vrida på öka/minska, från max till min 10 ggr. Samt att du kan knacka med en hammare på ventilen, det ska skaka om ordentligt. Hjälper inte det, så köp en ny lika med 20 klämmringsanslutning på varuhuset/en. ( passar direkt på ) För byte så stänger du av ventilen som sitter lite snett bakom gardenakopplingen. Då blir det stopp på vatten in i VVB och den kan demonteras. Är nu pressade rör, så det blir kanske att lossa några klämmringskopplingar ( dom som är för skiftnyckel, på ett par ställen ) för att dra isär och få bort den.
Men pass på lite, det kan komma hett vatten över händerna, inte bra. Kommer att klucka ut lite VV.