Om det var brunnar så var det ju lite mer rimligt. Har ju sjutton brunnar i sovrummet + fönster- och taklampa :)

Ja, det är precis som it-snubben säger att det är fyra 4-uttag och ett dubbelt. Akvarium med pump och belysning, stor bokhylla med lysramp, fjärr och lite annat, Xbox, TV, Telias batteri med dosor till digital-TV, bredband och telefon... det rullar snabbt iväg med grejer och det är skönt att slippa koppla in grendosor.

Uttagen i sig var ingen höjdare dock med lite halvdan passform på brunnarna, men man får väl vad man betalar för.

Jag tänkte precis så när jag såg din bild.

Vill bara upplysa dig om att man kan inte koppla in hur många belastnings punkter som helst på en och samma säkring, det du kan råka ut för i detta fall är att du får börja byta proppar om du belastar för många uttag samtidigt.

Jag kan säga så här, Har du en 10A Gängsäkring (Porslin) Så kan du ha ungefär 8-10 Belastningspunkter alltså 2300watt innan den rycker.

Har du dvärgbrytare Så ligger det runt 6- 8 belastningspunkter.

De är bra att ha många uttag men då kan det vara bra att kanske dra in en extra fas tillså att du kan dela upp belastningen på två säkringar i stället.

Roger, det där beror helt på vad som sätts i. Mobilladdare, nätdel till ethernetswitch, laddare till laptop, fönsterbelysning 15 W "and so on" precis som trådskaparen skrev (för att slippa skarvdosor) däremot i köket kan det vara lite annat, kaffekokare, vattenkokare, micro.

PÅ mitt kontor har jag 14 dubbla uttag (28 brunnar) på en 10 A dvärgbrytare på grund av alla smånätdelar och det fungerar bra.

Prototypen

Och när jag böjde mig ner under bordet här hemma så räknade jag till 17 använda brunnar och kanske 5 lediga.
Alla dessa grenar ut sig från en UPS som isin tur matas från rummets 10A säkring.

Jag bodde en natt på ett vandrarhem, det fanns 1 (ett) uttag (en enda brunn) och jag som skulle ladda telefonen, digitalkameran och en laptop. Det blev att utöka eldragningen i rummet med en grendosa ur verktygslådan.

Prototypen

ska man hålla på och fulkoppla när man inte ens vet hur man kopplar ett uttag? bra att fråga men nästa fulkoppling av något annat kanske inte blir rätt. sens å ska man ju åxå mäta och kolla att det är rätt samt kontinutetsmäta jorden (hur många gör det?). och hur många "svensson" har rätt instrument för att göra det? i annat fall så är det kanske säkrare med ojordat än med osäkert jordad?

Mikael_L
Då får vi hoppas att han har snyggkopplat istället ... :D

Som vanligt är det svårt att bedöma händigheten utifrån det skrivna ordet, men det är åtminstånde bra att man frågar om det är den minsta tveksamhet om hur det ska skruvas, tycker jag iaf.

Fö kanske fler rent yrkesarbetande elektriker borde släppa stoltheten lite och själv fråga någon annan om/när dom känner sig lite osäker ... ;) (detta gäller inte alla elektriker, men säkerligen en hel del)

• Gilla
Langsor
  • Laddar…
pellefant: ge killen lite kredit för att han frågade då han blev lite osäker eftersom uttaget var lite speciellt. att byta uttag är ju faktiskt tillåtet om man har "nödvändig kunskap". OK att uttaget förmodligen har fler brunnar än det som satt där. Dessutom tvivlar jag starkt på att en 'riktig elektriker' gör en kontinuitetsmätning efter att ha bytt ett eller ett par uttag. ;)

pefo skrev:
pellefant: ge killen lite kredit för att han frågade då han blev lite osäker eftersom uttaget var lite speciellt. att byta uttag är ju faktiskt tillåtet om man har "nödvändig kunskap". OK att uttaget förmodligen har fler brunnar än det som satt där. Dessutom tvivlar jag starkt på att en 'riktig elektriker' gör en kontinuitetsmätning efter att ha bytt ett eller ett par uttag. ;)
kanske inte alla riktiga elektriker gör det, men en hempulare sm kanske inte riktigt vet hur det skall kopplas bör i synnerhet låta mäta upp uttagens kontinutet ... tycker iaf jag...

Som sagt... det är väl bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite? Jag vet alldeles utmärkt hur man konserverar osteologiskt material i mitt jobb men om jag skulle göra det skulle jag ändå läst in mig och kollat med folk så att jag är säker på att jag gör rätt.

Dessutom är jag ju inte elektriker. Då känns det ännu viktigare att vara helt säker på vad man gör, jag hade aldrig sett insidan på ett 4-brunnsuttag och tänkte fråga innan. Med bilder och allt... ;)

Alla brunnar är självklart inte belastade hela tiden så det är nog ingen risk att proppen går (10A). Jag tycker att det är skönt med många uttag, snart kommer jultider och då ska man ju ha ljus i fönster och annat.

Sen, utan att föringa någons yrkesstolthet, det är inte hjärnkirurgi det handlar om om man har koll på vilken som är jord från början. Koppla vidare fas, nolla och jord och kan man hålla koll på tre olikfärgade kablar (utanpåliggande) från dom befintliga uttagen så går det kanske problemfritt. ;)

Tack för svaren alla, nu ska jag lösa överspänningskyddet bara. Blir nog stickpropp.

Jag snor tråden:
Ska "seriekoppla" 5st uttag på köksbänken i följande ordning; fläkt, 3st bänkuttag och ett extra under diskbänken (inte DM, den går på egen säkring).
Tänkte dra direkt ifrån central utan att gå via kopplingsdosa. Men jag skulle behöva göra en avstickare till väggen mitt emot där jag har en arbetsbänk. Den bästa dragningen av rör skulle vara att gå från ett av uttagen mitt i kedjan.
Men det innebär att jag måste ansluta tre ledare av varje färg till det uttaget, dvs en förgrening.
Får jag göra det, eller måste jag ha en kopplingsdosa?

Den elbesiktningsman jag haft mest med att gör godkänner INTE 3 trådar under varje skruv, det måste bli en dosa för dig.

Protte

Kan man inte sätta ihop med torix i dosan bakom uttaget, det borde väl få plats? Eller är detta inte ok?
Det är ju rätt vanligt att tex en tändtråd bara skall passera tex en takdosa och då kan den ju vara skarvad i takdosan.

/Funkis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.