772 läst ·
4 svar
772 läst
4 svar
Huvudcentralen hitar inte den nya installationen ( DSC Powerserie )
Fick i uppdrag att komplettera en befintlig larminstallation ( lite större byggnad ) med ytterligare en central med ett ingångskort samt ett utgångkort. Till detta är ett antal IR-dekare samt magnetkontakter inkopplade. På utgångskortet är en siren inkopplad.
Har även kompletterat med ytterligare 4 keypads PK5500.
Men givetvis fungerar det inte. Till saken hör att jag ej har direkt erfarenhet av att koppla larm och speciellt inte programmet som hör till. Killen som kan systemet kollade genom min installation och kollade så det var rätt kopplat vilket det var. Han förstod inte heller varför huvudcentralen ej kunde hitta kompletteringen. Kollade om det var något avbrott i kablarna men det såg bra ut. Ingångskortet är av samma version och typ som det som fanns där. Läste någonstans att olika versioner kan strula till det.
Då man kör auto-detect i programmet så finner han inte keypadsen, men i en av de gamla keypadsen i lokalerna kan man se de nya keypadsen i menyerna. Men inte ingångskortet. Vi har kollat byglarna på korten ifall vi råkat bygla fel.
En sak som jag tänkt på är om det inte är tilräckligt med spänning. I det nya skåpet matas enbart spänning från huvudcentralen. Kan det vara så att det blir för mycket späningsfall genom alla detektorer och keypads så huvudcentralen inte hittar ingångskortet eller utgångskortet ?! Den måste kanske ha egen späning med transformator samt batteribackup i skåpet och matas direkt ? Eller det har kanske ingen betydelse ?!
Finns det några larmexperter här ?
Har även kompletterat med ytterligare 4 keypads PK5500.
Men givetvis fungerar det inte. Till saken hör att jag ej har direkt erfarenhet av att koppla larm och speciellt inte programmet som hör till. Killen som kan systemet kollade genom min installation och kollade så det var rätt kopplat vilket det var. Han förstod inte heller varför huvudcentralen ej kunde hitta kompletteringen. Kollade om det var något avbrott i kablarna men det såg bra ut. Ingångskortet är av samma version och typ som det som fanns där. Läste någonstans att olika versioner kan strula till det.
Då man kör auto-detect i programmet så finner han inte keypadsen, men i en av de gamla keypadsen i lokalerna kan man se de nya keypadsen i menyerna. Men inte ingångskortet. Vi har kollat byglarna på korten ifall vi råkat bygla fel.
En sak som jag tänkt på är om det inte är tilräckligt med spänning. I det nya skåpet matas enbart spänning från huvudcentralen. Kan det vara så att det blir för mycket späningsfall genom alla detektorer och keypads så huvudcentralen inte hittar ingångskortet eller utgångskortet ?! Den måste kanske ha egen späning med transformator samt batteribackup i skåpet och matas direkt ? Eller det har kanske ingen betydelse ?!
Finns det några larmexperter här ?
100% säker på att:
Det är rätt sektionskort?
Centralen stödjer det utökade antalet sektioner?
spänningen är 12v?
det är adresserat rätt?
centralen är omstartad (spänningslös)
inte sektionskortet är inkopplat med spänning på?
Combusen är rätt kopplad?
Säker på att det är en powercentral och inte en maxys?
Säker på att det är en maxyscentral och inte en power?
säker på att det är ett PC5108 Sektionskort för powercentraler
säker på att det är ett PC4108 Sektionskort för maxyscentraler
provat att dra en extra kabel med 12v?
några frågor..
Det är rätt sektionskort?
Centralen stödjer det utökade antalet sektioner?
spänningen är 12v?
det är adresserat rätt?
centralen är omstartad (spänningslös)
inte sektionskortet är inkopplat med spänning på?
Combusen är rätt kopplad?
Säker på att det är en powercentral och inte en maxys?
Säker på att det är en maxyscentral och inte en power?
säker på att det är ett PC5108 Sektionskort för powercentraler
säker på att det är ett PC4108 Sektionskort för maxyscentraler
provat att dra en extra kabel med 12v?
några frågor..
Är det dataprogrammet som inte hittar nya enheterna eller är det huvudcentralen?
Har du/ni kört "uppdatera adressövervakning" i sekvens 902 ?
I DLS 2002 programmet så finns en liknande funktion.
Tror att det heter nåt i stil med "sök nya moduler manuellt"
Minns inte riktigt var men det ska finnas under nån av menyerna.
Lycka till
Har du/ni kört "uppdatera adressövervakning" i sekvens 902 ?
I DLS 2002 programmet så finns en liknande funktion.
Tror att det heter nåt i stil med "sök nya moduler manuellt"
Minns inte riktigt var men det ska finnas under nån av menyerna.
Lycka till
Det visade sig att larmet trots allt fungerat då det löste ut i helgen. Dock finns det ej med i programmet. Ska kolla med hjälp av tipsen.
En annan fråga.
Till callboarden så har jag kopplat in magnetkontakter. Alltså från callboraden på P/Z. Hur gör jag med den ?Går det att programmera in den vid callboarden och hur gör jag?
Tack för att ni hjälper till !
En annan fråga.
Till callboarden så har jag kopplat in magnetkontakter. Alltså från callboraden på P/Z. Hur gör jag med den ?Går det att programmera in den vid callboarden och hur gör jag?
Tack för att ni hjälper till !
Klicka här för att svara