28 783 läst ·
59 svar
29k läst
59 svar
Ser den här plintgrunden fackmässigt utförd ut?
Jag arbetar som kontroll och dokumentations ansvarig inom Form Armering och Betong. Jag hade aldrig godkänt detta utförande. Plintarna borde nivellerats med laser så att de alla faller inom toleranserna som i detta fall är + - 5mm. När man som de gjort med klossarna så skall man beakta att när trät torkar så krymper det och då kommer sättningarna. Ni har konsumentköplagen på er sida mot entreprenören och om ni låter dem forsätta så kan det bli en jobbig process. Ta in en besiktningsman och stoppa arbetet för stunden. Eller häv avtalet och dra det i en tvist.stinajohansson skrev:
Hej,
Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från er som har mer erfarenhet.
Vi har anlitat en entreprenör för att göra grunden till och montera en 25m2 stuga från byggsats.
När vi förra helgen tittat närmare på grunden reagerade vi på flera saker:
- Flera av de bärande reglarna verkar inte ha direkt upplag mot plintarna, vilket gör att vi är osäkra på om lasten från stugan förs ner på ett korrekt sätt.
- Tre plintar hamnar helt eller delvis utanför stugans ytterkant.
-
- Den mittersta bärlinan/regeln är inte centrerad (ca 190 cm från ena sidan och 176 cm från den andra) och ligger inte tätt mot en av plintarna.
- det var en tydlig lutning på golvet (boll rullade)
Vi tog upp detta med entreprenören och bad dem pausa arbetet tills de presenterat en plan för åtgärder. De svarade att arbetet inte är färdigt ännu och att de kommer att åtgärda det som behövs. Nu har de gjutit två extra plintar på plats, flyttat (för hand!) en plint och lappat med träklossar. Och dragit i några bult. Se bilder från idag.
Vad säger ni som har erfarenhet av liknande projekt? Kanske är min oro obefogad?
- Ser det rätt och rimligt ut eller är det konstruktionsfel?
- Är detta sådant som normalt görs och funkar men inte syns i slutet?
- Skulle ni anlita en besiktningsman i det här läget, eller avvakta tills entreprenören gjort klart sina åtgärder?
- Om ni skulle ta in en besiktningsman, vilken typ av besiktningsman eller sakkunnig hade ni vänt er till?
Alla synpunkter och erfarenheter tas tacksamt emot.
Det är första gången på tio år jag har in hantverkare och jag grämer mig såklart över allt vi kunnat sagt tydligare från start.
Hela ramen med reglarna/bärlinor och typen av grund är deras egna initiativ, det var inte med i leveransen och inte enligt standardinstruktion
från leverantören av stugan.
Katastrof! Gör om, gör rätt!stinajohansson skrev:
Hej,
Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från er som har mer erfarenhet.
Vi har anlitat en entreprenör för att göra grunden till och montera en 25m2 stuga från byggsats.
När vi förra helgen tittat närmare på grunden reagerade vi på flera saker:
- Flera av de bärande reglarna verkar inte ha direkt upplag mot plintarna, vilket gör att vi är osäkra på om lasten från stugan förs ner på ett korrekt sätt.
- Tre plintar hamnar helt eller delvis utanför stugans ytterkant.
-
- Den mittersta bärlinan/regeln är inte centrerad (ca 190 cm från ena sidan och 176 cm från den andra) och ligger inte tätt mot en av plintarna.
- det var en tydlig lutning på golvet (boll rullade)
Vi tog upp detta med entreprenören och bad dem pausa arbetet tills de presenterat en plan för åtgärder. De svarade att arbetet inte är färdigt ännu och att de kommer att åtgärda det som behövs. Nu har de gjutit två extra plintar på plats, flyttat (för hand!) en plint och lappat med träklossar. Och dragit i några bult. Se bilder från idag.
Vad säger ni som har erfarenhet av liknande projekt? Kanske är min oro obefogad?
- Ser det rätt och rimligt ut eller är det konstruktionsfel?
- Är detta sådant som normalt görs och funkar men inte syns i slutet?
- Skulle ni anlita en besiktningsman i det här läget, eller avvakta tills entreprenören gjort klart sina åtgärder?
- Om ni skulle ta in en besiktningsman, vilken typ av besiktningsman eller sakkunnig hade ni vänt er till?
Alla synpunkter och erfarenheter tas tacksamt emot.
Det är första gången på tio år jag har in hantverkare och jag grämer mig såklart över allt vi kunnat sagt tydligare från start.
Hela ramen med reglarna/bärlinor och typen av grund är deras egna initiativ, det var inte med i leveransen och inte enligt standardinstruktion
från leverantören av stugan.
https://byggtjanst.se/tjanster/amastinajohansson skrev:
Ama säger hur det bör gå till, saknar tillgång annars hade jag gett sig anvisningar.
Stoppa dom.dom kan inget om att byggaT teuvo tainio skrev:Hej, Tyvärr saknar nog din entreprenör grundläggande mät kunskaper för att konstruera och bygga en enkel grund, även en duktig kan göra fel men korrigeringarna som är gjorda efteråt skvallrar om att kunskapen saknas, jag kallar inte sånt här för fuskbygge utan man gör sitt bästa och är nöjd med arbetet, men med tiden så brukar saker och ting ordna upp sig, kontakta chefen i första hand, besiktnings man behövs inte i ett så här enkelt fall, ni ser själva felen.
Som amatör ser även jag att det är ett dåligt arbete. Plintarna bör/ ska ha samma höjd + - några millimeter.N Nissegandhi skrev:
Fackmannamässigt NEJ, kommer det att fungera JA. Att anlita billigare arbetskraft och sen klaga att det är inte enligt svenska standarden är ganska vanligt nu förtiden. Det håller men…stinajohansson skrev:
Vadå klaga? Tror du det finns garantier för att arbetet blir bra utfört om man tar den som tar bäst betalt?Reyhan skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Med så många fel på bilderna tror jag att några träbitar under reglarna för att få dem i våg är det minsta problemet 😱
Skämt åsido, har man gjort en plintgrund (med fasta stolpskor) så är det inget konstigt att man får får justera höjden under några av reglarna, men det ska göras korrekt och snyggt vilket inte är fallet här.
Skämt åsido, har man gjort en plintgrund (med fasta stolpskor) så är det inget konstigt att man får får justera höjden under några av reglarna, men det ska göras korrekt och snyggt vilket inte är fallet här.
Men varför stoppar du inte arbetet. Allt de gör ser ju ut som h-e. Ytterpanelen kan ju inte avslutas på det viset, utan måste ju gå utanför bärlinan. Oförklarliga hål i bärvirke och träbitar av olika slag, som kommer att torka, spricka och ramla bort. STOPPA ARBETET tills besiktning är gjord.stinajohansson skrev:
Tack för allt engagemang hörrni!
Besiktningsman (certifierad, hittad via SBR) är inbokad i veckan.
Under dagen har arbetet fortgått och de har fixat till lite mer kring hörnen, verkar ha stöttat upp med några reglar till på vissa ställen och fler bultar. Jag har inte fått någon rapport från dem från bygget, så vet inte om de anser att det är klart eller ej än.
I eftermiddags såg det ut såhär. Kanske är det mer stabilt, men kanske inte tillräckligt, ska bli skönt att få en objektiv bedömning.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Seriösa och bra hantverkare hittar man nog där - de behöver inte söka efter arbete där. Tyvärr torde risken därför vara stor att man får de som inte kan få arbete på annat sätt via dessa sidor...stinajohansson skrev: