28 783 läst ·
59 svar
29k läst
59 svar
Ser den här plintgrunden fackmässigt utförd ut?
Det kan inte ha varit en Svensk firmastinajohansson skrev:
Hej,
Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från er som har mer erfarenhet.
Vi har anlitat en entreprenör för att göra grunden till och montera en 25m2 stuga från byggsats.
När vi förra helgen tittat närmare på grunden reagerade vi på flera saker:
- Flera av de bärande reglarna verkar inte ha direkt upplag mot plintarna, vilket gör att vi är osäkra på om lasten från stugan förs ner på ett korrekt sätt.
- Tre plintar hamnar helt eller delvis utanför stugans ytterkant.
-
- Den mittersta bärlinan/regeln är inte centrerad (ca 190 cm från ena sidan och 176 cm från den andra) och ligger inte tätt mot en av plintarna.
- det var en tydlig lutning på golvet (boll rullade)
Vi tog upp detta med entreprenören och bad dem pausa arbetet tills de presenterat en plan för åtgärder. De svarade att arbetet inte är färdigt ännu och att de kommer att åtgärda det som behövs. Nu har de gjutit två extra plintar på plats, flyttat (för hand!) en plint och lappat med träklossar. Och dragit i några bult. Se bilder från idag.
Vad säger ni som har erfarenhet av liknande projekt? Kanske är min oro obefogad?
- Ser det rätt och rimligt ut eller är det konstruktionsfel?
- Är detta sådant som normalt görs och funkar men inte syns i slutet?
- Skulle ni anlita en besiktningsman i det här läget, eller avvakta tills entreprenören gjort klart sina åtgärder?
- Om ni skulle ta in en besiktningsman, vilken typ av besiktningsman eller sakkunnig hade ni vänt er till?
Alla synpunkter och erfarenheter tas tacksamt emot.
Det är första gången på tio år jag har in hantverkare och jag grämer mig såklart över allt vi kunnat sagt tydligare från start.
Hela ramen med reglarna/bärlinor och typen av grund är deras egna initiativ, det var inte med i leveransen och inte enligt standardinstruktion
från leverantören av stugan.
Nämen, nu dök det upp en liten smygrasist igen här på forumet.R Rune 5 skrev:
För din information så finns det även svenska firmor med svenska hantverkare som bygger väldigt illa. På samma sätt som det finns utländska firmor med utländska hantverkare som gör ett fantastiskt jobb.
Lägg ner det där skitsnacket, det hör definitivt inte till den här tråden.
Precis!mexitegel skrev:
Nämen, nu dök det upp en liten smygrasist igen här på forumet.
För din information så finns det även svenska firmor med svenska hantverkare som bygger väldigt illa. På samma sätt som det finns utländska firmor med utländska hantverkare som gör ett fantastiskt jobb.
Lägg ner det där skitsnacket, det hör definitivt inte till den här tråden.
Uppdatering
Häromdagen fick jag bild på att de satt på brädor nederst för ett snyggare och mer färdigt utseende. Sen kom fakturan. Firman var nöjd och klar. Jag ville avvakta.
Idag hade vi ett spänt och spännande möte på plats med besiktningsman och entreprenören.
Besiktningsmannen var lugn, saklig och förklarade vad som behövde åtgärdas. En hel del slarvfel, ofärdiga detaljer och egna lösningar som direkt dömdes ut som icke fackmässigt utfört (tex plåt vid fönstren).
Den utförda grundkonstruktionen med 12 orginalplintar och bärlinor/reglar (19cm) avviker från konstruktörens ritning. Enligt besiktningsman påverkar det ventilationen och risk för fukt via plintarna under byggnaden, och dessutom anslutningen mellan hus och grund, tex att väggpanelen ligger an vid reglarna och fukt kan vandra in. Det passar inte riktigt helt enkelt.
Det är ett konstruktionsfel som hade kunnat undvikas om de följt ordinarie plan, tex kollat instruktioner inför, frågat om hjälp, inventerat vad för delar som följde med.
Grunden bedöms stabil och rak och kommer hålla. Men risk för fukt är största bekymret. Plintarna är ev inte tillräckligt djupt heller.
Besiktningsman ska skriva utlåtande och summera allt.
Därefter ska de rätta till de mindre felen.
Besiktningsman föreslår att vi håller inne med 50% av fakturan.
Vi ska komma överens om en plan för hur vi vill göra med grunden, vad vi ser som en okej lösning och vilket prisavdrag vi vill ha. Så hur lösa detta bäst?
Än har vi inte vatten och el, golv eller inredning så det kan gå att lyfta lite och göra om.
Entreprenören vill såklart lägga så lite tid som möjligt. Och vi vill helst slippa ha dem där mer.
Goda råd har jag fått förr, kanske finns det fler? 😊
Häromdagen fick jag bild på att de satt på brädor nederst för ett snyggare och mer färdigt utseende. Sen kom fakturan. Firman var nöjd och klar. Jag ville avvakta.
Idag hade vi ett spänt och spännande möte på plats med besiktningsman och entreprenören.
Besiktningsmannen var lugn, saklig och förklarade vad som behövde åtgärdas. En hel del slarvfel, ofärdiga detaljer och egna lösningar som direkt dömdes ut som icke fackmässigt utfört (tex plåt vid fönstren).
Den utförda grundkonstruktionen med 12 orginalplintar och bärlinor/reglar (19cm) avviker från konstruktörens ritning. Enligt besiktningsman påverkar det ventilationen och risk för fukt via plintarna under byggnaden, och dessutom anslutningen mellan hus och grund, tex att väggpanelen ligger an vid reglarna och fukt kan vandra in. Det passar inte riktigt helt enkelt.
Det är ett konstruktionsfel som hade kunnat undvikas om de följt ordinarie plan, tex kollat instruktioner inför, frågat om hjälp, inventerat vad för delar som följde med.
Grunden bedöms stabil och rak och kommer hålla. Men risk för fukt är största bekymret. Plintarna är ev inte tillräckligt djupt heller.
Vi ska komma överens om en plan för hur vi vill göra med grunden, vad vi ser som en okej lösning och vilket prisavdrag vi vill ha. Så hur lösa detta bäst?
Än har vi inte vatten och el, golv eller inredning så det kan gå att lyfta lite och göra om.
Entreprenören vill såklart lägga så lite tid som möjligt. Och vi vill helst slippa ha dem där mer.
Prisavdraget bör motsvara kostnaden för er att ta in en annan firma som rättar till felen.
Så försök få in en eller helst två offerter från andra firmor så har ni ett bra förhandlingsläge där summor inte är tagna ur luften.
Så försök få in en eller helst två offerter från andra firmor så har ni ett bra förhandlingsläge där summor inte är tagna ur luften.
Redigerat:
Hej! Jag har följt din tråd, tyvärr saknas kunnandet hos utföraren men det har du säkert insett nu. Jag har en övergripande undran kring de kompromisser som det måste bli. Kommer du att känna dig trygg med slutprodukten? Låt dig inte stressas, du ska leva med bygget i framtiden. Se dig som en tänkt spekulant på fastigheten med det bygget. Vad skulle du tycka då om hur det ser ut, var kritisk och ifrågasättande.stinajohansson skrev:
Uppdatering
Plintarna, hur är de grundlagda, djupet, risken för tjälskador (beroende på vart i landet naturligtvis), varför olika balkskor, varför så olika höjd på plintarna? Med dagens laserverktyg. Min plinthöjd, gjöt själv, varierade 5-10 mm, 14 plintar 25x25 tungt! Balkskorna var i linje också. Jag har aldrig godkänt denna plintgrund. Tänker lite, att hur mycket "fusk" finns det utfört som inte syns när vi kan se detta! Planeringen av grundläggningen och bygget i övrigt är inte genomtänkt, se fönsterblecket. Inte helt enkelt att rätta till. Det blir alltid märken och kompromisser när felaktigheter måste ordnas i efterhand. Utföraren ska vara fackman, inte du. Hen ska leda dig, inte tvärtom.
Salningen mellan bärlinor/reglar, görs om. Nuvarande kommer att påverkas av fukt och börja förändras. Tyngden av huset ska tas upp av bärlinorna ned mot plinten. Skruvarna i balkskorna ska bara fixera bärlinornas lägen i sidled, även om de bidrar med viss bärighet.
Stående panel med lock såsom utförts hos dig sågas med s.k droppnäsa (liten snedkapning) av änden mot offerbrädan och som täcker bärlinan. När vatten rinner längs med panelen minskar risken för rötskador av ändträt och i ditt fall att vattnet rinner innanför offerbrädan. Jag hade absolut monterat en dropplåt, typ fönsterbleck innanför fasadpanelen längst ned mot offerbrädan. Tror att det går hos dig oxå, dock med lite jobb. Lätta på panelen, snedsåga och stick under dropplåten slå sen tillbaka panelen. Gör man fel gör man om, rätt. Panelen snedkapas och slutar 5-10 mm ovanför dropplåten då du skyddar även knuten av offerbrädan. Glöm inte att måla ändträt på panelen. Googla gärna droppbleck och musband. Pedagogik är inte mitt gebit. Utförarens ersättning är det bästa och enda påtryckningsmedlet som du har glöm inte det. Beloppet ska vara så stort som det bara går. Det är det enda som hjälper. Din utförare har ju inget rykte att värna om. Att slutfakturera detta bygge, vara färdig? Att ta en tvist med utföraren kommer att dränera dig på tid, kraft och pengar. Stå på dig. Ops, blev långt det här.
Vet inte om du tänker återge protokollet i forumet men det vore en intressant läsning, tror jag.
Bra att ni fick dit Besiktningman. Ni har lite att tänka på när det eventuellt kommer in en ny entreprenör. Denna ärver inte garantin för det arbete som den första utfört. Här kan det därför uppstå konflikter vid eventuella framtida skador. Det är ett stort värde för er om olyckan är framme för ingen av entreprenörerna kommer att ta på sig annat än sin del och därför bra av Besiktningsmannen att rekommendera 50% i innehållna medel tills det är en godkänd entreprenad. Det kan vara bra att diskutera med Besiktningmannen om eventuell förlängd garanti skall vara något entreprenören skall förpliktigas med förutom avdrag på kontraktssumman. Utbyggnad/nybyggnad brukar vara 5 års garanti, en 2års besiktning sen en Garantibesiktning när garantitiden håller på att löpa ut. Om ni nu får en förlängd garantitid så skall entreprenörens försäkringsbolag informeras genom Besiktningprotokollet. Ni vill inte bråka med försäkringsbolag om 5-7år.stinajohansson skrev:
Uppdatering
Tack, väldigt bra inspel.
Ville tacka för ditt långa och bra inspel också, stöd och feedback är uppskattat!E engesberg skrev:Hej! Jag har följt din tråd, tyvärr saknas kunnandet hos utföraren men det har du säkert insett nu. Jag har en övergripande undran kring de kompromisser som det måste bli. Kommer du att känna dig trygg med slutprodukten? Låt dig inte stressas, du ska leva med bygget i framtiden. Se dig som en tänkt spekulant på fastigheten med det bygget. Vad skulle du tycka då om hur det ser ut, var kritisk och ifrågasättande.
Plintarna, hur är de grundlagda, djupet, risken för tjälskador (beroende på vart i landet naturligtvis), varför olika balkskor, varför så olika höjd på plintarna? Med dagens laserverktyg. Min plinthöjd, gjöt själv, varierade 5-10 mm, 14 plintar 25x25 tungt! Balkskorna var i linje också. Jag har aldrig godkänt denna plintgrund. Tänker lite, att hur mycket "fusk" finns det utfört som inte syns när vi kan se detta! Planeringen av grundläggningen och bygget i övrigt är inte genomtänkt, se fönsterblecket. Inte helt enkelt att rätta till. Det blir alltid märken och kompromisser när felaktigheter måste ordnas i efterhand. Utföraren ska vara fackman, inte du. Hen ska leda dig, inte tvärtom.
Salningen mellan bärlinor/reglar, görs om. Nuvarande kommer att påverkas av fukt och börja förändras. Tyngden av huset ska tas upp av bärlinorna ned mot plinten. Skruvarna i balkskorna ska bara fixera bärlinornas lägen i sidled, även om de bidrar med viss bärighet.
Stående panel med lock såsom utförts hos dig sågas med s.k droppnäsa (liten snedkapning) av änden mot offerbrädan och som täcker bärlinan. När vatten rinner längs med panelen minskar risken för rötskador av ändträt och i ditt fall att vattnet rinner innanför offerbrädan. Jag hade absolut monterat en dropplåt, typ fönsterbleck innanför fasadpanelen längst ned mot offerbrädan. Tror att det går hos dig oxå, dock med lite jobb. Lätta på panelen, snedsåga och stick under dropplåten slå sen tillbaka panelen. Gör man fel gör man om, rätt. Panelen snedkapas och slutar 5-10 mm ovanför dropplåten då du skyddar även knuten av offerbrädan. Glöm inte att måla ändträt på panelen. Googla gärna droppbleck och musband. Pedagogik är inte mitt gebit. Utförarens ersättning är det bästa och enda påtryckningsmedlet som du har glöm inte det. Beloppet ska vara så stort som det bara går. Det är det enda som hjälper. Din utförare har ju inget rykte att värna om. Att slutfakturera detta bygge, vara färdig? Att ta en tvist med utföraren kommer att dränera dig på tid, kraft och pengar. Stå på dig. Ops, blev långt det här.
Vet inte om du tänker återge protokollet i forumet men det vore en intressant läsning, tror jag.
Nej bristen på planering och ledning är nog huvudorsaken till nuvarande situation. Önskar en komplett lösning, och inte lappa-laga litegrann.
Stugan är också ca 15 cm högre upp än enligt plan, vilket påverkar både estetik och funktion negativt, utifrån vad vi önskat. Hade gått att få mer cirkulation och lägre hus samtidigt.
Har frågat om offerter från andra men inte fått fram något än. Bra snickare är ju upptagna också, som jag lärt mig nu.
Droppbläck var en möjlighet vi pratade om ja.
Ska försöka ha med "spekulant"-blicken!
Klicka här för att svara