2 956 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Sekelskifte: Tegelvalv - ta bort en "tårtbit" vid kanten?
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Rent byggnadstekniskt så tror jag inte att det där valvet bär nån egentlig last. Den går ju in ganska lite i väggen och upplaget ser inte ut att vara särskilt stort så egentligen kan ju valvet bara vara en utseendegrej.
Men det är bara min gissning........Vad har det varit i lokalerna tidigare? Vad är det för typ av hus? Bottenplan eller högre upp?
Men det är bara min gissning........Vad har det varit i lokalerna tidigare? Vad är det för typ av hus? Bottenplan eller högre upp?
Tack Stefan,S Stefan1972 skrev:Rent byggnadstekniskt så tror jag inte att det där valvet bär nån egentlig last. Den går ju in ganska lite i väggen och upplaget ser inte ut att vara särskilt stort så egentligen kan ju valvet bara vara en utseendegrej.
Det är våning 2 av 4 i en bostadsshus i Vasastan, Stockholm. Jag tror precis som dig att bärande väggarna är de tjocka 50cm tegelväggen som omsluter valvet. Jag misstänker därför att man antingen kan ta ner valvet eller lägga in en balk på vänster sida in i tegelraden strax under upplägget, för att upprätthålla valvet. Dock ska man vara medveten om att valvet på andra sidan säkerligen går in en bit in på den tjockare 50cm väggen. Trekantens spets är den sidan man ser med det lilla upplägget
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Jo men min tanke var ju mer om man kunde förstå behovet av valvet just där. Finns det på övriga våningar också just där ? Finns det nån ledtråd annars till varför valvet är gjort? Det krävs nog väldeliga beräkningar om man ska ta bort det helt och ersätta med annat. Tveksamt om det arbetet motsvarar den lilla förändring du vill ha.
Detta kanske hjälper till med förståelsen över varför den biten är avgörande - Jag har tänkt bygga ut badrummet runt den bärande väggen och behöver öka rummets storlekS Stefan1972 skrev:Jo men min tanke var ju mer om man kunde förstå behovet av valvet just där. Finns det på övriga våningar också just där ? Finns det nån ledtråd annars till varför valvet är gjort? Det krävs nog väldeliga beräkningar om man ska ta bort det helt och ersätta med annat. Tveksamt om det arbetet motsvarar den lilla förändring du vill ha.
Tack. Intressant rumslösning.JoRoT skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med om det går att riva men vill skicka med en varning som gäller ALLA främst äldre hus. Det finns ett uttryck om att väggar är indirekt bärande, ungefär som ett extra stöd , inte att de är avsedda att bära någon specifik last(golvbjälke,hanbalkar etc) men att det finns en viktigt funktion.
...Också om äldre hus har sättningar (normalt) kan något plötsligt fått en större betydelse än det var tänkt från början.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Kan man inte lägga en eller två balkar längs med taket istället, tvärs över hela öppningen?
Sen får man väl iofs hitta något sätt att förstärka valvet så att det inte trillar ner om man tar bort "tårtbiten"
Sen får man väl iofs hitta något sätt att förstärka valvet så att det inte trillar ner om man tar bort "tårtbiten"
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
På ena bilden från TS ser man att ritningen är aktuell för samtliga våningsplan.S Stefan1972 skrev:Jo men min tanke var ju mer om man kunde förstå behovet av valvet just där. Finns det på övriga våningar också just där ? Finns det nån ledtråd annars till varför valvet är gjort? Det krävs nog väldeliga beräkningar om man ska ta bort det helt och ersätta med annat. Tveksamt om det arbetet motsvarar den lilla förändring du vill ha.
Dusch på övre delen & toa + handfat på nedre delen. Stam finns i 30*25-boxen vid duschen. Ny dörr-öppning mot hall. Ev. kan man skippa att ta ner "tårtbiten" men då blir passagen in till duschen väldigt tight. Ser du bättre lösning?P.Öberg skrev:
Förutsättningarna är förvisso synnerligen usla...JoRoT skrev:
Men med snedväggen blir passagen mellan WC och dusch blir på tok för tajt.
Vilket förvisso är lätt åtgärdat genom att lägga den väggen längre ut, förutsatt att "tårtbiten" försvinner.
Men realistiskt, att börja modifiera bärande byggnadsdelar på det sättet... Tror det blir svårt att övertyga föreningen, och även så blir det oproportioneligt dyrt och komplicerat.
Alternativen, som jag ser det, är 1) ett minibadrum på befintlig sida om valvet, eller 2) att separera WC och dusch.
Typ nåt sånt här kanske:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder