1 586 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Nytt hus i Sekelskiftesstil - Vad bör vi tänka på?
Hej,
Jag & min fru ska bygga hus med en husleverantör. Husleverantören erbjuder mängder av tillval & är mycket flexibla. Dock måste vi ta fram våra förslag/ ändringar själva för att våga lita på att vi lyckas få till rätt känsla i huset.
Vi vill bygga ett klassiskt sekelskifteshus, falurött med vita knutar och gammeldags planlösning invändigt. Nu undrar vi om ni har har några tips på saker/detaljer vi bör ha i åtanke som kan vara lätta att missa för att få till rätt känsla i huset.
Det vi än så länge tagit i beaktning är detta:
- LockLäkt panel
- Takpannor i äkta tegel
- Målat i falu- rödfärg
- Furugolv(Dock lamellparkett då massivt ej fungerar på betongplattan)
- Retrofönster med mitt- delande post(Elit Retrofönster). Dock aluminium utvändigt.
- Massiva innerdörrar
- Lockläkt i alla innertak
- Allmogefoder både in- & utvändigt runt fönster & dörrar
Kom gärna med alla tips ni har. Vi är ute efter att huset ska kännas luftigt och hemtrevligt i den mån det går med modern konstruktion. Så kom gärna även med idéer om saker som inte syns, te.x. ventilation, eller annat som är lätt att missa.
Dessutom undrar jag om någon vet vilken glans som är vanligt på lister & innerdörrar? Vill tycka mig se at det är lite glansigare i äldre hus?
Allt gott,
Jonathan Franzén
Jag & min fru ska bygga hus med en husleverantör. Husleverantören erbjuder mängder av tillval & är mycket flexibla. Dock måste vi ta fram våra förslag/ ändringar själva för att våga lita på att vi lyckas få till rätt känsla i huset.
Vi vill bygga ett klassiskt sekelskifteshus, falurött med vita knutar och gammeldags planlösning invändigt. Nu undrar vi om ni har har några tips på saker/detaljer vi bör ha i åtanke som kan vara lätta att missa för att få till rätt känsla i huset.
- LockLäkt panel
- Takpannor i äkta tegel
- Målat i falu- rödfärg
- Retrofönster med mitt- delande post(Elit Retrofönster). Dock aluminium utvändigt.
- Massiva innerdörrar
Kom gärna med alla tips ni har. Vi är ute efter att huset ska kännas luftigt och hemtrevligt i den mån det går med modern konstruktion. Så kom gärna även med idéer om saker som inte syns, te.x. ventilation, eller annat som är lätt att missa.
Dessutom undrar jag om någon vet vilken glans som är vanligt på lister & innerdörrar? Vill tycka mig se at det är lite glansigare i äldre hus?
Allt gott,
Jonathan Franzén
Hej, ett tips är att kolla in byggnadsverk.se, dom är otroligt duktiga på att bygga tidsenlig.J jonathanfranzen skrev:Hej,
- LockLäkt panel
- Takpannor i äkta tegel
- Målat i falu- rödfärg
- Massiva innerdörrar
Allt gott,
Jonathan Franzén
Samt även kika på nordiska fönsters kulturserie. Vi valde dom istället för elit och fick ner priset 100,000kr.
Innerdörrar kan jag tipsa om swedoor craft 04n och till panelen att köra med hattläkt och vattbräda.
Till grunden finns sockelsten så man bygger bort dom fula elementen om du har gjuten platta.
Alla lister du kan tänkas behöva finns på bettnasag.se för rimliga priser. Så fort man nämner kultur, sekelskifte eller retro så är allt 5x dyrare men inte där.
Hare gött
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Bygg med källare. Det är tidstypiskt och mycket nyttigt. Du kan flytta många saker ned i källaren och spara då på arean i själva huset. Matförråd, värmepump, extrafrys, verkstad, däckplats, mm.
Eftersom detta uppskattas utav många kommer andrahandsvärdet at öka ordentligt.
Eftersom detta uppskattas utav många kommer andrahandsvärdet at öka ordentligt.
Eluttag och lampknappar i äldre stil också!! Behöver inte vara överallt givetvis, men är en fin detalj.
Bra initiativ, det behövs fler hus i detta land som följer klassisk och sund byggnadsstil istället för själslösa vita och gråa nyfunkishus.
Mina tips är följande:
*Eldstad är viktigt för att få rätt sekelskifteskänsla. Kanske till och med en klassisk murstock? Undvik moderna runda eldstäder i svart plåt. Satsa på murad kakelugn eller en större i gjutjärn (ex Royal Viking).
*Om ni har tid och ork så är linoljefärg ypperligt på snickerier. Det ger rätt känsla och blankhet. Linoljefärg är initialt blank och efter den naturliga mattningsprocessen landar på halvblank. Pallar ni inte linoljefärg så satsa på halvblank lackfärg.
*Undvik instinkten att måla allt vitt/beige. Satsa på klassiska tapeter och våga använda färger.
*Pärlspont i hallen är både vackert och praktiskt eftersom att det skyddar väggarna.
*Satsa på extra höga socklar, gärna 12cm.
*Takhöjd är viktigt, i princip alla fina sekelskiftehus har mellan 2,6-3,2m takhöjd. Undvik 2,4m eftersom det gör att det kan leda till att allt känns fejk.
*Kolla en extra gång om det inte går att ha massivt furugolv istället för lamellgolv. Så vitt jag vet så ska det vara möjligt att ha betongplatta, golvvärme och massivt furugolv.
*Har ni massivt furugolv så är skurgolv med linoljesåpa fantastiskt. Golvet blir naturligt varmt, får en fink vit/grå matt yta och är lätt att skura bort fettfläckar och annat elände.
*En sak som gör att sekelskifteshus känns ståtliga är att bottenplan ofta börjar några decimeter till en meter över markytan, ofta kombinerat med källare. Början bottenplan direkt vid markplan (ev. också kombinerat med låg takhöjd) och huset känns lågt och trångt.
Lycka till!
Mina tips är följande:
*Eldstad är viktigt för att få rätt sekelskifteskänsla. Kanske till och med en klassisk murstock? Undvik moderna runda eldstäder i svart plåt. Satsa på murad kakelugn eller en större i gjutjärn (ex Royal Viking).
*Om ni har tid och ork så är linoljefärg ypperligt på snickerier. Det ger rätt känsla och blankhet. Linoljefärg är initialt blank och efter den naturliga mattningsprocessen landar på halvblank. Pallar ni inte linoljefärg så satsa på halvblank lackfärg.
*Undvik instinkten att måla allt vitt/beige. Satsa på klassiska tapeter och våga använda färger.
*Pärlspont i hallen är både vackert och praktiskt eftersom att det skyddar väggarna.
*Satsa på extra höga socklar, gärna 12cm.
*Takhöjd är viktigt, i princip alla fina sekelskiftehus har mellan 2,6-3,2m takhöjd. Undvik 2,4m eftersom det gör att det kan leda till att allt känns fejk.
*Kolla en extra gång om det inte går att ha massivt furugolv istället för lamellgolv. Så vitt jag vet så ska det vara möjligt att ha betongplatta, golvvärme och massivt furugolv.
*Har ni massivt furugolv så är skurgolv med linoljesåpa fantastiskt. Golvet blir naturligt varmt, får en fink vit/grå matt yta och är lätt att skura bort fettfläckar och annat elände.
*En sak som gör att sekelskifteshus känns ståtliga är att bottenplan ofta börjar några decimeter till en meter över markytan, ofta kombinerat med källare. Början bottenplan direkt vid markplan (ev. också kombinerat med låg takhöjd) och huset känns lågt och trångt.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Det finns väldigt många saker man kan göra för att ytterligare göra det mer 'autentiskt' eller hur man ska beskriva det. Av det du skriver så skulle jag absolut säga att fönster och husets möte med marken är de viktigaste faktorerna för att få det att se traditionellt ut. Sen är det många detaljeringar, materialmöten, plåtbleck o.s.v. som görs på ett helt annat sätt idag än för 120 år sedan. Ett exempel är hur man gör mötet mellan fasadpanel och sockel - sekelskifteshus har ju inte luftad fasadpanel så som man bygger idag, och det ser man ofta i just mötet mellan sockel och fasad. I sekelskifteshus har man ofta en offerbräda i mötet, det kan vara bra att kolla inJ jonathanfranzen skrev:
Jag tycker varken fönsterna från Elit eller Nordiska fönster såg särskilt retro ut.
Ska du ha "riktiga" fönster så är det trä, kopplade bågar, sidohängda, med mittpost, med riktig spröjs, åtminstone i ytterbågen, och sedan gärna en båge med något kulturglas/restoverglas.
Du ska inte ha det som säljs som allmogefoder i bygghandeln tycker jag utan välj snygga profiler från t ex sekelskifte eller veckebosåg.
1 kupigt tegel skulle jag föreslå, även titta på begagnad taktegel. Men detta ser ju bra ut t ex
https://www.randerstegl.se/se/taktegel/produkt/rt823-hoejslev-skandinavia?PID=54179
Men där är mycket som är nyproducerat som inte alls har rätt utseende.
Glans på snickerifärg skulle jag föreslå 40, det är halvblank.
Sen är ju platta på mark också fel, du behöver några trappsteg upp till ytterdörren för rätt utseende.
En lösning på problemet är att öka mängden cellplast och på så vis höja plattan. Ett nybyggt grannhus gjorde på detta vis och det ser bra ut, men det är ju egentligen pengar i sjön bara för estetiken.
Ska du ha "riktiga" fönster så är det trä, kopplade bågar, sidohängda, med mittpost, med riktig spröjs, åtminstone i ytterbågen, och sedan gärna en båge med något kulturglas/restoverglas.
Du ska inte ha det som säljs som allmogefoder i bygghandeln tycker jag utan välj snygga profiler från t ex sekelskifte eller veckebosåg.
1 kupigt tegel skulle jag föreslå, även titta på begagnad taktegel. Men detta ser ju bra ut t ex
https://www.randerstegl.se/se/taktegel/produkt/rt823-hoejslev-skandinavia?PID=54179
Men där är mycket som är nyproducerat som inte alls har rätt utseende.
Glans på snickerifärg skulle jag föreslå 40, det är halvblank.
Sen är ju platta på mark också fel, du behöver några trappsteg upp till ytterdörren för rätt utseende.
En lösning på problemet är att öka mängden cellplast och på så vis höja plattan. Ett nybyggt grannhus gjorde på detta vis och det ser bra ut, men det är ju egentligen pengar i sjön bara för estetiken.
jag hade kolla på vad riktiga klassiska fönster kan kosta, fast med energieffektiva glas.
Det kommer göra mycket för känslan.
Samt som många skriver att få upp huset ifrån marken, borde ju gå det även med platta.
man ser ju direkt att ett hus är "nytt" när man ser den låga moderna plattan. vår husgrund är ju över 50cm dock torpargrund i vårt fall med handgrävd källare på en tredjedel
Det kommer göra mycket för känslan.
Samt som många skriver att få upp huset ifrån marken, borde ju gå det även med platta.
man ser ju direkt att ett hus är "nytt" när man ser den låga moderna plattan. vår husgrund är ju över 50cm dock torpargrund i vårt fall med handgrävd källare på en tredjedel
Sätt fönster i liv med panelen utvändigt. Nuförtiden vill man sätta fönster så de sitter mitt i väggen för bättre isoleringsvärde. Men det förstör mycket för den hur det upplevs utifrån.J jonathanfranzen skrev:Hej,
- LockLäkt panel
- Takpannor i äkta tegel
- Målat i falu- rödfärg
- Massiva innerdörrar
Allt gott,
Jonathan Franzén
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden