Tjena alla duktiga hemma- och proffsbyggare! Här kommer jag och ber ödmjukast om tips på hur jag på bästa sätt tacklar att höja taket i min lägenhet byggd 1896. Här kommer lite bakgrund:

Taket i hallen är betydligt lägre än i resten av lägenheten som har en vacker höjd på 3,20 m, jämfört med 2,60 i hallen. Jag tyckte det var konstigt, och hälsade på i mina grannars lägenheter för att se hur de har det. Kan ni tänka er att alla andra grannar har högt tak i hallen! Varför är då mitt sänkt, undrade jag. Klart man tar saken i egna händer och sågar upp ett hål i taket för att sticka in huvudet och kolla.

Jodå, där uppe finns det oanvänt utrymme! Problemet är bara att det ser för j*kligt ut. Sprickor, murbruk, tegelsten, MDF-skivor på kors och tvärs, gamla kablar och kapade rör som sticker ut. Man skulle önska att väggarna kunde tala och berätta vad som hänt där!

Men ja, nu när jag sågat flera hål i taket är det väl inget annat att göra än att köra på och riva ner taket och höja upp det till originalhöjden. En snickare ville ha 90 000 för detta jobb och det är 90 000 kr som jag inte har. Så det blir till att göra det själv eller leva med kartong över hålen i taket 😅

Tips till en hemmasnickrare som aldrig gett sig på något i den här omfattningen förr? Var börjar man och vilket tillvägagångssätt?

Supertacksam för all input. Bifogar en hög bilder på eländet.

• Oanvänt utrymme ovanför nedsänkt tak visas, omgiven av sprickor och gamla kablar, med synliga träbalkar och strukturella brister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med trasig puts och exponerad murbruk samt träbalkar i hall från ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Tak med sprickor, murbruk, och lösa träbalkar i en lägenhet från 1896, med synliga kablar och oordnad struktur.
    Skapa konto
  • Det gamla taket har öppnats med sprickor, murbruk, exponerade tegelstenar och en ledning synlig.
    Skapa konto
  • Taket i en hall med en öppning täckt av kartong och tejp, med lågt ljus och en möbel med saker under hålet.
    Skapa konto
Nu är det ju ingen återvändo så det är bara att köra på!

Börja med att riva ned gipstaket och reglarna och sen allt annat som inte hör hemma där.
Gipsskivorna som sitter dikt an taket ovan ditt nedsänkta tak kan dock vara en mardröm om det är limmat.

Först därefter kan man göra en bedömning vad som behöver göras i övrigt.
Lite puts som måste knackas bort, ny puts måste dit, el måste fixas osv.

Eller så skruvar du bara dit gips i hålen du tagit upp och glömmer detta vansinnesprojekt :)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Jag har gjort exakt den resan, det är en hel del pyssel att dra om el och fixa till ytskiktet. Om jag skall vara ärlig är det forfarande inte riktigt klart.

Vad beträffar den underliga konstruktionen med gipsskivorna - det blir så där när man sätter en snickare på att laga putsskador. En alltför stark drivkraft att vilja lösa problemet med de material och metoder man själv jobbar med istället för att lämna över det till "rätt" yrkesgrupp. Dvs. skit i snickaren, det är elektriker + murare + målare du skall anlita.

• Gilla
Juul och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
😉Eller så skruvar du bara dit gips i hålen du tagit upp och glömmer detta vansinnesprojekt
😉

• Gilla
Skellyhoe_daqueri
  • Laddar…
maah maah skrev:
Nu är det ju ingen återvändo så det är bara att köra på!

Börja med att riva ned gipstaket och reglarna och sen allt annat som inte hör hemma där.
Gipsskivorna som sitter dikt an taket ovan ditt nedsänkta tak kan dock vara en mardröm om det är limmat.

Först därefter kan man göra en bedömning vad som behöver göras i övrigt.
Lite puts som måste knackas bort, ny puts måste dit, el måste fixas osv.

Eller så skruvar du bara dit gips i hålen du tagit upp och glömmer detta vansinnesprojekt :)
Helt rätt, bara att köra på 😅 Låter som att det lutar mer mot att putsa/mura än att spackla där uppe 🤔

C cpalm skrev:
Jag har gjort exakt den resan, det är en hel del pyssel att dra om el och fixa till ytskiktet. Om jag skall vara ärlig är det forfarande inte riktigt klart.

Vad beträffar den underliga konstruktionen med gipsskivorna - det blir så där när man sätter en snickare på att laga putsskador. En alltför stark drivkraft att vilja lösa problemet med de material och metoder man själv jobbar med istället för att lämna över det till "rätt" yrkesgrupp. Dvs. skit i snickaren, det är elektriker + murare + målare du skall anlita.
Det är lite tomt i fickorna så tyvärr kommer jag nog inte kunna anlita varken murare eller målare, men tack så mycket för tipset om att det är putsning/murning som behöver ske, det låter mycket rimligt 😊

C
S Skellyhoe_daqueri skrev:
tyvärr kommer jag nog inte kunna anlita varken murare eller målare
Det går så klart fint att själv "leka" murare och målare 😀
Fast inte så lätt att putsa i tak.

• Gilla
Skellyhoe_daqueri
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.