elmont skrev:
Naturligtvis inte , men om kunden vill att jag ska komma och byta kontakt, till ett lika som han har, kan det mycket väl hända att jag måste åka och hämta ett uttag av ett annat fabrikat än det jag har liggande i bilen, eller om det var en brytare han menar.
Får man alltid korrekta uppgifter om vad som ska göras och vad som ska användas är det inga problem men det hör till undantagen att kunden verkligen vet vad dom vill ha.
Och eftersom vi hanterar hundratusentals olika artiklar är det omöjligt att ha allt i en servicebil så det kommer alltid att vara tillfällen då man måste åka och hämta matr. och det ska naturligtvis kunden betala. Skulle däremot kunden vara så pass duktig att han kan beställa ett jobb och tala om vilket matr. och hur mycket ska han naturligtvis inte behöva betala resor för att hämta.
Jag hoppas verkligen att våra vägar korsas så jag får se om det fungerar med dig, jag reser land och rike kring och installerar styrsystem och så ringer man lokale elektrikern och ber honom ta med EKK/EKLK 5G2,5 och 3G1,5 + säkerhetsbrytare mm så kommer elektrikern kollar både lodrätt och vågrätt och säger att han ska åka och hämta 5G2,5, säkerhetsbrytare och en stump 3G1,5. Det händer 5-10 ggr per år, man blir lite trött.

Protte

Och för er som inte vet vad som ingår i en elektrikers arbetsuppgifter är det så att när man ska utföra ett arbete ska man få en arbetsorder där det framgår vad som ska göras en "lista" på vilket matr. och hur mycket. Dvs. arbetet ska vara förberett av arbetsledningen, det har vi tecknat ett avtal på och att så är fallet ligger bla. till grund för lönesättningen.
Så om man inte kan utföra jobbet när man kommer till kunden är INTE i första hand elektrikerns fel utan ARBETSLEDNINGENS.

prototypen, om du ringer så kommer jag naturligtvis att ta med det du vill ha och lite till ( om du glömt nått ) ;)

Redigerat:
Låter gott, ungefär vilken landsdel håller du till i?

Protte

Östersund med omnejd

Ja där är jag inte så ofta. Finns ett möjligt projekt i Offerdal men det ligger långt ned på min prioriteringen

Protte

Redigerat:
Visst borde man ha plats för några kopplingsdosor i firmabilen? Säg att den kostar dig 100:- så debiterar du kunden 150:- för dosan så har du även en liten vinst på materialet och slipper åka iväg.

Det är lätt att i efterhand säga vad man skulle haft med i bilen, jag körde ett tag en Toyota van fullt av olika dosor, uttag, kablar mm. mm. det fick till följd att jag åkte i kring med en bil full av skavda skitiga grejer som jag endera fick skänka bort eller kasta. Det gav en mycket dålig lönsamhet att försöka göra det billigt för kunderna, senare har jag haft en mycket mindre bil med mycket begränsat sortiment och knappt något svinn. Naturligtvis blir det lite dyrare för kunden men lite lönsammare för mig. Vad många inte förstår är hur otroligt många olika artiklar det behövs för att man ska ha med det mest elementära.
Tex. en anslutningsdosa för tvättmaskin är en lågfrekvent vara jag har knappast haft behov av en/år i någon servicebil.

Men sedan rör det sig lite grann om planering också. Vet man om att man ska koppla in en tvättmaskin så kanske man kan ta med en TM-dosa i utifall. Ska man installera golvvärme i ett badrum så kanske man kan ta med sig en JFB och en liten kapsling osv.

//Patrik

Naturligtvis, men ofta blir man kallad från ett skutt direkt till ett annat utan att passera "kontor", tacka mobilen för det. OCH ofta får montörer åka med knapphändiga och felaktiga upplysningar för ingen arbetsledare har tittat på vad som ska göras och kunden uttryckt sig lite "vagt".

elmont skrev:
Naturligtvis, men ofta blir man kallad från ett skutt direkt till ett annat utan att passera "kontor", tacka mobilen för det. OCH ofta får montörer åka med knapphändiga och felaktiga upplysningar för ingen arbetsledare har tittat på vad som ska göras och kunden uttryckt sig lite "vagt".
Ja, det har du rätt i. :p

elmont skrev:
Kan inte kunden alls uttrycka sig, så är det inte mer än rätt att ta betalt för att handla rätt material. Det får man gärna ochså upplysa kunden om, "att nu åker jag iväg och handlar dosan till detta". Tiden går på löpande timme och ev milersättning.

Som när jag ringer min rörmokare, så frågar han alltid vad som behöver göras och vad jag tror att han behöver ha med sig. Kanske svårt för Svenssons att förklara allt ur en teknisk vinkel, men oftast förstår hantverkaren vad som behövs om man försöker ge en beskrivning om vad som felar.

Tex jag jobbar som fastighetsskötare och får felanmälningar stup i kvarten, ofta är dessa knapphändigt utformade. Därför packar jag in allt tänkbart i min lilla firmabil för att slippa åka runt hela stan fram och tillbaka.

Ska man driva ett företag kan man, som exempel, inte ha 5 fabrikat med 5 olika typer av dubbla uttag jordade och ojordade, utanpåliggande och infälda, (det är 100 olika) för att ha rätt uttag varje gång man kommer till en kund. Dessutom är det inte bara uttag som man ska ha utan brytare där det är än större variationer av typer och ramar.
Visst, man försöker att ha rätt grej men risken att man "missar" är rätt stor.
För dom flesta "Svensson" har ytterst dålig koll på vad dom har mer än två hål i väggen.

Ja det är inte alltid enkelt, jag har alltid svårt att veta vad jag använt i ett jobb, grejer jag har på lager i bilen. Gäller ju att veta vad som monterats för att kunna fakturera rätt.

Mikael_L
elmont skrev:
Ska man driva ett företag kan man, som exempel, inte ha 5 fabrikat med 5 olika typer av dubbla uttag jordade och ojordade, utanpåliggande och infälda, (det är 100 olika) ...
Och det räcker ju inte ...
http://www.elbutik.se/category.html/strombrytare/-vagguttag
Bara här är det 9 olika märken, och många av dem med olika serier ...

Måååånga uttag blir det ... :)

Men visst, Eljo trend, Eljo Renova, Elko RS, Elko plus täcker iofs många av våra hem ... Men det räcker ju inte på långa vägar för att täcka ens 70%, skulle jag tro.

Däremot en anslutningsdosa för tvättmaskin är nog inte så ofta krav på att vara av "rätt" serie. ;)

Det är däremot en mycket lågfrekvent vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.