Betalade dyrt för att få installerat min tvättmaskin för två månader sedan (via mkt stor välkänd firma) eftersom det var fast installation i badrummet. 875 kronor för endast elen. Vatten hade jag kopplat själv.
Maskinen gick sönder och nu när ny elektriker var på plats och installerade en ny maskin sa han genast att den förra installationen var olagligt gjord. Jag har ju ingen aning om hur det SKA vara gjort och hade inte ens sett hur det såg ut där i dosan (skruvar ju inte precis borta och kollar... ) men jag har reklamerat förra jobbet. Vill gärna få konfirmerat att det var felaktigt av någon som kan sådant här.
Problemet: I dosan finns ingen "plint" utan sladdarna ska kopplas ihop direkt. Det var gjort med blå "klämgrejor" av den typ som används för att klämma ihop kablar i bilar, vilket med otur kan ge kortslutning i våtrum, tydligen. Nya elektrikern satte istället dit "röda hattar" vilket är det som det SKA vara, enligt honom.
Stämmer detta? Vill ha mycket på fötterna om första firman börjar tjafsa.
/Snoffi
Maskinen gick sönder och nu när ny elektriker var på plats och installerade en ny maskin sa han genast att den förra installationen var olagligt gjord. Jag har ju ingen aning om hur det SKA vara gjort och hade inte ens sett hur det såg ut där i dosan (skruvar ju inte precis borta och kollar... ) men jag har reklamerat förra jobbet. Vill gärna få konfirmerat att det var felaktigt av någon som kan sådant här.
Problemet: I dosan finns ingen "plint" utan sladdarna ska kopplas ihop direkt. Det var gjort med blå "klämgrejor" av den typ som används för att klämma ihop kablar i bilar, vilket med otur kan ge kortslutning i våtrum, tydligen. Nya elektrikern satte istället dit "röda hattar" vilket är det som det SKA vara, enligt honom.
Stämmer detta? Vill ha mycket på fötterna om första firman börjar tjafsa.
/Snoffi
Lite svårt att förstå vad du menar med "blå klämgrejor". De ska inte vara så mycket fukt inne i en dosa i ett badrum att de kan bli kortslutning.. Antar att han hade använt någon form av isolerade "klämgrejor"?
Vi använder aldrig Torix (röda hattar). Detta var vanligt för 10år sen och inte så vanligt numera.. iaf inte bland moderna elektriker.
Vi använder aldrig Torix (röda hattar). Detta var vanligt för 10år sen och inte så vanligt numera.. iaf inte bland moderna elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du har inte kvar någon av de blåa "klämgrejorna"? Ta en bild och lägg upp.
OM det är en felaktig typ av koppling så har det inte med fukt att göra, de röda TORIX hattarna är inte heller så bra i en fuktig miljö. Men det skall inte vara fuktig miljö inne i en kopplingsdosa. Om det verkligen är kopplingsklämmor avsedda för bilelektro så håller de ev. inte rätt isolation, spänningen i en bil är ju "lite" lägre.
På din beskrivning så skulle jag gissa att det kan vara fråga om kopplingshylsor avsedda för kontaktpressning, sådana finns med korrekt isolering för 230V och är ur rent elektrisk synpunkt minst lika bra som Torixtoppar. Iom att det krävs specialverktyg för att pressa dem på korrekt sätt så används oftast inte vid elinstallation.
Så som en sammanfattning så har din nya elektriker pratat i nattmössan, vilket inte hindrar att det kan ha varit felaktig kopplingsmateriel från början. Men i så fall inte fel av den anledning din nya elektriker påstod.
OM det är en felaktig typ av koppling så har det inte med fukt att göra, de röda TORIX hattarna är inte heller så bra i en fuktig miljö. Men det skall inte vara fuktig miljö inne i en kopplingsdosa. Om det verkligen är kopplingsklämmor avsedda för bilelektro så håller de ev. inte rätt isolation, spänningen i en bil är ju "lite" lägre.
På din beskrivning så skulle jag gissa att det kan vara fråga om kopplingshylsor avsedda för kontaktpressning, sådana finns med korrekt isolering för 230V och är ur rent elektrisk synpunkt minst lika bra som Torixtoppar. Iom att det krävs specialverktyg för att pressa dem på korrekt sätt så används oftast inte vid elinstallation.
Så som en sammanfattning så har din nya elektriker pratat i nattmössan, vilket inte hindrar att det kan ha varit felaktig kopplingsmateriel från början. Men i så fall inte fel av den anledning din nya elektriker påstod.
Var det en sån här?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=79323
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=79323
Det hörs som att den elektrikern menar isolerade skarvhylsor som rätt utfört ger korrekt elektrisk kontakt men dessa använder man inte när en kabel övergår till en annan normalt sett eftersom du inte kan lossa dem utan måste i så fall klippa, samt ej testa.
Dessa måste naturligtvis pressas med rätt verktyg för att fungera.
Jag hade blivit ganska skeptisk ifall min elektriker skulle använt sådana i en kopplingsdosa, men anledningen till felet måste varit något annat, för korrekt utfört skulle dessa ge fullgod kontakt.
Kolla med nya elektrikern vad han anser vara felorsaken?
Dessa måste naturligtvis pressas med rätt verktyg för att fungera.
Jag hade blivit ganska skeptisk ifall min elektriker skulle använt sådana i en kopplingsdosa, men anledningen till felet måste varit något annat, för korrekt utfört skulle dessa ge fullgod kontakt.
Kolla med nya elektrikern vad han anser vara felorsaken?
Jag tror inte han pratade i nattmössan - han visste exakt vad "klämgrejen" hette men tyvärr kommer jag inte ihåg det. Han sa för övrigt inte att det skulle vara fukt i dosan men jag tyckte absolut att han sa att det var risk för kortslutning med den teknik som använts.
Jag har inte haft några problem med inkopplingen utan tvättmaskinen gick sönder av andra anledningar.
Hmmm... vem kan man lita på?
Den ser ut ungefär som de som länkats till.
Jag har tagit en bild men hur laddar jag upp den från min hårddisk? Den frågar efter en URL när jag försöker Lägga till bild.
Jag har inte haft några problem med inkopplingen utan tvättmaskinen gick sönder av andra anledningar.
Hmmm... vem kan man lita på?
Den ser ut ungefär som de som länkats till.
Jag har tagit en bild men hur laddar jag upp den från min hårddisk? Den frågar efter en URL när jag försöker Lägga till bild.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tryck på Avancerat läge bredvid Svaraknappen
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nja, olagligt är väl att ta i.. mer olämpligt, skulle jag tro.
//Patrik
//Patrik
Är det lämpligt med torix då? Torix och klämkopplingar är väl båda avsedda för mer eller mindre permanenta kopplingar. Känns som det borde vara bättre med någon form av plint för tvättmaskin, annars blir ju ledningarna lite kortare varje gång man kopplar loss.

