7 809 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
"Second opinion" felaktigt utförd installation
Så du menar att det är ok med en elektriker som varken har en liten sockerbit eller ens några tiptop/ubåtar i bilen? Kunden fick säkert ändå betala avgift för servicebil :blushing:elmont skrev:
Att man inte har full bil med centraler och jfb mm i bilen är en sak men just någon annan typ av skarvklämmor än presshylsor bör man ha i bilen och har man inte det bör inte kunden få betala för resan att hämta. Men visst det är just detta betende att åka till elgrossisten i tid och otid för småsaker som gör att privatkunder undrar varför de får betala höga priser.elmont skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Att använda presshylsor är inte lämpligt tycker jag, svårt koppla ur å in om man skall flytta/ta bort tvätt maskinen
Då är torix bättre, men firman som gjort det via presshylsor får stå för det vid eventuell skada.
Anser den elektriker nr två det olagligt är det bara polisanmäla det då.
Men jag vet att ofta så kritiserar den efterkommande den tidigare instalation, varför vet jag inte men det kan bero på de vill höja sig själv å få mer jobb senare.
Då de vill ge sken av att vara duktigare så
Då är torix bättre, men firman som gjort det via presshylsor får stå för det vid eventuell skada.
Anser den elektriker nr två det olagligt är det bara polisanmäla det då.
Men jag vet att ofta så kritiserar den efterkommande den tidigare instalation, varför vet jag inte men det kan bero på de vill höja sig själv å få mer jobb senare.
Då de vill ge sken av att vara duktigare så
Någon dragavlastning fanns inte. Vet inte hur det ser ut nu när nr 2 varit där (ska jag behöva skruva av och titta?) men innan satt sladden bara genom ett hål i nederkanten på ytterdosan och så rakt till kopplingen på bilde och så vidare ner i väggen.
I förra lägenheten satt det just en plint där man skruvade fast sladdarna.
När det gäller att få återkommande affärer hos oss så är chansen för det, för nr 2, lika med noll, för han kom via firman som sålde tvättmaskinen och jag vet inte ens vad han heter. Så jag vet inte riktigt vad han skulle vinna på att snacka skit om nr 1.
I förra lägenheten satt det just en plint där man skruvade fast sladdarna.
När det gäller att få återkommande affärer hos oss så är chansen för det, för nr 2, lika med noll, för han kom via firman som sålde tvättmaskinen och jag vet inte ens vad han heter. Så jag vet inte riktigt vad han skulle vinna på att snacka skit om nr 1.
Redigerat:
Du har fortfarande inte skrivit vad det blev för fel, slutade maskinen att fungera helt eller? Löste säkring eller JFB, fungerade den efter att han kommit och kopplat om??
Borde inte garanti täcka allt detta då du till och med anlitat deras rekommenderade elektriker?
Vad är det för areor på anslutningskabeln och den som matar dosan?
Borde inte garanti täcka allt detta då du till och med anlitat deras rekommenderade elektriker?
Vad är det för areor på anslutningskabeln och den som matar dosan?
snuttjulle, jag menar att har man inte det bästa med sig använder man det som man har, kanske inte är bäst men fullt ok i stället för att åka och handla. I det här fallet blev ju lösningen helt OK även om den inte blev den bästa, och även en elektriker kan missta sig på innehållet i en servcebil.
Snugge, jo, jag tydliggjorde i ett tidigare inlägg att inkopplingen inte orsakat något fel så det är inte där problemet ligger. Tvättmaskinen var gammal och gick sönder (slutade ta in vatten på rätt sätt), vilket inte hade med elinkopplingarna att göra.
Problemet är att jag (kanske?) betalt dyrt för en icke-fackmannamässigt gjord installation, vilket uppdagades vid installationen av den nya maskinen. Det är själva installationen jag därför reklamerat.
När det gäller att åka "mil" för att köpa grejer så bor jag mitt i Stockholm och det finns minst en mycket välutrustad elbutik 700 m från huset
Tack för övrigt för många bra inlägg! Det är tydligen inte så självklart som elektriker 2 tyckte, vilket är bra att veta när jag pratar med första firman igen. Jag får se vad de säger när de ringer upp.
Problemet är att jag (kanske?) betalt dyrt för en icke-fackmannamässigt gjord installation, vilket uppdagades vid installationen av den nya maskinen. Det är själva installationen jag därför reklamerat.
När det gäller att åka "mil" för att köpa grejer så bor jag mitt i Stockholm och det finns minst en mycket välutrustad elbutik 700 m från huset
Tack för övrigt för många bra inlägg! Det är tydligen inte så självklart som elektriker 2 tyckte, vilket är bra att veta när jag pratar med första firman igen. Jag får se vad de säger när de ringer upp.
Redigerat:
OK, då lägger jag mig i, fast jag tänkt låta bli. 
Skarvningsmetoden kan vi väl diskutera till död-dagar.
Jag tycker inte några Torix-hattar gör det hela bättre än kontaktpressning, vid losskoppling blir det ofta att klippa rent kablarna ändå, även om man använder Torix. Möjligen Wago 222 skulle göra en väsentlig skillnad.
Sen kan den vara pressad med fel verktyg, det är ju inte så lätt att veta.
Det jag tycker är allvarligast är avsaknaden av dragavlastning (som jag inte fått någon indikation på att det fanns). Tänk när småbarnen i huset tar och drar i anslutningskabeln och allt kommer ut från dosan ....
Själklart skulle en anslutningsdosa varit det rätta, en sådan hade löst alla delar smidigt, både kontakteringen och dragavlastningen.
Jag tycker dessutom att en sådan är såpass rätt och alla andra alternativ såpass fel att det är lite halvt skandal att inte en elektriker sätter upp en sådan, och alla annan anslutning bara borde bara vara något tillfälligt till dess rätt grejer kommer fram.
Skarvningsmetoden kan vi väl diskutera till död-dagar.
Jag tycker inte några Torix-hattar gör det hela bättre än kontaktpressning, vid losskoppling blir det ofta att klippa rent kablarna ändå, även om man använder Torix. Möjligen Wago 222 skulle göra en väsentlig skillnad.
Sen kan den vara pressad med fel verktyg, det är ju inte så lätt att veta.
Det jag tycker är allvarligast är avsaknaden av dragavlastning (som jag inte fått någon indikation på att det fanns). Tänk när småbarnen i huset tar och drar i anslutningskabeln och allt kommer ut från dosan ....
Själklart skulle en anslutningsdosa varit det rätta, en sådan hade löst alla delar smidigt, både kontakteringen och dragavlastningen.
Jag tycker dessutom att en sådan är såpass rätt och alla andra alternativ såpass fel att det är lite halvt skandal att inte en elektriker sätter upp en sådan, och alla annan anslutning bara borde bara vara något tillfälligt till dess rätt grejer kommer fram.
Redigerat:
Låter bra att man gör det bästa av situationen. Men å andra sidan tycker inte jag att det ska belastas kunden om den som är ute inte har med sig det som borde finnas i varje bil. Får kunden även betala om du glömt att ta med dig spänningsprovaren?elmont skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Naturligtvis inte , men om kunden vill att jag ska komma och byta kontakt, till ett lika som han har, kan det mycket väl hända att jag måste åka och hämta ett uttag av ett annat fabrikat än det jag har liggande i bilen, eller om det var en brytare han menar.
Får man alltid korrekta uppgifter om vad som ska göras och vad som ska användas är det inga problem men det hör till undantagen att kunden verkligen vet vad dom vill ha.
Och eftersom vi hanterar hundratusentals olika artiklar är det omöjligt att ha allt i en servicebil så det kommer alltid att vara tillfällen då man måste åka och hämta matr. och det ska naturligtvis kunden betala. Skulle däremot kunden vara så pass duktig att han kan beställa ett jobb och tala om vilket matr. och hur mycket ska han naturligtvis inte behöva betala resor för att hämta.
Får man alltid korrekta uppgifter om vad som ska göras och vad som ska användas är det inga problem men det hör till undantagen att kunden verkligen vet vad dom vill ha.
Och eftersom vi hanterar hundratusentals olika artiklar är det omöjligt att ha allt i en servicebil så det kommer alltid att vara tillfällen då man måste åka och hämta matr. och det ska naturligtvis kunden betala. Skulle däremot kunden vara så pass duktig att han kan beställa ett jobb och tala om vilket matr. och hur mycket ska han naturligtvis inte behöva betala resor för att hämta.
Tycker bara att det ser ut som du har olika areor enligt din bild, kan det vara att matningen är 2,5 mm2 och anslutningen 1,5 till exempel=?
Om så är fallet är det fel med denna typ av kontaktpressning, i så fall måste den klena arean fyllas upp, kanske det felet din elektriker menade=?
ANgående det du MikeL skriver om fel pressverktyg så ser det ut att endast ha ett presställe, de tänger som brukar användas ger två presställen, ett på kontaktytan och ett som sluter isoleringen, men kanske biltematång som du skrev..
Om så är fallet är det fel med denna typ av kontaktpressning, i så fall måste den klena arean fyllas upp, kanske det felet din elektriker menade=?
ANgående det du MikeL skriver om fel pressverktyg så ser det ut att endast ha ett presställe, de tänger som brukar användas ger två presställen, ett på kontaktytan och ett som sluter isoleringen, men kanske biltematång som du skrev..
Redigerat:
Jag tror att den elektriker som kom och "klagade" lider av ett mycket vanligt symtom, det att genom att göra ner andra i ett försök upphöja sig själv.
Vad jag förstår är att prata skit om andra en mycket dålig metod att vinna förtroende för egen del, det säger mer om "skitprataren" än den som får skiten.
Vad jag förstår är att prata skit om andra en mycket dålig metod att vinna förtroende för egen del, det säger mer om "skitprataren" än den som får skiten.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Läste ett inlägg från en elektriker på något annat forum (som jag inte minns vilket)..elmont skrev:Naturligtvis inte , men om kunden vill att jag ska komma och byta kontakt, till ett lika som han har, kan det mycket väl hända att jag måste åka och hämta ett uttag av ett annat fabrikat än det jag har liggande i bilen, eller om det var en brytare han menar.
Där hade han skrivit att han hade fått ett jobb i en butik där ett VU felade, han tänkte att grejerna han hade i bilen skulle räcka och bestämde sig för att svänga dit direkt...
när han kom fram så sprang all personal runt som i ett hönshus för då var "halva" butiken svart. Han gick och kollade i centralen och då visade sig att en av faserna, 35 mm2, hade brunnit av. d^_^b Då blev det att hämta grejer.
Och en kollega fick för några veckor sen en arbetsorder där det stod som beskrivning "Behöver hjälp av elektriker". Haha Det kan ju innebär vad som helst.
//Patrik