7 809 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
"Second opinion" felaktigt utförd installation
Vill minnas att enl ELPRESS så ska en skarvhylsa momentpressas om den används vid 230 V spänning, detta med en för ändamålet svindyr presstång, om dessa pressas med en sån där billig smal biltematång så kan hylsan skadas och bli farlig! Lämpligheten i valet av denna typ av skarvning i tvättmaskinsdosa kan ju vara tveksam då den varken går att mäta eller lossa i efterhand!
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Känns säkrare med en korrekt monterad presshylsa än en torix på ihoptvinnade ledare mellan maskinens mjukledare och dosans få/enkel-ledare.
Borde väl finnas sån pass marginal på trådarna att de räcker för några ominstallationer (dock ej varannan månad
) även om man får klippa nån centimeter varje gång.
Om dosan saknade plint så kanske den även saknar dragavlastning för maskinens kabel. ??
Borde väl finnas sån pass marginal på trådarna att de räcker för några ominstallationer (dock ej varannan månad
Om dosan saknade plint så kanske den även saknar dragavlastning för maskinens kabel. ??
Vad använder en modern elektriker då?Rrrrr skrev:Lite svårt att förstå vad du menar med "blå klämgrejor". De ska inte vara så mycket fukt inne i en dosa i ett badrum att de kan bli kortslutning.. Antar att han hade använt någon form av isolerade "klämgrejor"?
Vi använder aldrig Torix (röda hattar). Detta var vanligt för 10år sen och inte så vanligt numera.. iaf inte bland moderna elektriker.
Min elektriker som var här för någon vecka sedan använde det. han är vad jag skulle kalla modern elektriker och inte en
sådan som mig som gick ut elprogrammet -95 när det bara var Torix som gällde.
Olagligt vette sjutton.. Olämpligt.. JASnoffi skrev:
Dessutom ser de inte ut som att den är pressad med rätt typ av tång.
Har man flera olika typer av ledare (EK, FK, RK) som de antagligen är här så skulle inte jag påstå att Torix är speciellt lämpligt heller.
Jag skulle ha använt antingen en skruvplint (sockerbit), en öppningsbar Wago eller en tiptop (ubåt).
Anslutningsledaren ska dessutom vara dragavlastad. Om du drar i sladden så ska den inte röra på sig.. den ska alltså sitta fast i dosan.
Fnularn : Det kallar jag en riktig tång.......
För att klippa av M3-M5 skruv ,,,,,,,,,,,,,,
För att trycka AMP hylsor eller liknande är den ju totalt värdelös.
En RIKTIG skarvhylstång finns alltid med i min verktygslåda iallafall.
För att klippa av M3-M5 skruv ,,,,,,,,,,,,,,
För att trycka AMP hylsor eller liknande är den ju totalt värdelös.
En RIKTIG skarvhylstång finns alltid med i min verktygslåda iallafall.
Blir 2 pressveck när jag använder min moment presstång, tycker med det ser ut som en skarv till bil från biltema.
Jag använder alltid torix, prövade faktiskt wagos uppningsbara i helgen. Skulle koppla ihop en lampa där det var trångt, blev väldigt fakiskt lite inponerad =)
Jag använder alltid torix, prövade faktiskt wagos uppningsbara i helgen. Skulle koppla ihop en lampa där det var trångt, blev väldigt fakiskt lite inponerad =)
Håller inte med, tycker den ser precis ut som en skarvhylsa för 230/400V. Den för 2,5 mm2 är ju blå. Vilken slags verktyg som den är pressad med är omöjligta att gissa sig fram till.
Helt OK skarv, skulle jag vilja säga. Ovanligt att hitta den bakom en tvättmaskin bara.
Helt OK skarv, skulle jag vilja säga. Ovanligt att hitta den bakom en tvättmaskin bara.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Den där billiga tången från macken tvivlkar jag på att någon använder för presshylsor. Man försöker använda en sådan tång en gång sedna aldrig mer. Och man har ont i handen i flera dagar efter försöket.
Det finns skapligt billiga presstänger på ex. CO för typ 200kr som gör jobbet men som troligen inte är godkända pga bristande kalibrering (man skall ha en tång med dokumenterad presskraft).
Det finns skapligt billiga presstänger på ex. CO för typ 200kr som gör jobbet men som troligen inte är godkända pga bristande kalibrering (man skall ha en tång med dokumenterad presskraft).
Man får väl använda det lilla man har i huvudet även som elektriker, går ju lika fort att montera ny dosa och blir ingen större merkostnad heller. Tycker jag i alla fall, men kanske finns det tillfällen då man måste göra en sån skarvning eller?