4 849 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Dubbelt uttag med separat brunnständning för utomhusbruk?
Jag är ganska säker på att det här uttaget har separata brunnar.-RB- skrev:
https://www.hornbach.se/shop/Vagguttag-2-vags-utanpaliggande-IP44/8243527/artikel-detaljer.html
Är bara godkänt för 250V och tål inte solljus så bra, men det kanske duger?
Vad ska du ha det till?
Inte ladda elbil hoppas jag
http://www.elko.se/uttag/2-vags-utp-ip44-mj-med-lock-sep-mat-article3741-650.html
Denna är fin annars.
Denna är fin annars.
Nej, inte ladda elbil. Tänker styra typ ljusslinga men ändå ha fast matning till verktyg i andra brunnen.Peter2400 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
De vill nog poängtera att om du kopplar den med två grupper och använder gemensam nolla så ska grupperna komma från olika faser för att inte överbelasta nollan.
Poängtera är väl en sak men att uttryckligen skriva att uttaget inte kan användas i en lägenhet med enfasmatning är ju direkt felaktigt.13th Marine skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Nej, i många fall är de ihopkopplade långt in i plastmekaniken. Och OM man vill använda dem för flera grupper (ett vanligt skäl för separata brunnar), så är de inte typgodkända för spänningen. Du får ju då 400V mellan brunnarna. De är bara testade för 250V.M mlkjhr skrev:
Nä, någon modifiering blir det inte. Det är därför jag letar efter uttag gjorda för ändamålet. Inköp görs förmodligen via "min" elektriker. Det brukar bli billigast men jag vågar inte överlåta det estetiska beslutet åt honom. Det är bäst om hon som är ansvarig för stil och finess i huset får möjlighet att välja. Nu verkar alternativen dock inte vara jättemånga så i nuläget skulle t o m jag våga mig på ett beslut om vilket uttag vi skall beställa.M mlkjhr skrev:
Är det bara tex julgranar och dyl som ska gå över det andra uttaget så är det ingen mening att dra fram en separat fas utan då kan man gott använda samma fas men med en tändtråd plus fast fas i det andra uttaget.
Ps
Med fas menar jag naturligtvis samma grupp (säkring).
Ps
Med fas menar jag naturligtvis samma grupp (säkring).
Redigerat: