79 751 läst ·
259 svar
80k läst
259 svar
Schakta tomt med parkslide
Kontinuerlig klippning av parkslide är ingen spridningsrisk eftersom skotten är för små och unga. Jag har faktisk gjort en del vetenskapliga undersökningar och inga av de små och unga skott jag planerade i jord eller satt i vatten kunde göra rötter och de dog efter ett tag. Ju äldre de blir desto mer vedartade blir stammarna och de kan skicka ut rötter under bra förutsättningar. Tyvärr känner jag inte till något vetenskapligt sätt att avgöra var gränsen går men bedömer att klippning varannan vecka inte ger upphov till delar som kan sprida sig.B Bengt65 skrev:
Det mesta du behöver veta om parkslide står här: https://bit.ly/parkslide
Intressant, har läst flera som kör gräsklippare med goda resultat och jag är beredd att lita på någon med 10+ års erfarenhet av eländet! Men det jag egentligen är orolig för är inte att sprida växtdelar, utan att stimulera rötterna - har sett någon som klippt ner parksliden på västra delen av gräsmattan framgångsrikt, bara för att ett par år senare upptäcka den på östra sidan = mardrömsscenario.S STB skrev:Kontinuerlig klippning av parkslide är ingen spridningsrisk eftersom skotten är för små och unga. Jag har faktisk gjort en del vetenskapliga undersökningar och inga av de små och unga skott jag planerade i jord eller satt i vatten kunde göra rötter och de dog efter ett tag. Ju äldre de blir desto mer vedartade blir stammarna och de kan skicka ut rötter under bra förutsättningar. Tyvärr känner jag inte till något vetenskapligt sätt att avgöra var gränsen går men bedömer att klippning varannan vecka inte ger upphov till delar som kan sprida sig.
Det mesta du behöver veta om parkslide står här: [länk]
Parksliden jag har ligger på tomtgränsen, grannen har majoriteten och verkar ha den under bearbetning (glyfosat gissningsvis, inget man frågar om). På min sida finns ett par trötta skott varje år som ger tre-fyra blad på 10 cm kvist. Sista jag vill är att klippa ner dessa bara för att ge växten panik och nya krafter. Täcker idag med ormbunkar för att bekämpa lagom naturligt, men de där små skotten står i vägen för ett omfattande renoveringsarbete av hela ytan. Funderar på att gräva ner till berget och gjuta betong längs hela tomtgränsen...
Jag har nog närmare 20 års erfarenhet nu och jag har förmodligen gjort fler obskyra tester än någon annan i Sverige. De senaste åren dessutom involverad i Invaterm som nästan bara lever på att döda parkslide.
Man kan i viss mån säga att rötterna stimuleras av olika typer av påverkan, men det generella är ändå att all biomassa den förlorar försvagar den. Om man klipper en del av beståndet så försöker den komma åt sol på andra ställen, men den offrar också energi på att göra det.
Som man kan läsa i mitt dokument är klippning med robotgräsklippare ett effektivt och giftfritt sätt att döda parkslide. Nackdelarna är egentligen bara att det tar mycket lång tid och att det är relativt ovanligt att hela beståndet kan klippas effektivt tack vare träd, väggar, murar mm. Manuell kantklippning har en tendens att inte bli av tillräckligt ofta.
Man kan i viss mån säga att rötterna stimuleras av olika typer av påverkan, men det generella är ändå att all biomassa den förlorar försvagar den. Om man klipper en del av beståndet så försöker den komma åt sol på andra ställen, men den offrar också energi på att göra det.
Som man kan läsa i mitt dokument är klippning med robotgräsklippare ett effektivt och giftfritt sätt att döda parkslide. Nackdelarna är egentligen bara att det tar mycket lång tid och att det är relativt ovanligt att hela beståndet kan klippas effektivt tack vare träd, väggar, murar mm. Manuell kantklippning har en tendens att inte bli av tillräckligt ofta.
Så på med godkänd geoduk sedan fylls upp med sten och sedan ny gjord och gräsmatta på detta och sedan låta robot jobba 👍S STB skrev:Jag har nog närmare 20 års erfarenhet nu och jag har förmodligen gjort fler obskyra tester än någon annan i Sverige. De senaste åren dessutom involverad i Invaterm som nästan bara lever på att döda parkslide.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden