79 982 läst ·
259 svar
80k läst
259 svar
Schakta tomt med parkslide
Renoverare
· Stockholm
· 64 inlägg
Hej,
Då har vi börjat schakta våran tomt. När vi är klara kommer vi hålla koll på tomten för att se vart eventuella rester av parkslide växer upp igen, för att då behandla.
Jag kommer att spraya på Roundup 480 Flex som jag späder 37ml koncentrat per liter vatten.
Ni som har erfarenhet av att spraya, ungefär hur mycket ska man spraya på respektive blad? Ska hela bladet bli vått? Räcker det med en sida eller ska man försöka spruta på båda sidor?
Fyll gärna på med tips
Då har vi börjat schakta våran tomt. När vi är klara kommer vi hålla koll på tomten för att se vart eventuella rester av parkslide växer upp igen, för att då behandla.
Jag kommer att spraya på Roundup 480 Flex som jag späder 37ml koncentrat per liter vatten.
Ni som har erfarenhet av att spraya, ungefär hur mycket ska man spraya på respektive blad? Ska hela bladet bli vått? Räcker det med en sida eller ska man försöka spruta på båda sidor?
Fyll gärna på med tips
I mitt dokument hittar du allt du vill veta om glyfosat och hur man applicerar det för bästa möjliga resultat.
https://bit.ly/parkslide
Har du redan fragmenterat rotsystemet genom att schakta så är det bara svaga skott som kommer upp. Det finns ingen anledning att använda gifter för att ta död på dem. Det går normalt att bara rycka upp dem en eller ett par gånger så orkar de inte mer. Vill du snabba på bekämpningen så ta en liten trädgårdsspade och gräv upp roten som skottet kom ifrån.
Efter schaktning så kommer du att ha exponerat alven som har låg biologisk aktivitet. Glyfosat som inte hamnar på bladen kommer då inte brytas ner utan lagras i marken eller följer med regnvattnet till grundvattnet.
https://bit.ly/parkslide
Har du redan fragmenterat rotsystemet genom att schakta så är det bara svaga skott som kommer upp. Det finns ingen anledning att använda gifter för att ta död på dem. Det går normalt att bara rycka upp dem en eller ett par gånger så orkar de inte mer. Vill du snabba på bekämpningen så ta en liten trädgårdsspade och gräv upp roten som skottet kom ifrån.
Efter schaktning så kommer du att ha exponerat alven som har låg biologisk aktivitet. Glyfosat som inte hamnar på bladen kommer då inte brytas ner utan lagras i marken eller följer med regnvattnet till grundvattnet.
Alven?S STB skrev:I mitt dokument hittar du allt du vill veta om glyfosat och hur man applicerar det för bästa möjliga resultat.
[länk]
Har du redan fragmenterat rotsystemet genom att schakta så är det bara svaga skott som kommer upp. Det finns ingen anledning att använda gifter för att ta död på dem. Det går normalt att bara rycka upp dem en eller ett par gånger så orkar de inte mer. Vill du snabba på bekämpningen så ta en liten trädgårdsspade och gräv upp roten som skottet kom ifrån.
Efter schaktning så kommer du att ha exponerat alven som har låg biologisk aktivitet. Glyfosat som inte hamnar på bladen kommer då inte brytas ner utan lagras i marken eller följer med regnvattnet till grundvattnet.
Ursäkta att jag använder mig av fackspråk och onödiga detaljer. Alv är alltså lagret under matjorden.
Ju djupare man gräver desto mindre biologisk aktivitet är det och desto större risk är det att glyfosat inte bryts ner utan hamnar på oönskade platser. Glyfosat bryts i praktiken ner när det dödar något.
Ju djupare man gräver desto mindre biologisk aktivitet är det och desto större risk är det att glyfosat inte bryts ner utan hamnar på oönskade platser. Glyfosat bryts i praktiken ner när det dödar något.
Intressant.S STB skrev:Ursäkta att jag använder mig av fackspråk och onödiga detaljer. Alv är alltså lagret under matjorden.
Ju djupare man gräver desto mindre biologisk aktivitet är det och desto större risk är det att glyfosat inte bryts ner utan hamnar på oönskade platser. Glyfosat bryts i praktiken ner när det dödar något.
Finns det någon information om hur snabbt exempelvis glyfosat färdas ner till grundvattnet eller i vårat fall en borrad brunn på ca 100m djup.
Jag som lekman har så svårt att se hur 35ml glyfosat ska kunna äventyra våran hälsa med en så djup brunn. Men då har jag ju noll kunskap så ställer mig samtidigt väldigt ödmjuk till alla risker
Jag har tyvärr ingen koll på hur vatten transporteras i marken men kan tänka mig att det är väldigt olika från plats till plats.
Min generella åsikt är att man bör undvika att använda gifter i så stor utsträckning som möjligt. Sedan har jag full förståelse för att det i många fall inte finns realistiska alternativ och att det därför är tillåtet i jordbruket under kontrollerade former och bara under vissa tider mm.
Att bara tänka på risken att glyfosaten skulle hamna i just ditt dricksvatten tycker jag är för snävt tankesätt. Första halvan av 1900-talet byggde man högre skorstenar ju giftigare rök man släppte ut. Numera har vi ett bättre tankesätt och försöker minimera alla utsläpp oavsett var de sker och vilka lokala miljöeffekter det får.
Så länge som det är realistiskt att bekämpa parksliden utan gift så tycker jag man skall göra det. Ett fragmenterat rotsystem av parkslide bedömer jag mycket enklare än att rensa bort nästan vilket annat ogräs som helst. Jag har själv erfarenhet av det eftersom vi köpte en fastighet där det ingick en gammal dyngesta där parkslide tagit sig. Då vi av andra skäl hade en grävmaskin där så lät jag honom gräva runt i dyngestan ett tag. Sedan lade jag en presenning över och fick bara lite klena skott under presenningen. Nu använder vi den näringsrika jorden överallt i trädgården.
Andra arbeten på fastigheten spred en del rötter från andra bestånd till andra delar av trädgården men var enkelt att bekämpa genom att gräva där det tittade upp skott. Som djupast var det nog 15 eller 20 cm. Djupare än så tror jag att mindre rötter inte orkar upp ifrån.
Min generella åsikt är att man bör undvika att använda gifter i så stor utsträckning som möjligt. Sedan har jag full förståelse för att det i många fall inte finns realistiska alternativ och att det därför är tillåtet i jordbruket under kontrollerade former och bara under vissa tider mm.
Att bara tänka på risken att glyfosaten skulle hamna i just ditt dricksvatten tycker jag är för snävt tankesätt. Första halvan av 1900-talet byggde man högre skorstenar ju giftigare rök man släppte ut. Numera har vi ett bättre tankesätt och försöker minimera alla utsläpp oavsett var de sker och vilka lokala miljöeffekter det får.
Så länge som det är realistiskt att bekämpa parksliden utan gift så tycker jag man skall göra det. Ett fragmenterat rotsystem av parkslide bedömer jag mycket enklare än att rensa bort nästan vilket annat ogräs som helst. Jag har själv erfarenhet av det eftersom vi köpte en fastighet där det ingick en gammal dyngesta där parkslide tagit sig. Då vi av andra skäl hade en grävmaskin där så lät jag honom gräva runt i dyngestan ett tag. Sedan lade jag en presenning över och fick bara lite klena skott under presenningen. Nu använder vi den näringsrika jorden överallt i trädgården.
Andra arbeten på fastigheten spred en del rötter från andra bestånd till andra delar av trädgården men var enkelt att bekämpa genom att gräva där det tittade upp skott. Som djupast var det nog 15 eller 20 cm. Djupare än så tror jag att mindre rötter inte orkar upp ifrån.
Stort tack för att du tar dig tiden att svara. Kloka ord - tar med mig det.S STB skrev:Jag har tyvärr ingen koll på hur vatten transporteras i marken men kan tänka mig att det är väldigt olika från plats till plats.
Min generella åsikt är att man bör undvika att använda gifter i så stor utsträckning som möjligt. Sedan har jag full förståelse för att det i många fall inte finns realistiska alternativ och att det därför är tillåtet i jordbruket under kontrollerade former och bara under vissa tider mm.
Att bara tänka på risken att glyfosaten skulle hamna i just ditt dricksvatten tycker jag är för snävt tankesätt. Första halvan av 1900-talet byggde man högre skorstenar ju giftigare rök man släppte ut. Numera har vi ett bättre tankesätt och försöker minimera alla utsläpp oavsett var de sker och vilka lokala miljöeffekter det får.
Så länge som det är realistiskt att bekämpa parksliden utan gift så tycker jag man skall göra det. Ett fragmenterat rotsystem av parkslide bedömer jag mycket enklare än att rensa bort nästan vilket annat ogräs som helst. Jag har själv erfarenhet av det eftersom vi köpte en fastighet där det ingick en gammal dyngesta där parkslide tagit sig. Då vi av andra skäl hade en grävmaskin där så lät jag honom gräva runt i dyngestan ett tag. Sedan lade jag en presenning över och fick bara lite klena skott under presenningen. Nu använder vi den näringsrika jorden överallt i trädgården.
Andra arbeten på fastigheten spred en del rötter från andra bestånd till andra delar av trädgården men var enkelt att bekämpa genom att gräva där det tittade upp skott. Som djupast var det nog 15 eller 20 cm. Djupare än så tror jag att mindre rötter inte orkar upp ifrån.
Känns som vi har tiden på våran sida, huset kommer ju byggas från augusti fram tills vintern så vi kan ju helt enkelt se hur mycket som kommer upp nu under sommaren/hösten och sen utgå ifrån det.
Hur ser det ut nu? Är det ingen risk att roboten sprider parkslide när den klipper?E Ellewo skrev:Även vi har parkslide i ett hörn av tomten och den ska ha stått där i mer än 20 år utan att ha spridit sig. I samband med ett markarbete för 6 år sedan grävde vi bort det värsta och rullade ut gräs och sen dess har robotgräsklipparen klippt skotten och det är inget problem men vi skulle inte anlägga en rabatt där. Man ska vara försiktig och hålla koll om man gräver upp och schaktmassorna ska till en särskild återvinningscentral så att man inte bidrar till spridningen. Parkslide är nog ffa problematisk när det hamnar i naturen där den över tiden kan ta över och då kan det ju bli orimligt stora projekt att få bort det därifrån. Lycka till med bygget!
Parkslide kan spridas även med ovanjordiska delar om de kommer i kontakt med jord.
Om de ligger fuktigt och har tillgång till ljus ska de kunna rota sig. Risken är naturligtvis mycket mindre än med rotbitar som överlever i betydligt högre grad vid en schaktning. Men det är i alla fall en teoretisk spridningsväg och kanske har den haft betydelse t ex vid trädgårdsavfallstippar?T TypRätt skrev:
Sen är ju stammarna ettåriga så efter vintern är ju fjolårets stammar uttorkade och helt döda. De kan inte återuppstå, inte ens under påsken.