3 042 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
SBAB inför krishantering för bolånekunder
På konsumentens sida
· 3 601 inlägg
Prisfallen som varit gör att bolånekunder riskerar att förlora lånelöften.
Du kan läsa artikeln här: SBAB inför krishantering för bolånekunder
Du kan läsa artikeln här: SBAB inför krishantering för bolånekunder
Nybyggnadtion är det som ställer till det. Överprissatta objekt som skapat enormt hög belåning i föreningarna.
I SvD var det ju en dam som skulle sälja sin befintliga lägenhet för ett par miljoner och köpa en lägenhet för 4,5. det låter sm extremt riskfyllt och kanske en risk man borde ha räknat lite mer på när man har en låg inkomst.
Det är lätt att skylla allt på byggbolagen (med rätta då de haft extremt hög vinsmarginal på många objekt).
Men det missas ofta ansvaret man har som privatperson när man ger sig in i miljonaffärer. Personen i artikeln i SVD nämner inget om sitt eget ansvar utan bara att "myndigheterna borde göra något".
I SvD var det ju en dam som skulle sälja sin befintliga lägenhet för ett par miljoner och köpa en lägenhet för 4,5. det låter sm extremt riskfyllt och kanske en risk man borde ha räknat lite mer på när man har en låg inkomst.
Det är lätt att skylla allt på byggbolagen (med rätta då de haft extremt hög vinsmarginal på många objekt).
Men det missas ofta ansvaret man har som privatperson när man ger sig in i miljonaffärer. Personen i artikeln i SVD nämner inget om sitt eget ansvar utan bara att "myndigheterna borde göra något".
Håller med i sak, men jag tolkar det som att problemet i artikeln handlar om nyproduktion som säljs långt innan tillträdesdagen. När affären väl skall genomföras har den nuvarande bostaden hunnit sjunka i värde, medan priset på den nya bostaden är fast enligt vad som avtalats tidigare.Appendix skrev:
Nu i en förväntat sjunkande marknad har det ju uppenbarligen blivit tvärnit på denna typ av upplägg så folk verkar iallafall inte dummare än så.
Precis. Sen verkar allmänheten upptäckt att om föreningen 20.000 i lån per kvm bostadsrättsyta så är det i princip bostadsrättsinnehavarens lån.C cpalm skrev:Håller med i sak, men jag tolkar det som att problemet i artikeln handlar om nyproduktion som säljs långt innan tillträdesdagen. När affären väl skall genomföras har den nuvarande bostaden hunnit sjunka i värde, medan priset på den nya bostaden är fast enligt vad som avtalats tidigare.
Nu i en förväntat sjunkande marknad har det ju uppenbarligen blivit tvärnit på denna typ av upplägg så folk verkar iallafall inte dummare än så.
Det är fortfarande något man kan räkna med. Det blir ännu värre när banken inte längre vill värdera den nya bostaden till köpeskillingen men istället hanterar ett lägre värde, som gör att de inte längre accepterar den nya bostaden som säkerhet för det nya lånet.C cpalm skrev:
Ja, det skulle vara intressant. Principen som alltjämt råder är ju dock marknadsvärdet = köpeskillingen, dvs. bankerna har inte alls lagt sig i om köparen gör en bra eller dålig affär. Lite konstigt kan tyckas, men å andra sidan lite svårt att se hur det annars skulle gå till.harry73 skrev:
Men såvitt jag förstår är det inte det som är situationen här.
Jag var rätt så övertygad att det faktiskt har hänt, men jag har haft fel förut.
Jag kanske blandade ihop det med historien om tjejen som skulle köpa lägenhet med pappan som säkerhet, där banken drog tillbaka lönelöfte när pappa blev sjukpensionär.
Jag kanske blandade ihop det med historien om tjejen som skulle köpa lägenhet med pappan som säkerhet, där banken drog tillbaka lönelöfte när pappa blev sjukpensionär.
Även intressant nu att flera banker. Bland annat Danske Bank nu gör en värdering av alla objekt som de belånar.
Så du kan alltså inte göra en dålig affär och sen få belåna till din köpesumma.
Banken kommer bara låna ut till sin värdering och då som vanligt 85% av den.
Pratade länge med min rådgivare kring Danske kring detta och deras motivation är "vi vill skydda låntagarna då många dras med i vansinniga budgivningar kring objekt". "Sen om låntagarna skriver kontrakt utan att ha klart med alla lån eller fört en dialog med banken så är det upp till dem."
SBAB är en bank med flera timmar i telefonkö för att få prata med handläggare. Däremot har de ofta gett väldigt frikostiga lånelöften. Nu visar det sig att detta inte var till gagn för låntagarna.
Så du kan alltså inte göra en dålig affär och sen få belåna till din köpesumma.
Banken kommer bara låna ut till sin värdering och då som vanligt 85% av den.
Pratade länge med min rådgivare kring Danske kring detta och deras motivation är "vi vill skydda låntagarna då många dras med i vansinniga budgivningar kring objekt". "Sen om låntagarna skriver kontrakt utan att ha klart med alla lån eller fört en dialog med banken så är det upp till dem."
SBAB är en bank med flera timmar i telefonkö för att få prata med handläggare. Däremot har de ofta gett väldigt frikostiga lånelöften. Nu visar det sig att detta inte var till gagn för låntagarna.
Klicka här för att svara