Led, Q-Led eller O-Led?
 
H Hybro skrev:
Led, Q-Led eller O-Led?
Det är en lg oled, en g3. Deras g-serie är gjord för att sitta tätt mot väggen.
 
När du ändå hade väggen öppen kunde du tagit två doshål bakom bänken och tv:n och lett kablaget den vägen. 😀
 
  • Gilla
blork och 5 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
När du ändå hade väggen öppen kunde du tagit två doshål bakom bänken och tv:n och lett kablaget den vägen. 😀
Jag funderade på att göra det, men sladdarna går inte i mitten. Modellen har anslutningarna till vänster framifrån sett, så det hamnar i nästa regelfack och blir ändå ett separat projekt.
 
  • Gilla
Ursidae och 1 till
  • Laddar…
A aent skrev:
Det är en lg oled, en g3. Deras g-serie är gjord för att sitta tätt mot väggen.
Oled har bästa djup svärtan.
 
A aent skrev:
77tum, så ganska stor.

Vad tror ni om att sätta akustikpanel? Det hade jag glömt bort lite. Då kan man sätta någon skiva på väggen fäst i reglarna, och sen panel + tv på det. Det viktiga för mig är inte väggens tjocklek utan att tvn sitter slimmat mot.
En 77" TV LG väger 23 Kg...., vilket fabrikat väger 40 Kg?
 
  • Gilla
David Korman och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
C claekm skrev:
En 77" TV LG väger 23 Kg...., vilket fabrikat väger 40 Kg?
LG har flera olika modeller i samma storlek; B-modellen är lättast och G-modellen betydligt tyngre av någon anledning.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
LG har flera olika modeller i samma storlek; B-modellen är lättast och G-modellen betydligt tyngre av någon anledning.
G-serien har en mycket rejälare kylfläns bakom panelen, jag skulle tro att det är den som väger.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A aent skrev:
Jag tänkte sätta upp min tv mot vad som verkar vara en reglad innervägg. TVn passar precis om väggfästet (rött) sitter i mitten, men det är smalt och missar båda reglarna (svart).

Jag har provspikat lite nere vid golvet och det verkar vara reglar med 60cm mellanrum. (Om ni undrar över golvet så fanns det tidigare "inbyggda" garderober som var nersågade i golvet av oklar anledning.)

Tvn känns lite tung för att bara sätta i gips (ca 40kg med fäste) så jag funderar på att öppna upp väggen och sätta en tvär-regel emellan, som jag sen kan fästa fästet på. Jag är rätt ny på att riva och slita i väggar, så förstör det något för skiva som helhet?

Jag vill använda det fästet för att få tv slimmad mot väggen, och därmed inte sätta skiva utanpå eller köpa annat fäste.

Är detta en bra idé?
Om det nu är din egen lgh/hus... (?) så det inte gör något om du "stökar" lite.. så går det säkerligen att stöka ordentligt!

Allt beror ju på vad som är viktigt för dig, vad du vill/kan göra och hur mycket det får kosta :)

Det är ju inte världens största vägg.. så du kan ju helt sonika plocka ner skivorna.. och sätta en kortling / tvärgående regel.. där du vill ha den - samtidigt som du då också fäller in ev rör för sladdar.. fundera även på att sätta flera tvärgående reglar (när du ändå har väggen öppen) om du tex vill ha högtalare eller annan utrustning på udda ställen.

När väggen väl är öppen är möjligheterna oändliga :) däremot så kanske du inte kan lösa HELT osynliga sladdragningar om det kommer något från de väggar du inte rivit! (förutsätter att vi "bara" pratar om att riva ytskiktet/skivorna på den mindre tv-väggen).

Det blir ju lite jobb.. och kostar några kronor.. men då får du det som du vill (om du vill ha helt enhetligt när väggen är på plats igen.. kanske du får måla/tapetsera om hela rummet - är du inte så kinkig.. fixar du bara väggens nya delar..)

Ett annat alternativ skulle kunna vara..
(men här kan ju någon rätta mig om det inte är lämpligt 🤔 för jag vet inte riktigt hur mycket de kan bära) är att helt sonika fästa nån annan slags skiva utanpå hela faderuttan.. och dra in skruvarna i de befintliga reglarna (se till att skruvarna är tillräckligt långa för att gå igenom och fästa i regeln)... borde rimligen finnas två reglar till (hörnen) också. Sedan fästa tv direkt i den nya skivan.. (osb, spån.. nått stabilt och rejält så att säga - men observera att du bör fråga vilken skiva som kan passa om inte annat.. då jag inte riktigt vet vilken typ som kan vara bästa alternativet)

Sedan får du "lista" lite i hörnen för att få övergången på iaf ytterhörnet,, för att få det lite snyggare.

Billigaste alternativet?
Köp ett annat tv-fäste :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D djanlov skrev:
Really? [länk]
Tungt jäkla stativ :-)

Bra val av TV!
Hade en LG Oled i "biorummet". Behövde en ny tv i ett annat rum. Passade då på att köpa en större till biorummet och ta LGn till andra rummet. Blev en TCL 85" Mini-Led till biorummet.
Förstod ju att det skulle vara skillnad. Men inte så jäkla stor skillnad på allt från bild till menyer.
 
RoTe
A aent skrev:
Jag funderade på att göra det, men sladdarna går inte i mitten. Modellen har anslutningarna till vänster framifrån sett, så det hamnar i nästa regelfack och blir ändå ett separat projekt.
Låter som en säreget dålig design. Därför den var billig eller?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Låter som en säreget dålig design. Därför den var billig eller?
Många modeller/märken har anslutningarna förskjutna åt något håll. Skulle tom vilja påstå att det är ovanligt att det sitter i mitten
 
RoTe
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Många modeller/märken har anslutningarna förskjutna åt något håll. Skulle tom vilja påstå att det är ovanligt att det sitter i mitten
Jasså, trodde mitten var standard, precis som fästet
 
RoTe RoTe skrev:
Jasså, trodde mitten var standard, precis som fästet
Nope, så är det inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.