Jag tänkte sätta upp min tv mot vad som verkar vara en reglad innervägg. TVn passar precis om väggfästet (rött) sitter i mitten, men det är smalt och missar båda reglarna (svart).
Jag har provspikat lite nere vid golvet och det verkar vara reglar med 60cm mellanrum. (Om ni undrar över golvet så fanns det tidigare "inbyggda" garderober som var nersågade i golvet av oklar anledning.)
Tvn känns lite tung för att bara sätta i gips (ca 40kg med fäste) så jag funderar på att öppna upp väggen och sätta en tvär-regel emellan, som jag sen kan fästa fästet på. Jag är rätt ny på att riva och slita i väggar, så förstör det något för skiva som helhet?
Jag vill använda det fästet för att få tv slimmad mot väggen, och därmed inte sätta skiva utanpå eller köpa annat fäste.
Är detta en bra idé?
Jag har provspikat lite nere vid golvet och det verkar vara reglar med 60cm mellanrum. (Om ni undrar över golvet så fanns det tidigare "inbyggda" garderober som var nersågade i golvet av oklar anledning.)
Tvn känns lite tung för att bara sätta i gips (ca 40kg med fäste) så jag funderar på att öppna upp väggen och sätta en tvär-regel emellan, som jag sen kan fästa fästet på. Jag är rätt ny på att riva och slita i väggar, så förstör det något för skiva som helhet?
Jag vill använda det fästet för att få tv slimmad mot väggen, och därmed inte sätta skiva utanpå eller köpa annat fäste.
Är detta en bra idé?
Jag vill använda det slimmade fästet som följde med, en av anledningarna till att jag köpte just den tvn. Har funderingar på att dölja kablarna i väggen också, så har inget emot att stöka lite. Jag gör det hellre som jag vill ha det än enkelt -- det är kul att testa också.F fribygg skrev:
Finns det något problem med att bara såga bort ett stycke av gipskivan och sätta en regel? Man kan väl senare sätta dit en ny skiva som täcker om man vill det. Innerväggen är oisolerad vad jag kan se, då den är öppen på vid ett hörn på andra sidan, där det ligger ett badrum.
Jag tror du kan lösa det med t.ex. Molly. Jag hade en 42" på arm som jag kunde dra ut ganska långt från väggen utan problem. Det var enkelgips. Din tv kommer sitta mot väggen vilket skapar lägre kraft mot väggen.
Mitt fäste hade skruvhål för 6 skruvar och jag vill minnas att jag använde 4.
Mitt fäste hade skruvhål för 6 skruvar och jag vill minnas att jag använde 4.
Så här ser det ut inne i väggen:
Kunde fota genom inifrån badrummet på andra sidan, genom hålet som är gjort för att styra golvvärmen:
Jag tror jag siktar på att öppna upp och smälla dit en egen kortling (eller dubbel så att hela fästet sitter). Får köpa en såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde fota genom inifrån badrummet på andra sidan, genom hålet som är gjort för att styra golvvärmen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror jag siktar på att öppna upp och smälla dit en egen kortling (eller dubbel så att hela fästet sitter). Får köpa en såg.
Klart man kan öppna och förstärka bakom, men det känns lite överarbetat. En 10 mm plywood som fäst i reglarna och hjälper gipset att hålla upp TVn, som du sätter i det slimmade fästet du vill ha med gipsplugg i väggen. Om Tvn är en meter bred syns inte plywooden alls och du har en TV som sitter 10mm längre ut från väggen.
Fast om du tycker att det är kul att testa som du skriver, är det bara att sätta igång och riva vägg och spika reglar. Det går ju också.
Fast om du tycker att det är kul att testa som du skriver, är det bara att sätta igång och riva vägg och spika reglar. Det går ju också.
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
77tum, så ganska stor.H Holmspel skrev:
Vad tror ni om att sätta akustikpanel? Det hade jag glömt bort lite. Då kan man sätta någon skiva på väggen fäst i reglarna, och sen panel + tv på det. Det viktiga för mig är inte väggens tjocklek utan att tvn sitter slimmat mot.
Du kan ju sätta någon skiva eller bredare fäste och hänga upp TV'n först, sen sätta panelen runt så apparaten blir lite infälld.A aent skrev:
Hmm, bra idé. Jag funderade på att gömma kablarna i springorna om jag hade den framför. Så slipper jag rota i väggen för det också. Tvn är ganska tunn på 25mm.useless skrev:
Det kanske går ändå även om den är infälld.
Om du öppnar väggen för att fälla in en kortling till fästet tycker jag att du ska passa på att dra fram el och data.A aent skrev:
Har ett parallellt projekt med att flytta inkommande koax (får inte göra själv) och dra nätverk förhoppnings i rör under. Men till denna vägg skulle det vara lätt att dra från andra sidan. El finns bredvid.F fribygg skrev:
Men infälld i akustikpanel känns som en pangidé när jag tänker efter. Då kan jag börja med att sätta en skiva i reglarna och få upp tvn (barnen har varit tålmodiga i en månad och två mellodelfinaler) och sen täcka med panel vid tillfälle.