RoTe
Vet inte varför alla har dille på akustikpanel idag men det finns ju även annan panel man kan sätta, som inte är skitful. 😉

• Gilla
blork
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vet inte varför alla har dille på akustikpanel idag men det finns ju även annan panel man kan sätta, som inte är skitful. 😉
Dessutom finns det gott om billiga gipsskivor som ger släta snygga väggar ;)

RoTe RoTe skrev:
Haha, fick samma känsla när jag tänkte efter, känns lite överspelat redan. Lite ljuddämpning mår nog det rummet bra av dock.

Men egentligen behöver jag bara få upp teven utan att det rasar, och sen får det gärna se ok ut. Sen är jag lite på testhumör, försöker öva mig på att göra mer och tänka mindre. På sikt behövs ett helt omtag i det rummet, men det får nog vänta några år.

A aent skrev:
Haha, fick samma känsla när jag tänkte efter, känns lite överspelat redan. Lite ljuddämpning mår nog det rummet bra av dock.

Men egentligen behöver jag bara få upp teven utan att det rasar, och sen får det gärna se ok ut. Sen är jag lite på testhumör, försöker öva mig på att göra mer och tänka mindre. På sikt behövs ett helt omtag i det rummet, men det får nog vänta några år.
Biltema har prissänkt sina tv fästen.. för 129 kr kan du nu få en lösning som bör fungera med bef regelavstånd

F fribygg skrev:
Biltema har prissänkt sina tv fästen.. för 129 kr kan du nu få en lösning som bör fungera med bef regelavstånd
Nej det är ointressant. Har specifikt en tv med infällt fäste (lg g3) för att få den kloss i vägg.

A aent skrev:
Nej det är ointressant. Har specifikt en tv med infällt fäste (lg g3) för att få den kloss i vägg.
Bäst att du sågar upp skivan och stoppar i en plankstump på en gång..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A aent skrev:
Jag tänkte sätta upp min tv mot vad som verkar vara en reglad innervägg. TVn passar precis om väggfästet (rött) sitter i mitten, men det är smalt och missar båda reglarna (svart).

Jag har provspikat lite nere vid golvet och det verkar vara reglar med 60cm mellanrum. (Om ni undrar över golvet så fanns det tidigare "inbyggda" garderober som var nersågade i golvet av oklar anledning.)

Tvn känns lite tung för att bara sätta i gips (ca 40kg med fäste) så jag funderar på att öppna upp väggen och sätta en tvär-regel emellan, som jag sen kan fästa fästet på. Jag är rätt ny på att riva och slita i väggar, så förstör det något för skiva som helhet?

Jag vill använda det fästet för att få tv slimmad mot väggen, och därmed inte sätta skiva utanpå eller köpa annat fäste.

Är detta en bra idé?
Mollyplugg som är korrekt monterat ska klara vikten, men jag tycker alltid det är lite läskigt med tunga saker direkt i gips. Har du ork och tid skulle jag satsa på kortling eller fälla in skiva i väggen. Inte utanpåliggande, det brukar se taffligt ut enligt mig, särskilt här där det ser ut som att man kommer se tvn från sidan när man går förbi.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Mollyplugg som är korrekt monterat ska klara vikten, men jag tycker alltid det är lite läskigt med tunga saker direkt i gips. Har du ork och tid skulle jag satsa på kortling eller fälla in skiva i väggen. Inte utanpåliggande, det brukar se taffligt ut enligt mig, särskilt här där det ser ut som att man kommer se tvn från sidan när man går förbi.
Jo precis min tanke!

Fördel med skiva utanpå och sen panel är att jag kan sätta den enkelt och få upp tvn, och vänta med att snygga till.

Sen är golvet under delvis bortsågat, dvs rummet som helhet är lite slitet. Vi har bott här en månad så jag försöker hitta lagomtemporära lösningar som funkar utan att vara alltför anskrämligt. Och så vill jag gärna pröva att göra saker!

• Gilla
PontusAP och 1 till
  • Laddar…
A aent skrev:
Jo precis min tanke!

Fördel med skiva utanpå och sen panel är att jag kan sätta den enkelt och få upp tvn, och vänta med att snygga till.

Sen är golvet under delvis bortsågat, dvs rummet som helhet är lite slitet. Vi har bott här en månad så jag försöker hitta lagomtemporära lösningar som funkar utan att vara alltför anskrämligt. Och så vill jag gärna pröva att göra saker!
Om du ändå ska snygga till väggen och rummet i övrigt är det ett ganska litet projekt att få in lite kortlingar i väggen (bra övning också). Som någon nämnt kan du ju även passa på att fälla in något rör i väggen för att få osynlig kabeldragning till exempelvis en tv-bänk. Om du inte har tid att spackla och måla nu kan du ju få upp tvn med de nya kortlingarna och lite gips och avvakta med ytskikt tills du har tid (med risk för att det blir ett evighetsprojekt som aldrig slutförs...).

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A aent skrev:
Ett alternativ är att skruva plywood minst 15 mm tjock på hela väggen så kan du fästa i princip vad som helst varsomhelst i framtiden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Toggler funkar kanske.

Magnus E K
Om du fäller in TV:n i väggen kan det eventuellt bli problem med kylningen så håll koll på om den verkar bli onormalt varm. Jag har monterat min gamla LED-TV dikt an (utan någon typ av fäste, står på en smal hylla) väggen i köket och den blir märkbart varm av det om den är igång mer än någon timme.

Kartong med Ryobi One+ verktyg och en regel i bakluckan på en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det får bli regel bakom! Köpte enklare verktyg också , blir förhoppningsvis rakare än med den rostiga fogsvansen jag hittade i skjulet.

• Gilla
MickePernheden och 8 till
  • Laddar…
Uppmåttat, jag hoppas 20 cm är tillräckligt.

Vägg med mått och maskeringstejp, markerad för utsågning.
Skapa konto

Utsågat, 565 mellan reglarna.
Utsågad väggöppning på vit vägg med måttmarkeringar, delvis täckt av brun kartong med tejp.
Skapa konto

Kysste regeln lite
Utsågat hörn i vägg med uppmärkta linjer, visar mätt 20 cm avstånd i byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Passa på att gömma silvret inuti väggen.

• Haha
  • Gilla
nameloser och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.