image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Ett allmänt tips för att få vettig hjälp är att beskriva det du vill ha hjälp med så tydligt som möjligt. Inte bara posta bilder och tro att folk är synska.

Vad är det vi ser egentligen? Den övre bilden är den gamla spisen och den undre bilden är den nya spisen eller?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vad är ens frågan? Är det en fråga eller vill TS bara visa hur det kan se ut?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Ett allmänt tips för att få vettig hjälp är att beskriva det du vill ha hjälp med så tydligt som möjligt. Inte bara posta bilder och tro att folk är synska.

Vad är det vi ser egentligen? Den övre bilden är den gamla spisen och den undre bilden är den nya spisen eller?
Jaa, ha ha ha det blev alldeles fel! Hann aldrig beskriva problemet innan det ”stack iväg”!
Helt rätt, vänstra bilden är gamla spisens kontakt och högra nya spisens kablar.
Vår undran är om man själv kan koppla in den nya spisen och i så fall hur gör man?

Lägg upp bilder på spisarnas märkskyltar.
Rent spontant ser det ut som den gamla är för 400 Volt och den nya för 230. Då hänger allt på hur det ser ut i uttaget.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Du kan absolut. Men man behöver se mer än du visar på bilderna.

Det går aldrig att bara koppla utifrån färgerna på trådarna.

Till din nya finns det förhoppningsvis en installationsmanual, och ett kopplingsschema ( brukar finnas tryck vid sidan av där kabeln går in).

Av bilden att döma använder din gamla spis inte neutralledaren ( stiftet i kontakten utan anslutning). Din nya behöver neutral. Man bör kontrollera att den finns framdragen till vägguttaget. Spisen förstörs direkt om den kopplas in utan neutralledare.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
V Vill lära mig skrev:
[bild][bild]
Vill koppla in ny spis (kablarna till höger) men vet inte hur vi gör med nollan? Finns ingen blå kabel i den gamla kontakten (till vänster). Däremot finns en markering i den gamla kontakt med ett ”N”. Hur kopplar jag på rätt sätt? Kapa av den blå kabeln?

MultiMan
V Vill lära mig skrev:
Vill koppla in ny spis (kablarna till höger) men vet inte hur vi gör med nollan? Finns ingen blå kabel i den gamla kontakten (till vänster). Däremot finns en markering i den gamla kontakt med ett ”N”. Hur kopplar jag på rätt sätt? Kapa av den blå kabeln?
Absolut inte då nollan behövs för de flesta moderna spisar. Som andra sagt, du måste säkerställa att nollan är ansluten i perilexuttaget på väggen. Eftersom gamla spisen inte krävde nolla kanske den saknas.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Farstatjej90
TS @Vill lära mig , nu får vi se om det stämmer då? Du får läsa guiden som länkades och sen eftersom uttaget i väggen kräver mätningar får du ju lära dig om det också. Återkom med mer specifika frågor när du läst lite generellt! 🤔
Eller ring elektriker och ta det lugnt istället! Inget fel med det!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Vill lära mig skrev:
[bild][bild]
Ska jag ta fram tarotkorten?
Eller chansa istället..
Koppla ihop färgerna hur du vill....

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:

MultiMan MultiMan skrev:
Absolut inte då nollan behövs för de flesta moderna spisar. Som andra sagt, du måste säkerställa att nollan är ansluten i perilexuttaget på väggen. Eftersom gamla spisen inte krävde nolla kanske den saknas.
Tack för hjälpen! Det blir att kontakta elektriker!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.