Hej,
Ska börja med att renovera ett rum efter jul så vi tänkte passa på att sätta in ett lamputtag ovanför fönstret, mest för julbelysning, istället för att dra en massa förlängningssladdar. Så småningom ska alla rum renoveras och tanken är att göra så i alla rum.
Det jag undrar är om det är vanligt eluttag eller DCL uttag man sätter i sådana fall? Tanken är att uttagen ska sitta i vägg, se bild.
Ska börja med att renovera ett rum efter jul så vi tänkte passa på att sätta in ett lamputtag ovanför fönstret, mest för julbelysning, istället för att dra en massa förlängningssladdar. Så småningom ska alla rum renoveras och tanken är att göra så i alla rum.
Det jag undrar är om det är vanligt eluttag eller DCL uttag man sätter i sådana fall? Tanken är att uttagen ska sitta i vägg, se bild.
Har ingen betydelse vad du tar, ett DCL eller vanligt uttag, allt hänger ju ned och då hänger även en armatur bättre med ett vanligt uttag i stället för DCL, så du kan välja fritt för uttag. Skulle själv välja vanligt uttag.
Vi har satt vanliga envägs schukouttag (Schneider exxact) ovanför fönsterna.
Anledningen till att det blev schuko istället för lamputtag eller eurouttag är att en del julbelysningar har transformatorn ihopbyggd med stickkontakten, schuko-/eurokontakt. Samt att om man vill ha "timer"/smartplugg för styrning så är dessa för schukouttag.
Anledningen till att det blev schuko istället för lamputtag eller eurouttag är att en del julbelysningar har transformatorn ihopbyggd med stickkontakten, schuko-/eurokontakt. Samt att om man vill ha "timer"/smartplugg för styrning så är dessa för schukouttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Ja, jag var också inne på den lösningen för just denna typ av uttag då jag tycker att den är mest diskret.G Genomklok skrev:
Men nu när jag läst fler inlägg så funderar jag på att sätta en vanlig och kanske på sidan av fönstret istället, just för att man kan dölja med gardiner samt att det kan vara praktiskt att kunna sätta i en timer eller liknande.
Klicka här för att svara