Detta fönster kommer snart hamna bakom en gipsvägg. Tänkte att jag kunde trycka dit en bit isolering eller liknande då det ju släpper igenom en del värme. Vad bör jag göra här..?

Finns det någon fukt/kondenserings-risk om jag bara trycker dit en bit mineralull mot fönstret? Kanske 70mm isolering så det blir lite luft mellan isolering och fönster? Att mura igen t.ex. känns som ett för stort projekt just nu.

Äldre källarfönster i vitmålad vägg med blå ram, flera rör och ledningar synliga ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det är ingen bra idé alls. Dessutom ser det ut att vara enkelglas? Fuktig varm luft kommer kondensera någonstans.

mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är ingen bra idé alls. Dessutom ser det ut att vara enkelglas? Fuktig varm luft kommer kondensera någonstans.
Japp, jättegamla fönster med enkelglas. Jag kommer ventilera väggen bakom gipset så då kanske det är bäst att bara låta det vara och acceptera lite värmeförlust där?

Ja, bäst vore ju att du murar igen fönstret…

mexitegel mexitegel skrev:
Ja, bäst vore ju att du murar igen fönstret…
Det ena fönstret jag vill sätta igen går in mot en krypgrund (tillbyggnad) så där behöver jag kunna ta mig igenom / öppna då och då. Det andra tänker jag att man kanske någon gång i framtiden vill återställa till ett fönster igen.

Utöver arbetsinsatsen är det ovanstående som gör att jag tvekar till att mura.

Men det som inte går mot krypgrunden kanske man skulle kunna mura igen men ändå behålla fönstret på utsidan? Men frågan är om det kommer göra så stor skillnad ändå om jag ändå inte isolerar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.