Köksradiatorn, längst ut på sin värmeslinga för nedervåningen, är återkommande kall. Efter rensning av filtret i fjvcentralen blir det i regel varmare för att efter ca 2v kallna igen.
Vid senaste filterrensningen var filtret inte lika igensatt och radiatorn blev heller inte lika tydligt varmare som tidigare.
För att prova något nytt motionerade jag ikväll radiatorns termostatnål (igen) och drog även ut nålen (enligt Youtube), vilket avslöjade rostigt och bara droppande vatten. Efter knackande och pillande med synål fick jag till slut en tydlig klar stråle ur hålet och satte tillbaka nålen. Under detta arbete kom det faktiskt lite värme i radiatorn, men när jag satte tillbaka nål och termostat, kallnade radiatorn snabbt. Även röret som matade kallnade.
1) Visst kommer värmen in i den övre anslutningen dvs termostaten?
2) Kan den nedre anslutningen vara igensatt så inströmningen och uppvärmningen nyss endast drevs av det dränerande vattnet (ca 1 dl)...?
3) Men, hur kan isf radiatorn bli varmare om inkommande vatten går in genom termostaten där uppe och det direkt(?) dränerar ut genom nålhålet i termostaten? I synnerhet om det är igensatt nedtill och vattnet inte passerar genom radiatorn?
4) Och borde inte det varma vattnet i ledningen cirkulera tillbaka om det är i radiatorkopplet det är stopp, eller säger det något om att det är stopp i kopplet på "matningasidan"?
5) Hur spolar man för övrigt rent en radiator och dess kopplingar? Ansluter en slang till luftningskopplingen upptill och tömmer nedtill?