244 läst ·
5 svar
244 läst
5 svar
Sätta igen frånluftsventiler
Jag har precis bytt frånluftsvärmepump och då gjordes en i justering av ventilationen. Vent-gubben kom fram till att det var för dåligt flöde i badrummet på plan 2. Så han ökade på fläkten i pumpen och skjutsade om flödet mellan våningsplanen lite på nåt vis. Då uppnåddes tillräckligt flöde i badrum.
Problemet är att nu låter det för mycket i ventilerna för min smak.. det låter högt i sovrummen. Låter även väldigt högt i badrum på nedre plan. Så jag ringde upp honom senare under dagen igår. Varpå han sa att i sovrum brukar man ju faktiskt inte ens ha frånluftsventiler. Jag har tre sovrum på plan 2 med frånluft i. Badrummet i fråga som hade dåligt flöde ligger också på plan 2. Han sa att vi kan sätta igen frånluften i sovrummen och på så vis få högre flöde i badrummet och då kan vi kanske sänka fläkthastigheten i pumpen.
Låter detta klokt? Vad kan det ens finnas för anledningar att det sitter frånluft i mina sovrum när jag nu insett att det inte alls är normalt? Hus byggt -92
Tankar och åsikter mottages tacksamt
Problemet är att nu låter det för mycket i ventilerna för min smak.. det låter högt i sovrummen. Låter även väldigt högt i badrum på nedre plan. Så jag ringde upp honom senare under dagen igår. Varpå han sa att i sovrum brukar man ju faktiskt inte ens ha frånluftsventiler. Jag har tre sovrum på plan 2 med frånluft i. Badrummet i fråga som hade dåligt flöde ligger också på plan 2. Han sa att vi kan sätta igen frånluften i sovrummen och på så vis få högre flöde i badrummet och då kan vi kanske sänka fläkthastigheten i pumpen.
Låter detta klokt? Vad kan det ens finnas för anledningar att det sitter frånluft i mina sovrum när jag nu insett att det inte alls är normalt? Hus byggt -92
Tankar och åsikter mottages tacksamt
Här är det tilluft i vardagsrum och sovrummen och kontoret (tidigare sovrum).
Frånluft i toaletter och våtrum.
FTX.
Separat köksfläkt.
Har ett flertal ljuddämpare. Hör inte ventillationen öht.
Flöden och totala undertrycket i huset väl injusterat.
Frånluft i toaletter och våtrum.
FTX.
Separat köksfläkt.
Har ett flertal ljuddämpare. Hör inte ventillationen öht.
Flöden och totala undertrycket i huset väl injusterat.
Vad är det för ljuddämpare, gjort vid installation? Enl han som var här var det något man gör vid installation och inget man kan sätta i efterhandH Hybro skrev:
Tilluft har jag också i vardagsrum och alla sovrum. Frånluft överallt verkar det ju som, förutom i vardagsrummet och hall..
Det normala är som sagt frånluft i badrum, kök och ev källare för att få ut fuktig och ”smutsig” med tilluft i övriga rum.
Det krävs frånluft som skapar undertryck för att dra in tilluft om den inte är mekanisk, så om du minskar volymen luft som kommer ut minskar luft som kommer in.
Det krävs frånluft som skapar undertryck för att dra in tilluft om den inte är mekanisk, så om du minskar volymen luft som kommer ut minskar luft som kommer in.
Konstigt. Här fanns det tidigare ett antal ljuddämpare.
Har så kompletterat med 5 st.
Behövdes då huset var fullt med ungar som hade både sterero och TV på rummen. Två datorer som knäckte koder till satelit-TV.
Har så kompletterat med 5 st.
Behövdes då huset var fullt med ungar som hade både sterero och TV på rummen. Två datorer som knäckte koder till satelit-TV.
Klicka här för att svara