182 läst ·
3 svar
182 läst
3 svar
När sätta in tätningslist för dörr
Har en tätningslist för sågspår på dörren som har fått en del hack och kommit av på ett par platser. Tänkte byta den, men är osäker på om det görs bäst nu på vintern eller om man ska vänta tills det blir varmare? Det viktiga är väl att det inte är fuktigt kring listen och det är det väl iofs inte nu.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
När du limmar fast listen är det två saker som behöver has i åtanke.
1. som du säger, det är ingen fukt. Fukt förstör limmet så det inte fäster, alternativt fånfas och kan påbörja fuktskador.
2. At limmet torker snarare än fryser, för då kommer det lossna när det blir plusgrader.
Så om det inte är akut tänker jag mig att du väntar till någon trevlig varm och vår/sommar dag, och gör det då.
1. som du säger, det är ingen fukt. Fukt förstör limmet så det inte fäster, alternativt fånfas och kan påbörja fuktskador.
2. At limmet torker snarare än fryser, för då kommer det lossna när det blir plusgrader.
Så om det inte är akut tänker jag mig att du väntar till någon trevlig varm och vår/sommar dag, och gör det då.
sågspårslist limmar man normalt inte så den kan man byta även på vinternJ jhallen skrev:Har en tätningslist för sågspår på dörren som har fått en del hack och kommit av på ett par platser. Tänkte byta den, men är osäker på om det görs bäst nu på vintern eller om man ska vänta tills det blir varmare? Det viktiga är väl att det inte är fuktigt kring listen och det är det väl iofs inte nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden