12 694 läst ·
44 svar
13k läst
44 svar
Sänksåg, märke och från utlandet?
Har bara testkört en makita men tyckte att den var trevlig. Med det sagt är en klyvkniv central och givetvis en mycket viktig säkerhetsfunktion. Den ensam är värd mellanskillnaden. I övrigt är festool i allmänhet ett steg upp i kvalitet både jmf med Bosch och makita.O olofh skrev:Hej
Bwhöver köpa en sänksåg. Följt slutpeiserna för Festool ts 55 på Tradera sista veckorna. I vart fall 2500kr slutar det på utan skena etc (fast med låda)
Såg nu axmeister säljer för 440 pund såg + skena
Men sen såg jag att de har makita sp600 för 335 pund såg + skena + låda.
Finns det någon tydlig anledning att inte välja makita Sänksåg förutom avsaknaden av klyvkniv?
Ska jag kolla på någon annan sida? Aldrig köpt från utlandet
Om du går till en arbetsplats med lite färre byggare och fler inredningssnickare så kommer du att se fler Festools med. I alla fall fler än bara sänksågar.H hul skrev:
Klyvkniven är en metallbit som är lika bred som klingan och sitter direkt bakom klingan. Den löper i snittet och motverkar att materialet nyper runt klingans bakkant. Om det nyper där så kan hela sågen fara upp och bita dig, eftersom klingan är på väg neråt där.Y Yrrol skrev:
På en sänksåg så är klyvkniven fjädrande och infälld i början av snittet, till skillnad från en vanlig cirkelsåg, där den är fast monterad.
Efter att ha använt en TS55 i ca 10 år kan jag konstatera att den ha flera brister. Men bristande kvalitet i delarna är inte en av dem.xerbee skrev:
Men följande kunde varit betydligt bättre (några av punkterna tror jag är åtgärdat m den nyare sågen):
* rappligt och tidskrävande att skarva skenor. Sen ömtåliga att hantera väl ihopsatta.
* spårskruvar för skarvstyckena.
* ej lutbar utanför 0-45 grader. Ej smidig fininställning av vinkel.
* kunde varit mkt enklare att ställa toe-in.
* omständigt att ställa sågenheten i bredd så att nollpunktslutningen blir rätt.
* tipp-problemet när sågen är lutad.
* ej smidigt att fininställa djupet (dvs mer noggrant än i 1mm-steg)
* Smygvinkel-tillbehöret för skenan ändrar inställning för lätt.
* ej skala som inkluderar skenan
* för klen motor
* ej snabbgrepp för "ritsfunktion"
* höger sidas splitterskydd fungerar ej med olika djup på klingan.
* när sågen var ny påstod festool att det inte gick att tillverka samtliga typer av klingor med samma bredd, men det har de lyckats med sen rätt många år nu.
* saknar Dewalts anti-kickback funktion (vet ej hur bra den funkar på de dock)
Produkter som diskuteras: "Smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Ja det lät bra. Riktigt läskigt när man är korkad; backar och den hugger.P Polyene skrev:Klyvkniven är en metallbit som är lika bred som klingan och sitter direkt bakom klingan. Den löper i snittet och motverkar att materialet nyper runt klingans bakkant. Om det nyper där så kan hela sågen fara upp och bita dig, eftersom klingan är på väg neråt där.
På en sänksåg så är klyvkniven fjädrande och infälld i början av snittet, till skillnad från en vanlig cirkelsåg, där den är fast monterad.
Kanske dags att uppdatera. Eller lära sig såga.
Y Yrrol skrev:
Många byggare använder gärna festool. Dock är företaget för dyrt.H hul skrev:
Nr. 1 i önskelistan är festool. För byggjobbare. Dock blir det ofta hilti, dewalt eller Hitachi.
Vad är toe-in?Daniel_N skrev:
Efter att ha använt en TS55 i ca 10 år kan jag konstatera att den ha flera brister. Men bristande kvalitet i delarna är inte en av dem.
Men följande kunde varit betydligt bättre (några av punkterna tror jag är åtgärdat m den nyare sågen):
* rappligt och tidskrävande att skarva skenor. Sen ömtåliga att hantera väl ihopsatta.
* spårskruvar för skarvstyckena.
* ej lutbar utanför 0-45 grader. Ej smidig fininställning av vinkel.
* kunde varit mkt enklare att ställa toe-in.
* omständigt att ställa sågenheten i bredd så att nollpunktslutningen blir rätt.
* tipp-problemet när sågen är lutad.
* ej smidigt att fininställa djupet (dvs mer noggrant än i 1mm-steg)
* Smygvinkel-tillbehöret för skenan ändrar inställning för lätt.
* ej skala som inkluderar skenan
* för klen motor
* ej snabbgrepp för "ritsfunktion"
* höger sidas splitterskydd fungerar ej med olika djup på klingan.
* när sågen var ny påstod festool att det inte gick att tillverka samtliga typer av klingor med samma bredd, men det har de lyckats med sen rätt många år nu.
* saknar Dewalts anti-kickback funktion (vet ej hur bra den funkar på de dock)
Ang skenor har bag fått tipset att köra hela längder istället för att pussla ihop just pga rangligheten
Helt rätt lösning för skenorna. Jag kopplade i några år men gav sen upp o köpte längre skenor, ångrar mig inte en sekund.O olofh skrev:
Tor-in handlar om klingan vinkling (sett ovanifrån) i relation till skenan. Festools förslag är att man ställer klingan aningen snett (0,05mm skillnad fram/bak på en helt nersänkt klinga har jag för mig att det brukar rekommenderas) så att baksidan på klingan är längre från sidan än framsidan, vilket ger mindre risk för dålig snittkvalitet, speciellt på vänstersidan av snittet (som ju i 99% av fallen är det viktiga).