D
Skulle vilja ha en boj ca 10-15m från land och tänker att det vore bra läge nu när isen ligger att sänka en bojring (P-ring) på 70-80 kg.

Relativt oskyddat läge i Stockholms skärgård där isen för två veckor sedan va ca 15-20 cm.

Isen kanske är 20-25 cm just nu (killgissning) men jag skulle väl kunna vänta någon vecka eller mer för att isen ska bli tunnare.

Tänker att det är smidigt att göra det på isen eftersom jag då med enkelhet kan loda in djupet och anpassa kättingen. Dessutom är det ju bra mycket smidigare att kånka ut ett Bojring på isen än att bogsera ut det med båt.

Problemet är att jag tror det kommer kunna bli en hel del flak när isen väl spricker upp och därför vill jag göra en vak och sänka ringen direkt annars brukar man ju bara lägga ut bojsänket och låta vårsolen göra jobbet. Jag har som sagt va rädd för att min Bojring guppar iväg på ett isflak om jag lämnar den till våren.

Hur gör jag med bojen. Riskerar den att dras iväg med isen eller ska jag sätta en liten boj som kan åka in under isen?

Några tips och tankar?
 
wildeside
Släpa ut grejorna mät av kätting m.m. borra och yxa upp isen så att bojring m.m sjunker genom isen. Glöm inte att ha en tjockare tamp med boj så att du kan fiska upp kättingen alternativt kan du ha fäst kättingen i bojen från början. Håll bort isen från bojen resten av vintern. I höst fäster du en tamp i kättingen och drar andra änden upp på stranden så slipper du att bojen sliter sig under vintern.
 
D
Vattnet rör sig en del där bojen ska ligga. Det är inte direkt strömt men viss rörelse finns.

Jag tror det kan gå relativt snabbt när flaken börjar röra sig.

Hakar isen fast i bojen, kanske i skarven mellan boj och kätting tror jag det finns en risk att isen drar med sig kätting (och ringen).

Men jag kan mycket väl ha fel i mina anataganden.
 
D
Kan dessutom ha svårt att hålla det helt isfritt runt bojen hela tiden eftersom det vid en sommarstuga, dvs jag är bara där ibland.
 
wildeside
Såga en ränna till stranden, sjösätt boj/kätting med tamp som du lägger ner i rännan. tänk på att ta en tamp som sjunker. Problemet löst!
 
D
Tänkte på det också!

Känns bara jävligt jobbigt, såga 15m x två ”snitt”.

Har ingen motorsåg
 
wildeside
Livet är jobbigt om man har fel inställningen😀. Hyr en motorsåg.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Proplemet du kan få när du sänker klumpen, genom att låta den gå till botten. Är att klumpen kan rulla och öglan/infästningen för kättingen kan komma under klumpen. Så för att vara säker, måste du nog försöka släppa ner den med ett spel av något slag. Och få en del omtag på kättingen, lite knepigt men går att få till det. Att ha ett trebent regelverk, som ser ut som en stubbbrytare med höjd av kanske 1,5 meter att fästa spelet i. Går att låsa kättingen med kraftig regel mot isen när omtag ska ske.
Hur djupt är det på platsen för klumpen.
 
wildeside
J jonaserik skrev:
Proplemet du kan få när du sänker klumpen, genom att låta den gå till botten. Är att klumpen kan rulla och öglan/infästningen för kättingen kan komma under klumpen. Så för att vara säker, måste du nog försöka släppa ner den med ett spel av något slag. Och få en del omtag på kättingen, lite knepigt men går att få till det. Att ha ett trebent regelverk, som ser ut som en stubbbrytare med höjd av kanske 1,5 meter att fästa spelet i. Går att låsa kättingen med kraftig regel mot isen när omtag ska ske.
Hur djupt är det på platsen för klumpen.
Lyckas du trassla till kättingen så att den hamnar fel på en p-ring så får du faan va duktig eller ha en jäkla otur.😂
Man lägger ut kättingen i slingor eller rakt bort från den till tänkta vaken.
En metallring med fästen och fyra utskjutande plattor, möjligvis använd vid kedjehantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
J jonaserik skrev:
Proplemet du kan få när du sänker klumpen, genom att låta den gå till botten. Är att klumpen kan rulla och öglan/infästningen för kättingen kan komma under klumpen. Så för att vara säker, måste du nog försöka släppa ner den med ett spel av något slag. Och få en del omtag på kättingen, lite knepigt men går att få till det. Att ha ett trebent regelverk, som ser ut som en stubbbrytare med höjd av kanske 1,5 meter att fästa spelet i. Går att låsa kättingen med kraftig regel mot isen när omtag ska ske.
Hur djupt är det på platsen för klumpen.

Tror det är lugnt att sänka ner den kontrollerat. Kan ju ta stöd mot kanten av vaken.

Osäker på hur djupt det är men kan nog vara ca 7-8 meter.
 
D
Tror jag sågar upp en vak. Hivar i P-ring och kätting. Fäster bojen.

Ska ju vara minst 2 x djupet med kätting mellan ring och boj.

Sen säkrar jag upp ändan på kättingen (vid bojen) med en blå presseningsrep (den blåa som flyter) 30 meter.

Även om isen hakar i bojen eller bojen fryser fast och dras iväg med isen så kan jag fiska upp ändan med den blåa presseningsrepet i vår.

Den blåa linan låter jag ligga på isen till land.

Tror inte isen drar iväg så långt.
 
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.