Hej! Vi har sålt vårt bostadsrättsradhus, köparen får tillträde nästa vecka. Vi har bokat en flyttstädsfirma, men denne kommer inte att städa bakom kyl och frys om dessa inte är utdragna när de kommer.

Problemet är att jag inte ser hur vår integrerade kyl/frys (från IKEA, installerad av en tidigare ägare) kan ens dras ut utan att skada inredningen. De verkar vara fastmonterade i köksskåpet (?).

Nu till mina frågor:
1. Förväntas man som säljare dra ut (och städa bakom) denna typ av integrerad kyl/frys vid flyttstädningen?
2. Kan ni andra avgöra (genom bilderna) om vi relativt lätt ”borde” kunna dra ut kyl och frys utan att riskera att skada något, och även kunna sätta tillbaka allt utan problem?
3. Hur har ni andra med liknande kyl/frys hanterat detta vid er flyttstädning?

(Helst av allt vill jag bara kunna släppa detta och känna att vi inte har någon skyldighet inför köparen att dra ut dem, men vet inte om jag med gott samvete kan det.)

Stort tack!

• IMG_0235.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0228.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0230.jpeg
    Skapa konto
Jag hade inte städat bakom dessa.
Hade inte förväntat mig att det skulle vara gjort heller då de är integrerade.

• Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
Får inte du ut dom enkelt utan att förstöra kommer ändå inte köparen se att det inte är städat. Så släpp det bara och fokusera på allt annat som en flytt medför.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Du måste lossa dörrarna från dörrarna och lyfta ner hel kylning frys ut ur skåpen. Sen låste dom justeras in (samma hål men ändå) så att dörrarna glider lätt i dörrarna. Nej det ingår inte då de är fastmonterad inne i skåpen .

• Gilla
Fru Ros
  • Laddar…
Jag hade liknande kyl/frys i min lägenhet, tog inte ur den när städfirman skulle städa inför flytt och fick inga klagomål. Hade blivit väldigt förvånad om nästa ägare inom rimlig tid efter inflytt monterar ut den och klagar på att det inte är sädat bakom.

• Gilla
Fru Ros
  • Laddar…
kisumisu
Lite utanför ämnet.

Men helt sjukt system. Är inte det en brandfara att aldrig göra rent bakom kyl/frys?

Men för att vara kvar i ämnet så hade även jag struntat i rengöra bakom så krångliga kyl/frys.
Dessutom har jag fått rengöra andras skit bakom vanliga kyl/frys, så är kanske inte så vanligt att man rengör där överhuvudtaget vid flytt?

• Gilla
Morellgatan 17 och 3 till
  • Laddar…
Om jag inte minns helt fel så är baksidan helt slät och det finns liten enhet risk att det skulle bli ett problem. Visst om man inte dammsugar sitt hem och allmänt städar så kan det väl bli lite damm. Men det mesta lägger sig trolivis bakom sockeln. Och den kanske man borde öppna och och rensa. Det är ganska enkelt. Och känns viktigare. Värre borde det kanske vara bakom torktumlare det det dessutom cirkulerar mkt damm i den miljön.

• Gilla
Fru Ros
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Dessutom har jag fått rengöra andras skit bakom vanliga kyl/frys, så är kanske inte så vanligt att man rengör där överhuvudtaget vid flytt?
Det har jag alltid fått tillbaka tusenlappar på när jag köpt bostad.

• Haha
  • Gilla
kossan71 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
S sjoelund skrev:
Det har jag alltid fått tillbaka tusenlappar på när jag köpt bostad.
Jag har hittils haft annars tur när jag köpt av annars pedanter.
Så har inte ens velat nu bråka om en sån här sak. Men även om allt annat var pedantiskt städat så just bakom kyl/frys var det ej städat.

Har faktist själv lämnat i mycket värre skick bostäder, men då har jag kanske haft tur när jag haft snälla köpare!

Hur kan man få tusenlappar av en sån där skitsak? Är det nån städfirma du ifrågasatt och sagt att du kan fixa själv om de betalar dig? 🤔

En lägenhet köpte jag dock med villkoret att det ej var städat och där fick man minsann städa 😂

Kanske bäst sätta det här då i undantagstexter tillsamman med de andra undantaget att dolda fel och energibesiktning ej ingår 😅

kisumisu kisumisu skrev:
Hur kan man få tusenlappar av en sån där skitsak? Är det nån städfirma du ifrågasatt och sagt att du kan fixa själv om de betalar dig? 🤔
Säljarna vet att de inte städat enligt avtalet och mäklaren vill inte mäkla mellan parterna utan rekommenderar säljaren att betala gott för att få problemet att försvinna.

• Haha
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
S sjoelund skrev:
Säljarna vet att de inte städat enligt avtalet och mäklaren vill inte mäkla mellan parterna utan rekommenderar säljaren att betala gott för att få problemet att försvinna.
Jag skulle aldrig betalat.

Kanske erbjudit att själv komma städa om det var så.

Men vissa är ju rika och beror säkert helt på var man bor och vad huspriserna är.

Vet en som tjafsade om dolda fel och massa annat med en som köpt huset av en bekant till mig.

Därav satte vi även klausulen att köparna kan inte gnälla nåt efter att papprerna var skrivna på.
Sen hade jag en sådan köpare just av ett hus som frågade, frågade, ifrågasatte dittan och dattan innan köp. Var mycket säker det blir just en sån köpare man kommer ha problem med. Men dom skrev på avtalet utan tjafs och har inte efter det hört någonting av dem 👌

Nästan att man hade önskat höra hur det går för dem. Gick själv förbi med en sak jag glömt från huset och dom var nästan själva besvärade av mitt besök 😂
Eller så var dom sura att dom hade efteråt insett vad dom skrev på 😅

Dock var det mig veterligen aldrig nåt fel med huset.... Men det var ju just "mig veterligen" 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.