P
J jeric.cire skrev:
Hej! Har haft en saneringsfirma här för att sanera asbets inomhus. Rummet som sanerades har inte täckts tillräckligt. Plast har släppt i flera hörn och det finns flera 10x10cm stora hål - vilket innebär rena öppningar till resten av huset. Dessutom finns det öppningar i slussen.

Hela anledningen att man väljer en saneringsfirma med tillstånd, ID06 och dylikt för att hantera asbets är ju för att slippa asbetsdamm i ens hus.

Jag vill inte ha en diskussion hur farligt eller ofarligt det är att både sluss och inplastning haft öppningar.

Hur stor andel av fakturan anser ni är rimligt att betala när dem inte sanerar enligt föreskrifterna som finns?
Var du närvarande vid asbestsaneringen ?

C Cox skrev:
Inte ett öre, förens huset är saneras och klart och godkänt
Godkänt?

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
P
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Då är ju det enkla svaret att ta asbestprover .
Är det asbest i resten av huset så får dom betala , både tester och sanering
är det inte asbest i huset så får du betala testerna, eftersom du påstår att det är asbest i resten av huset.

Ett asbesttest som du tar med en vanligt tejpbit och skickar in kostar ca 1400 kr /st

mvh

Plåtslagare med asbestcertifikat
Det finns asbestfiber precis överallt, i alla hus, på gator, i skogen, så inget företag kommer att acceptera det ultimatumet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Då är ju det enkla svaret att ta asbestprover .
Är det asbest i resten av huset så får dom betala , både tester och sanering
är det inte asbest i huset så får du betala testerna, eftersom du påstår att det är asbest i resten av huset.

Ett asbesttest som du tar med en vanligt tejpbit och skickar in kostar ca 1400 kr /st

mvh

Plåtslagare med asbestcertifikat
Jo men. Kan du bevisa att inte asbesten fanns där tidigare?

• Gilla
FolkeF
  • Laddar…
P
J jeric.cire skrev:
Som i: det kan dom aldrig lyckas med då dem inte kan garantera att det är fritt från asbets. Och där med betala 0 kronor.

Eller betala fullpris och bara be om en städning?
Det finns inga hus där det inte finns asbestfiber, frågan är hur många fiber per liter luft.

eftersom du påstår att det är asbest i resten av huset.
Påstås det? Jag läser att TS hävdar att saneringen utförts felaktigt och att TS därför är orolig för att det kan finnas asbest i resten av huset.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Herregud, vad konfrontativa vissa blev.

Det hade inte spelat någon roll om jag stod och övervakade dem varenda minut under saneringen som någon sällskapssjuk pensionär eller om jag var på jobbet under tiden dem genomförde arbetet.

Jag tvekar på att Arbetsmiljöverket som ställer ut tillstånden för att hantera en asbestsanering skulle påstå att hanterings- och skyddsinstruktioner efterlevts. Det är flertalet öppningar i slussen och stora håligheter i avskärmandet.

Åter igen. Det handlar inte om huruvida hela huset är fullt av asbets eller hur stor chans jag har att drabbas av cancer om 30 år eller ej.

Jag har anlitat en certifierad firma med korrekta tillstånd som explicit sagt att man efterlever gällande regler och krav för hanterings- och skyddsinstruktioner.

Jobbet har därefter uppenbarligen inte genomförts enligt gängse standard.

Hade jag inte tyckt en noggrann sanering var viktigt hade jag kunnat hyra hela fläktar, sluss, avskärma området och riva allt själv.

Nu anlitade jag certifierade professionella för att göra saneringen - och dem slarvade.

Jag sökte input från communityt hur andra hade hanterat betalningen på den stundande fakturan.

Jag har hört hur ni skulle göra. Lugna ner er nu och diskutera i andra trådar på forumet istället för denna.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Mikaela38 och 10 till
  • Laddar…
När jag själv jobbade en kort period med att sanera asbest så byggde vi in området och hade sedan luftrenare som skapade ett undertryck i det inplastade området. Då kan det inte komma ut något även om plasten inte är helt tät.

Hur gjorde denna firman med luftrenaren?

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om vi bortser från känslor (kanske är det detta @jeric.cire vill diskutera, alltså hur vad olika personer ställer sig känslomässigt till att inte betala fullt pris för att straffa företaget?) så är det konsumenttjänstlagen som reglerar detta.

Tjänsten ska utföras fackmässigt och det verkar inte ha gjorts. På så sätt kan det tänkas vara ett fel i tjänsten. Men lagen ger att frågan om tjänsten är felaktig skall bedömas med hänsyn till förhållandena vid den tidpunkt då uppdraget avslutades (12 §). D v s hur icke fackmässigt tjänsten än genomfördes så är det slutresultatet som räknas. Det beror på att lagen är inriktad på avhjälpande av fel, det är den rätt som konsumenten ges. Och då är det ju fel i slutresultatet som ska avhjälpas av företaget. Det finns alltså ingen straffmässig del i lagen där konsument kan straffa ett företag för att de är allmänna klantskallar och oseriösa men trots det lyckas leverera tjänsten i slutändan.

Och då är vi tillbaka på vad företaget ska avhjälpa och diskussionen handlar då om man har lyckats sanera asbesten eller inte och om man har spritt asbestfiber som kräver avhjälpande arbete. Jag beklagar @jeric.cire - men jag har inte skrivit konsumenttjänstlagen och utformat denna lösningsorienterade lagstiftning.

• Gilla
jeric.cire och 1 till
  • Laddar…
P
KtjL ligger i grunden för tjänsten helt korrekt men har man avtalat en sanering av asbest som regleras i Arbetsmiljölagen 3 kap. Arbete med risk för exponering för asbest..
Så SKALL företaget följa detta, det är ingett dom kan avvika ifrån. I o med att dom har brustit med det mest fundamentala intäckningen av arbetsplatsen med konsekvensen att asbestdamm kan ha kommit utanför avgränsningen så är det bara att ställa kravet om en ordentlig städning (lik flyttstäd där alla ytor våttorkas) till detta är utfört så har du rätt att hålla inne med vad detta kan tänkas kosta om du tar in en annan saneringsfirma, i o med att det har eller misstänks ha läckt ut asbest så måste det vara en saneringsfirma med godkänt tillstånd som ska utföra städningen, dom får inte ta in en vanlig städfirma och utsätta dessa för asbest.
Du TS måste ge företaget chansen att rätta sitt fel, gör dom inte det inom rimlig tid så får du ta in en annan firma..

TS du behöver helst skriftligt bestrida fakturan med motiveringen att asbestsaneringen inte har utförts korrekt och att du avser innehålla summan xxxx.kr tills att dom kontaminerade ytorna är sanerade/städade..

• Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Såvitt jag har förstått, så är det standard att man har undertryck (stor dammsugare) inom arbetsområdet. Så att luft inte skall passera ut därifrån. Så det är inte självklart att några missar i skyddstäckningen spelar någon roll. Möjligt att det ändå bryter mot regler för fackmannamässighet, vet ej.

P
Dom bryter för det första mot Arbetsmiljölagen och avtalet med kund..
Ett så stort hål kommer garanterat att förminska undertrycket rejält (ser att TS har tagit bort bilden) sedan vart det fler hål enligt TS, om dom nu har haft undertryck vilket också är reglerat i Arbetsmiljölagen, annars hade det inte ställts så stora krav om intäckning..

TS du kan fråga firman om att du vill se den inskickade anmälan företaget måste göra för ditt jobb samt deras tillstånd..

Redigerat av moderator:
J jeric.cire skrev:
Herregud, vad konfrontativa vissa blev.

Det hade inte spelat någon roll om jag stod och övervakade dem varenda minut under saneringen som någon sällskapssjuk pensionär eller om jag var på jobbet under tiden dem genomförde.
Någon konfrontation har jag inte sett. Däremot diskussion.

Ditt problem kan liknas vid en konsert på Ullevi, jag var på.
Jag betalade dyra pengar för att se på Guns'n Roses. De började tre timmar för sent, spelade inte alla gamla hits, Axl kunde inte sjunga, dessutom dök han bara upp ibland (som tur var) och ersattes däremellan av tre tjejer. Det var en konsert men en väldigt dålig konsert. Hur skulle jag agerat efteråt?

Du skulle kunna be om ett tejpprov som skickas in för analys. När vi sanerade vårt hus bad vi om ett tejpprov som skickades för analys hos en oberoende firma. Då lade dom små tejpbitar på väggar och golv, förseglade dem och skickade iväg dem. Efter några dagar fick vi ett svar på om tejpbitarna innehöll nån asbest eller inte. I vårt fall hade dom gladeligen gjort ett noggrant jobb.

J jeric.cire skrev:
Hej! Har haft en saneringsfirma här för att sanera asbets inomhus. Rummet som sanerades har inte täckts tillräckligt. Plast har släppt i flera hörn och det finns flera 10x10cm stora hål - vilket innebär rena öppningar till resten av huset. Dessutom finns det öppningar i slussen.

Hela anledningen att man väljer en saneringsfirma med tillstånd, ID06 och dylikt för att hantera asbets är ju för att slippa asbetsdamm i ens hus.

Jag vill inte ha en diskussion hur farligt eller ofarligt det är att både sluss och inplastning haft öppningar.

Hur stor andel av fakturan anser ni är rimligt att betala när dem inte sanerar enligt föreskrifterna som finns?
jag har ID06 det var dags kurs inte skulle jag säga att jag är kvalificerad på asbest för det

• Gilla
jeric.cire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.