Kan det vara så att firman jobbat professionellt och säkerställt undertryck i det område de sanerat. Då måste det finnas öppningar till angränsande rum för att tillåta och säkerställa att luft kan sugas in från den del av byggnaden som inte skall saneras. Detta för att förhindra att luft läcker till angränsande rum. Blir jobbigt för en entreprenör att möta beställare som är misstänksamma utan att denne har grund för sina synpunkter. Särskilt beställare som i första hand vill reducera betalningen för utfört arbete.

F FolkeF skrev:
Kan det vara så att firman jobbat professionellt och säkerställt undertryck i det område de sanerat. Då måste det finnas öppningar till angränsande rum för att tillåta och säkerställa att luft kan sugas in från den del av byggnaden som inte skall saneras. Detta för att förhindra att luft läcker till angränsande rum. Blir jobbigt för en entreprenör att möta beställare som är misstänksamma utan att denne har grund för sina synpunkter. Särskilt beställare som i första hand vill reducera betalningen för utfört arbete.
Entreprenören har erkänt att det är under all kritik. Att hans anställda slarvat. Att dem inte följt upprättade hanterings och säkerhetsrutiner. Jag uppskattar att du frågar. Men detta är bara rent och skärt slarv av hans anställda som brustit helt i hanteringen och inte följt rutinerna alls. Jag har under dagen fått kännedom om ytterligare flera steg/moment där dem gjort fel.

Men jag har fått svaren jag behöver utifrån trådstarten och ska ta kväll.

Uppskattar dock att du tar dig tid att både läsa och kommentera/fråga 👍🏻

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F FolkeF skrev:
Uppskattar dock inte att du antyder att jag primärt är ute efter stt slippa betalning och bara är allmänt misstänktsam utan grund.

Jag står snarare i valet om jag ska upprätta en anmälan (och jag är väl medveten om hur AV kommer hantera den och vad det innebär för hans bolag).

Men det jag sökte råd om var hur jag kan tänka kring det kommande faktureringen. Jag har och kommer fortsätta ha dialog med entreprenören men önskar andra personers åsikter och perspektiv i frågan. Vilket jag fått 👍🏻

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har ID06 det var dags kurs inte skulle jag säga att jag är kvalificerad på asbest för det
Id06 är ett idkort du får genom ett företag, för registrera närvaro på arbetsplatser som har personalliggare...
Svårt att tro att du gått kurs för det..

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
En teoretisk diskussion:
- Huvudproblemet (dvs vad som de kan effektivt bli legalt beordrade att ge ersättning för etc) är huruvida asbestfibrer spridits i huset mer än vad som är rimligt/enligt standard/fackmannamässigt.
- Då behövs mätning av mängd asbestfibrer i övriga bostaden på ett sätt som domstolen kan acceptera.
- Frågan blir sedan vilken mängd som - 1: kan ses som uppenbart för mycket ur hälsosynpunkt etc OCH 2: som kan ses som uppenbart orsakats av firman.
- Detta är problematiskt då ingen kan veta vilken nivå av asbestfibrer det var innan firman började arbetet (såvida inte en test gjordes innan, vilket det inte verkar ha gjorts baserat på TS berättelse).
- Resonemanget här baseras på antagandet att man i de flesta fall kan hitta asbestfibrer i bostäder utan att det är på en hälsofarlig nivå och utan att det finns en uppenbar lokal orsak till spridingen av dessa.

Så det verkar vara legalt kört för TS såvida han inte kan få ersättning frivilligt av firman genom "goodwill", dvs nedsättning av fakturan.
Men det är klart, mäts det upp extremt höga halter asbestfibrer i övriga bostaden så kanske det finns annan möjlighet.

P
Ser ut som du har gått en Heta arbeten kurs som sedan finns i din ID06, två helt olika saker!

• Gilla
  • Haha
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har det brevid mig nu i plånboken varför skulle jag inte ha den?
Jag tror du missförstår. Ingen tvivlar på att du har ett ID-06 kort. Det var att du skulle behövt gå en kurs för själva kortet som kommenterades.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:

[länk]​

har det brevid mig nu i plånboken varför skulle jag inte ha den????

jobbade som svetsare tidigare var tvungen att ta den
Du länkar ju till heta arbeten...
Den behöver du gå kurs för..
Sedan så kan man lägga in olika behörigheter i id06..
Men det kortet ska igentligen arbetsgivaren ta tillbaka när anställningen upphör

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
N
Intet Intet skrev:
Någon konfrontation har jag inte sett. Däremot diskussion.

Ditt problem kan liknas vid en konsert på Ullevi, jag var på.
Jag betalade dyra pengar för att se på Guns'n Roses. De började tre timmar för sent, spelade inte alla gamla hits, Axl kunde inte sjunga, dessutom dök han bara upp ibland (som tur var) och ersattes däremellan av tre tjejer. Det var en konsert men en väldigt dålig konsert. Hur skulle jag agerat efteråt?

[media]
Jag tycker egentligen att man borde klaga och begära att få del av biljettpriset tillbaka när det är så här. Är bandet mycket sena borde man få rabatt. Om dom använder sing eller playback utan att det är annonserat borde man kunna kräva pengarna tillbaka. Man betalar ju för ett liveframträdande. Men jag antar att om man läser alla beställningsvilkoren så står där något som gör att dom inte behöver ersätta något.

Jag har ofta funderat hur populär man måste vara för att slippa sjunga på sina konserter.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du länkar ju till heta arbeten...
Den behöver du gå kurs för..
Sedan så kan man lägga in olika behörigheter i id06..
Men det kortet ska igentligen arbetsgivaren ta tillbaka när anställningen upphör
Undrar vad @maria01 tyckte var roligt?

• Haha
maria01
  • Laddar…
N
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Då är ju det enkla svaret att ta asbestprover .
Är det asbest i resten av huset så får dom betala , både tester och sanering
är det inte asbest i huset så får du betala testerna, eftersom du påstår att det är asbest i resten av huset.

Ett asbesttest som du tar med en vanligt tejpbit och skickar in kostar ca 1400 kr /st

mvh

Plåtslagare med asbestcertifikat
Om firman har gjort ett slarvigt jobb så är det ju upp till dom att bevisa för kunden att inget negativt drabbar kunden.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
plåtrickard plåtrickard skrev:
Undrar vad @maria01 tyckte var roligt?
Ja hen förstår helt enkelt inte vad ID06 är och att HetaArbeten är något helt annat men som kan läggas in i databasen så att det syns att man har den behörigheten!

• Gilla
  • Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om firman har gjort ett slarvigt jobb så är det ju upp till dom att bevisa för kunden att inget negativt drabbar kunden.
Hur skall det gå till?

P
I sådana höra fall handlar det oftast om att vara tillmötesgående mot kunden ibland kostar det mer än det smakar men det kan vara bli värre för firman om han gör en anmälan om arbetsmiljöbrister vid sanering..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.