Om alla tror att man bara ringer arbetsmiljöverket och dom kommer ut så tror ni fel dom brukar oftast inte ha tid ut komma ut.

johan ivarsson skrev:
Om alla tror att man bara ringer arbetsmiljöverket och dom kommer ut så tror ni fel dom brukar oftast inte ha tid ut komma ut.
Nu var det i och för sig många år sedan jag jobbade med asbestsanering, men på den tiden kom dåvarande Yrkesinspektionen ofta ut på oanmälda inspektioner. Vilket jag såg som positivt, fuskarna sanerade bort sig själva ganska fort.

Nils82 skrev:
Fram med dammvippan och vädra lite så blir det bra???
Nu får du nog vässa dig,pelpet!!
Du överdriver farligheten hos eternit. Det är ett arbetsmiljöproblem, inte ett gift. Den som möjligen har utsatt sig för risker är entreprenören, även om jag inte tror att det är mycket farligare att slarv-riva ett eternittak än att röka upp två limpor gula blend. Vid eternitkrossning utomhus blåser det mesta bort. Väldigt lite damm hamnar i lungorna. Och det är bara folk som jobbat mycket med asbest som har fått sjukdomar som kan kopplas till det.

Det finns två saker som kan vara problematiska för TS - administrativa problem orsakade av byggherreansvaret och eventuellt kvarvarande asbestdamm. Dammet tas bort som jag beskriver, och lämpligen av den som orsakat problemet. Det administrativa problemet kan vara lurigare, felet har ju redan begåtts. Kanske går det att fixa ett dokument där entreprenören tar på sig ansvaret för det hela? Om inte är det kanske enklast att blunda för saken och säga att TS tog bort eterniten själv om någon frågar.

pelpet skrev:
Du överdriver farligheten hos eternit. Det är ett arbetsmiljöproblem, inte ett gift. Den som möjligen har utsatt sig för risker är entreprenören, även om jag inte tror att det är mycket farligare att slarv-riva ett eternittak än att röka upp två limpor gula blend. Vid eternitkrossning utomhus blåser det mesta bort. Väldigt lite damm hamnar i lungorna. Och det är bara folk som jobbat mycket med asbest som har fått sjukdomar som kan kopplas till det.

Det finns två saker som kan vara problematiska för TS - administrativa problem orsakade av byggherreansvaret och eventuellt kvarvarande asbestdamm. Dammet tas bort som jag beskriver, och lämpligen av den som orsakat problemet. Det administrativa problemet kan vara lurigare, felet har ju redan begåtts. Kanske går det att fixa ett dokument där entreprenören tar på sig ansvaret för det hela? Om inte är det kanske enklast att blunda för saken och säga att TS tog bort eterniten själv om någon frågar.
Åhh fan.....påläst, hör jag.
Ja, det man inte vet mår man inte dåligt av, eller hur sägar man?

Nils82 skrev:
Åhh fan.....påläst, hör jag.
Ja, det man inte vet mår man inte dåligt av, eller hur sägar man?
Du kan väl utveckla lite Nils? Alltid intressant med alla reaktioner på forumet kring asbest ofta lite väl överdrivna kan jag tycka och i detta fallet inte mycket info vad som förevarit men ändå brösttoner.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Som arbetsmiljöhandläggare tar jag kontirnueligt del av forskning, statistik och faktiska fall som b la rör asbestfrågan.
Det är än idag en av de vanligaste dödorsakerna i byggbranchen men eftersom effekten kommer ca 20-30 år efter "smitta" blir ihopkopplingen diffus för lekmannen.
Expertisen kan idag inte säga om man måste utsättas påtaglig av asbest eller om ett enda "smittotillfälle" räcker för att utveckla lungcancer långt, långt senare.

Med den insikten och kompetensen i bagaget backar jag inte en tum i mina uttalanden om asbest och blir dessutom båda förbaskad och orolig då vissa "viftar" bort denna hälsofara.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi borde med andra ord överlåta all hantering av asbest till de som är 65+

b8q skrev:
Vi borde med andra ord överlåta all hantering av asbest till de som är 65+
Ligger nåt i det faktiskt.

Nils82 skrev:
Ligger nåt i det faktiskt.
Kanske nåt för regeringen att tänka på, som nu försämrar för dom som vill jobba efter 65. :cool:

Det är väl arbetslinjen som gäller eller det är också borttaget? :D

Här är en tråd som har en bra vetenskaplig redogörelse för riskerna med asbest.

Är det ingen som tänker på de personerna som utförde rivningen.
Vem vet deras chef kanske intalar arbetarna att det inte är något farligt.
Kanske är några som har sitt första jobb, och inte har en aning om vad de utsätter sej för. Och så kanke de jobbar med detta vid upprepade tillfällen. nu vet vi iof. inte avsikten med den slarviga rivningen eller arbetarnas kompetens.

Nä bort med de oseriösa företagen,

Likaväl kan man som beställare ifrågasätta metoder mm i ett tidigt stadie, om man är fundersam.
Men det är inte alltid en beställare (privatperson) har en aning om vad för faror som finns.

Vi kan även fundera på om de sanerade asbesten på det sättet,
hur tror ni då det såg ut med fallriskerna vid det aktuella takarbetet?
Riktiga ställningar? Fallskyddsräcken på gavelsidorna?
En allvarlig brist brukar bara vara toppen på isberget....

pelpet skrev:
Här är en tråd som har en bra vetenskaplig redogörelse för riskerna med asbest.
Ja, jag säger ju det, Pelpet.
Finns mycket i det materialet som talar för det jag nämnt tidigare.

Med den informationen är det inte direkt på sin plats att "vädra bort dammet", eller hur

Nu var det ju inte det jag skrev, utan att man skulle städa ur vinden ordentligt och vädra ordentligt. Om man dammsuger ordentligt med en dammsugare med HEPA 13-filter, våttorkar och vädrar ordentligt så att hela luften byts har jag svårt att tro att det blir särskilt mycket spår av asbest på vinden.

Kollar man tabeller så ser man också att riva eternittak höjer fibernivån till ca 0,2 fibrer per ml vilket är i princip försumbart.

Det är sant att det inte finns några gränsvärlden och i teorin kan man få stenlunga av ett fåtal asbestfibrer, men det är inte en risk som är värd att beakta. Risken att man ska drabbas av något annat är oerhört mycket större.

Stenlunga får man av kvarts. Av asbest får man lungcancer.
Men hur som haver, pelpet. Jag deltar på BH för att lära mig och lära ut. Att omvända en människa tillhör dock inte mina intressen.

Redigerat:
Jag är också lite road av hur asbest behandlas på Byggahus. En del blir hysteriska och tror de ska dö bara för att de sett en sprucken eternitplatta på ett hus i grannskapet, och en del viftar bort dokumenterade faror och risker som nonsens.
Sanningen ligger där emellan. Man ska inte överdramatisera, men asbest ÄR farligt.
Så fort någon fulmicklar med el blir denne genast påhoppad för då ska det minsann göras av behörig installatör, annars är det jättefarligt. Och visst, klantar man till det med el kan man bli skadad eller till och med dö ögonblickligen. Klantar man till det med asbest händer ingenting - det första decenniet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.