Hej

Tänkte jag skulle fräscha upp utrymmet under yttertrappen. Färgen hade flagnat pga tidigare fukt. Skrapar bort lite färg och hör att det låter ihåligt. Knackar på putsen på några ställen och det låter ihåligt precis som när puts håller på att släppa

Knackade bort lite puts och hittar vassmatta? Förväntade mig betonghålsten som resten av grunden. Blev lite förvånad, brukar man ha vass mellan putsen och grunden?

Tänkte bara att jag skulle putsa igen det som lossnade, men nu blir jag osäker. Varför har man gjort såhär? För att putsen ska fästa bättre? Eller någon slags isolerande funktion? För resten av källaren är putsen direkt på muren.

Vad göra nu?

Huset är byggt 61.

• Ett hål i en putsvägg där vassmatta från en äldre konstruktion syns, vilket avslöjar en oväntad byggmetod under yttertrappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vassmatta bakom skadad puts under yttertrappa från 1961, synlig efter borttagen puts.
    Skapa konto
  • Utrymme under yttertrappa med flagnad puts och synlig vassmatta bakom lossnad puts, några verktyg samt rör som sticker ut från väggen.
    Skapa konto
  • Utrymme under yttertrappa med flagnande färg och blottad puts. Verktyg och däck syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Planskiss över källarplan med röd markering vid området som saknar puts under yttertrappen mot söderfasaden.
    Skapa konto
Det är träullit, isolering, bra att putsa på.

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
C
För övrigt blir effekten just att putsen låter ihålig även om allt är i sin ordning. Lätt att bli lurad att det är nåt fel.
Sen tyvärr blir den alldeles smulig av långvarigt fuktpåslag.
Jag har i min källare krafsat bort det som är alltför dåligt och fyllt i med hemgjord träullit enligt tillverkarens instruktioner.
Träull som får suga i cementvälling. Peta in i hålet och lägg i press med en bit formplywood tills det torkat.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
V Vante skrev:
Det är träullit, isolering, bra att putsa på.
C cpalm skrev:
För övrigt blir effekten just att putsen låter ihålig även om allt är i sin ordning. Lätt att bli lurad att det är nåt fel.
Sen tyvärr blir den alldeles smulig av långvarigt fuktpåslag.
Jag har i min källare krafsat bort det som är alltför dåligt och fyllt i med hemgjord träullit enligt tillverkarens instruktioner.
Träull som får suga i cementvälling. Peta in i hålet och lägg i press med en bit formplywood tills det torkat.
Tack för infon, ja jag blev verkligen lite lurad eftersom det låter ihåligt lite överallt.
Då får jag fylla hålet jag gjorde och låta resten vara.

Låter lite overkill med att tillverka egen träull för detta lilla, finns det ingen enklare lösning som funkar ok?

C
N naikon skrev:
Låter lite overkill med att tillverka egen träull för detta lilla, finns det ingen enklare lösning som funkar ok?
Låter nog mer komplicerat än vad det är, det är som sagt enligt tillverkarens egen anvisning för hur man lagar skador på skivorna.
De skrev till och med förr på sin hemsida att de skickar ut träull kostnadsfritt för lagning, vilket jag tyckte var väldigt generöst innan de också skickade en faktura 🤔

Alternativet, om man nu vill bevara egenskaperna och inte bara fylla hålet med nåt annat, är att skarva i en ny bit.
Men skivorna som säljs idag har inte samma tjocklekar som förr, så i mitt fall var inte det ett alternativ.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Fyll med en bit cellplast, putsa över.

V Vante skrev:
Fyll med en bit cellplast, putsa över.
Funderade också på detta, fäster putsen på cellplast? Känns inte som man behöver näta eller grunda en sån liten bit?

Du kan ju fylla hålet med en bit Leca sten eller "svick" om du föredrar det.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
J
N naikon skrev:
Funderade också på detta, fäster putsen på cellplast? Känns inte som man behöver näta eller grunda en sån liten bit?
Har du putsnät eller hönsnät? För du kan fylla med putsnät som man viker mångdubbelt som du sedan putsar på så blir det likvärdigt med det som sitter där..

• Gilla
naikon
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan ju fylla hålet med en bit Leca sten eller "svick" om du föredrar det.
J Jansson69 skrev:
Har du putsnät eller hönsnät? För du kan fylla med putsnät som man viker mångdubbelt som du sedan putsar på så blir det likvärdigt med det som sitter där..
Smart!! Tack. Jag fyller nog med nät eller med lite leca. Låter enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.