Hej
Tänkte jag skulle fräscha upp utrymmet under yttertrappen. Färgen hade flagnat pga tidigare fukt. Skrapar bort lite färg och hör att det låter ihåligt. Knackar på putsen på några ställen och det låter ihåligt precis som när puts håller på att släppa
Knackade bort lite puts och hittar vassmatta? Förväntade mig betonghålsten som resten av grunden. Blev lite förvånad, brukar man ha vass mellan putsen och grunden?
Tänkte bara att jag skulle putsa igen det som lossnade, men nu blir jag osäker. Varför har man gjort såhär? För att putsen ska fästa bättre? Eller någon slags isolerande funktion? För resten av källaren är putsen direkt på muren.
Vad göra nu?
Huset är byggt 61.
Tänkte jag skulle fräscha upp utrymmet under yttertrappen. Färgen hade flagnat pga tidigare fukt. Skrapar bort lite färg och hör att det låter ihåligt. Knackar på putsen på några ställen och det låter ihåligt precis som när puts håller på att släppa
Knackade bort lite puts och hittar vassmatta? Förväntade mig betonghålsten som resten av grunden. Blev lite förvånad, brukar man ha vass mellan putsen och grunden?
Tänkte bara att jag skulle putsa igen det som lossnade, men nu blir jag osäker. Varför har man gjort såhär? För att putsen ska fästa bättre? Eller någon slags isolerande funktion? För resten av källaren är putsen direkt på muren.
Vad göra nu?
Huset är byggt 61.
Produkter som diskuteras: "Skrapar färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
415 kr inkl moms
Läs mer
För övrigt blir effekten just att putsen låter ihålig även om allt är i sin ordning. Lätt att bli lurad att det är nåt fel.
Sen tyvärr blir den alldeles smulig av långvarigt fuktpåslag.
Jag har i min källare krafsat bort det som är alltför dåligt och fyllt i med hemgjord träullit enligt tillverkarens instruktioner.
Träull som får suga i cementvälling. Peta in i hålet och lägg i press med en bit formplywood tills det torkat.
Jag har i min källare krafsat bort det som är alltför dåligt och fyllt i med hemgjord träullit enligt tillverkarens instruktioner.
Träull som får suga i cementvälling. Peta in i hålet och lägg i press med en bit formplywood tills det torkat.
V Vante skrev:
Tack för infon, ja jag blev verkligen lite lurad eftersom det låter ihåligt lite överallt.C cpalm skrev:För övrigt blir effekten just att putsen låter ihålig även om allt är i sin ordning. Lätt att bli lurad att det är nåt fel.
Då får jag fylla hålet jag gjorde och låta resten vara.
Låter lite overkill med att tillverka egen träull för detta lilla, finns det ingen enklare lösning som funkar ok?
Låter nog mer komplicerat än vad det är, det är som sagt enligt tillverkarens egen anvisning för hur man lagar skador på skivorna.N naikon skrev:
De skrev till och med förr på sin hemsida att de skickar ut träull kostnadsfritt för lagning, vilket jag tyckte var väldigt generöst innan de också skickade en faktura 🤔
Alternativet, om man nu vill bevara egenskaperna och inte bara fylla hålet med nåt annat, är att skarva i en ny bit.
Men skivorna som säljs idag har inte samma tjocklekar som förr, så i mitt fall var inte det ett alternativ.
F fribygg skrev:
Smart!! Tack. Jag fyller nog med nät eller med lite leca. Låter enkelt.J Jansson69 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden