Några detaljer som komplettering till de kloka ord som skivits ovan.

- Jag tycker Veritas slipjigg är onödigt dyr och komplierad i de flesta fall. (Se mitt inlägg #43 i tråden Mats länkar till.) Om man ändå väljer den rekommenderar jag att permanent bya ut orginallrullen till en "chamber roller" till den. Med orginalrullen är det omöjligt att räta upp ett stämjärn med lite sned egg eller sätta en kurva på huveljärnet.
-Jag drar alltid verktyget emot mig på brynet, lyfter eggen när jag skjuter tillbaka till utgångsläget.
- Det går ganska fort att bryna en egg. Första gången jag bryner en nyslipad egg ( 25 grader på Tormek -ca 33 grader i slipjiggen) brukar det räcka med 4-5 drag på ett 800 bryne. Känn efter m det bildats en råeggpå baksidan. Det upplevs som en liten kittling i fingertoppen, inte mer. 10-15 drag på 4000, 10-15 på 8000 ger en polerad egg.
-Polera bort råegg en på den finaste stenen (8000 i exemplet ovan) För stämjärn lägger jag bladet tvärs över stenen och drar det mot mig en 10-15 gånger. På hyveljärn använder jag en linjal.
-Att använda ett förstoringsglas och titta på eggen är det bästa sättet att lära sig vad som fungerar och inte.
- Det är som sagt viktigt att plana stenarna ofta! Jag använder en grov eller extragrov diamantsten till det. Använd aldrig en finare sten till detta. Materialet som håller diamanterna på plats i en DMT-röd eller finare tål inte detta utan diamnterna lossnar! Våtslippapper på en glasskiva är utmärkt. Jag använder alltid 180korn för att kunna känna om det sitter något korn kvar på brynet. Lite grövre repor på en fin sten hjälper också till med att minska risken att verktyget suger fast.
-Lägg inga pengar på en "flattening stone". De är helt värdelösa!
/B

Var hittar man våtslippapper 4 000 korn, någon som vet? Tidigare hade Biltema men det verkar inte finnas längre.

Dr_Jerkyll skrev:
Var hittar man våtslippapper 4 000 korn, någon som vet? Tidigare hade Biltema men det verkar inte finnas längre.
Beror sig på om det är i Malmö och om det är P4000 eller 4000. Colormix har 2000, som ju motsvarar runt P4000. Rent allmänt: Vilken proffsfärgaffär som helst bör ha det om det är P4000, däremot 4000 är förfärligt fint, motsvarar slipmedel (Festool till exempel).

--- Mats ----

Ok. P4000 i färgaffär alltså. Märkligt att inte biltema har, det borde vara vara rätt kundkrets.

Vill ändå slå ett slag för Spyderco triangle sharpmaker som komplement till Tormek.
Nu pratar jag om knivar i huvudsak.

Olika japanska stenar med mera är kanonbra, inget snack om saken!
Fördelen med sharpmakern är användarvänligheten och lätt att lära sig.
Finns, som med alla system, nackdelar även med den. Dock så är de överbryggbara.

De stenar som följer med är fullt tillräckligt. Jag kompletterade med ett par diamantstavar också. Tanken var att kunna omprofilera eggar. Den delen har blivit klart nerprioriterad när jag köpte min tormek. Den gör det betydligt fortare och enklare.
Finns ultrafina stenar också att köpa, men jag har ännu inte sett behovet av dem.
Kommer antagligen köpa dessa också bara för att.... :blushing:

För sista skärpan så striglar jag, som jag skrivit tidigare. Dock så är det inte alltid optimalt att ha spegelblank egg på knivar. Skära grönsaker kan till och bli lite besvärligare då grönsaken har en tendens att "suga fast" i kniven.

Nu ska jag inte utgöra mig för att vara något proffs. För bara någon/några månader sen så hade jag varken Tormek, sharpmaker eller strigel.
Dock så har jag precis gått igenom fällorna och precis lärt mig slipa/bryna så det blir riktigt läskigt vasst :wow:

//V8dc som helt ärligt inte har kvar några hår på vänster underarm eftersom man bara måste testa ifall det går att raka med respektive kniv man blivit klar med ;)
(ja, jag vet att raka hår inte är så speciellt vasst men det är ju kul...)

Den största fördelen med sharpmakern är väl att den fungerar även på tandade knivar? (serrated)

Visst funkar den även där. Har dock bara vässat ett par brödknivar så jag har väldigt liten erfarenhet hur bra den är på det.

Är det någon som rekommenderar "japanstenen" till Tormek?
Någon som har erfarenhet av den? Prisvärd?

En till fråga:

Lite sugen på att testa det där med slippapper när man slipar och framförallt bryner.
Vad har ni för underlag när ni gör dessa övningar?

Sen ett tips som iallafall gett mig lite tips och trix:
Använd youtube och sök. Söker man på sharpening knife eller liknande så dyker massor av bra filmer upp!

En tjock glasskiva. Jag har limmat ihop två 10mm glasskivor men man är nog inte fel ute om man tar en tunnare glasskiva, säg 4mm, och använder 19mm MDF som stöd under. Nackdelen är att MDF ogillar vatten.

och papperet suger fast tillräckligt av vattnet?

Nybörjarfrågor, men frågar man inte så fortsätter jag ju vara okunnig :)

Ja och nej. Det ligger still men papprena brukar vilja krylla sig lite i kanten. Antingen får man hålla ner dem i kanten när man slipar där eller så köper man sig en burk spraylim på Biltema och så är problemet löst. Jag ser en liten risk i att det rullar sig i kanten att pappret då utövar ett tryck upp från glaset vilket borde kunna riskera en böjd egg efter slipning.

V8dc skrev:
Är det någon som rekommenderar "japanstenen" till Tormek?
Någon som har erfarenhet av den? Prisvärd?
Jag köpte en Tormek T7 kring innan jul och dom flesta tillbehör. Japanskavattenstenen köpte jag dock för en månad sedan.
Först och främst ska jag ju säga att jag inte har slipat knivar själv innan och har inga referenser (förutom den handhållna sak med svå skåror i som man drar kniven mot två rullar) om vad som är bra eller dåliga stenar.
Men jag tränade på en massa moraknivar på orginalstenen och tyckte mig få bra skärpa på dessa. Så då tog jag steget att slipa upp våra köksknivar, och jag var nöjd med resultatet. Dom blev riktigt vassa i mina mått mätt. Slipade släkt och vänners knivar med gott resultat. Sedan efter lite läsande på nätet så insåg jag att en finkornigare sten skulle vara att föredra, så jag slog till på den japanska vattenstenen till T7.
Då blev det inte bara vasst utan vansinnigt vasst. Efter att ha testat knivar på underarnarna så har jag inget hår kvar, men som tur var har jag hårig bringa och testerna har fortsatt där så nu kan jag inte visa mig på en badstrand i somma :D
Med vattenstenen får jag en helt annan glans i kniven, då kan man ju spegla sig i den efteråt.
Jag är kanonnöjd med inköpet och ångrar mig inte en sekund, men kollar man priset på den och jämför med andra alternativ så är den säkerligen ingen testvinnare. För mig med dålig slipvana så uppskattar jag att kunna använda jiggarna och slippa köra på frihand så jag kommer garanterat köpa en ny sådan den dagen den är slut.

Att ha ytterligare finkornig sten känns i dagsläget överkurs för mig. Kan knappt tro det kan bli skillnad :blushing: Man kommer i alla fall långt med SJ250 men om man kommer samurajlångt låter jag vara osagt, och jag har mycket kvar att lära för att kunna utnyttja stenen maximalt så det är för mig övning som troligen kommer ge bäst resultat.

Långt svar och lite innehåll :S

B
att få den egg du vill ha är mycket svårt.
att polera, polera, polera, polera och åter polera med läder och olja då kan du få din önskade egg.
men den kommer aldrig hålla sig så vass. för det är så dålig metall i dagens matriall.
sten ska du absolut inte ha. du ska få eggen så vass som möjligt. du får förstor avverkan på eggen.

--Tjacko:
Jag förutsätter att du polerar knivarna på läderskivan efter att ha kört dem på stenen?

byggare henke skrev:
att få den egg du vill ha är mycket svårt.
att polera, polera, polera, polera och åter polera med läder och olja då kan du få din önskade egg.
men den kommer aldrig hålla sig så vass. för det är så dålig metall i dagens matriall.
sten ska du absolut inte ha. du ska få eggen så vass som möjligt. du får förstor avverkan på eggen.
Jo jag har förstått att man inte ska använda stenen varje gång. Men då mina knivar har varit dom mest välskötta jag slipat hitintills, och då har som inte slipats på 12 år så var det nödvändigt att få fram en eggvinkel. Grannens sabatier kunde jag inte avgöra vilken sida som var upp eller ner på kniven ( en filekniv med rund spets så det var inte självklart vart skärande sidan var), samma grannes global försökte jag såga i armen med och det blev inte ens märken.
Så jag tror jag gjort rätt som använt stenen i dessa fall för att få fram eggvinkel och fortsättningsvis räker det med bryning och polering.

Men som jag sa så är jag inte alls kunnig inom slipteknik och uppskattar alla tips jag kan få. d^_^bKommer nog med lite frågor om tips framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.