Urbota Urbota skrev:
Jag tror inte heller att det är vanligt med tanke på att det inte ens händer i den förening som TS hänvisar till.

/Urbota
Intressant. Är det alltså så roligt att vi har båda sidor (eller i alla fall två personer med kunskap om samma förening) i tråden?

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant. Är det alltså så roligt att vi har båda sidor (eller i alla fall två personer med kunskap om samma förening) i tråden?
jJag misstänker att det är ett antagande gjort efter att ha läst TS osammanhängande och lösryckta inlägg.

Säg inte det. En stor samfällighet i Norrtäljetrakten med bråk om förvaltningen. Det kan nog vara nog så goda ledtrådar för någon med insyn. Även om din alternativa förklaring inte är osannolik den heller. Bara mindre rolig. :cool:

• Gilla
Lena Lugn
  • Laddar…
P
Jag hoppas också på att det är två sidor av myntet, de trådarna är orimligt bra!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Lena Lugn skrev:
Pops det bara försvann! Vilka har inte haft en medlem som snyltat i kassan! Kassören eller kanske styrelsen som behövde mattor till deras egna bostäder!
Det där inte så vanligt, som vissa tror. Det skedde definitivt inte i den föreningen som jag var ordf. i. Och det hade inte heller varit något sådant före min tid, iallafall inom ”känd” tid. Vad som ev. hände på 30 talet vet jag inget om. På den tiden hade jag av olika skäl kontakt med styrelser i något tiotal föreningar, har ingen känsla av några problem av den typen där heller. I min kollegas förening var det som sagt en förskingring på 500 000. Upplägget var halvkomplicerat, föreningen kunde aldrig få tillbaka något.

Det var en stor skandal i början av 90 talet då en privat förvaltare som anlitades av flera föreningar förskingrade 50-100 milj. det var en märklig historia där det måste ha funnits flera skyldiga.

Urbota
H hempularen skrev:
Det där inte så vanligt, som vissa tror. Det skedde definitivt inte i den föreningen som jag var ordf. i. Och det hade inte heller varit något sådant före min tid, iallafall inom ”känd” tid. Vad som ev. hände på 30 talet vet jag inget om. På den tiden hade jag av olika skäl kontakt med styrelser i något tiotal föreningar, har ingen känsla av några problem av den typen där heller. I min kollegas förening var det som sagt en förskingring på 500 000. Upplägget var halvkomplicerat, föreningen kunde aldrig få tillbaka något.

Det var en stor skandal i början av 90 talet då en privat förvaltare som anlitades av flera föreningar förskingrade 50-100 milj. det var en märklig historia där det måste ha funnits flera skyldiga.
Samf eller brf?

/Urbota

Urbota Urbota skrev:
Samf eller brf?

/Urbota
Jag var ordf. I en större brf. Som jag skrev tidigare i tråden blev vi utsatta för försök till större bedrägeri, men det kom utifrån.

Urbota
H hempularen skrev:
Jag var ordf. I en större brf. Som jag skrev tidigare i tråden blev vi utsatta för försök till större bedrägeri, men det kom utifrån.
Tack för klargörandet. Brf:er är mer utsatta. Till skillnad från samf använder brf:er ofta externa förvaltare. Dessutom har styrelsen i en brf större befogenheter, t.ex. att bestämma avgifter. Samf kommer genom sin konstruktion aldrig vara föremål för systematisk ekonomisk brottslighet. I en bostadssamfällighet med en gemensamhetsanläggning bokförs samfälligheten till noll kronor och går inte att pantsätta. De viktiga besluten, inkl. årsavgift och större underhållsprojekt tas på stämmor och röstetalet är ofta 1 för samtliga ingående fastigheter. Småhusägande är också en mer ”aktiv” form av ägande eftersom man måste sköta sin egen fastighet. Samf har helt andra demoner att brottas med.

/Urbota

• Gilla
cpalm
  • Laddar…

Bästa svaret

C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns det verkligen vanligen 10tals miljoner i kassan hos en samfällighet redo att plockas ut på enbart sekunder?
De beloppen finns naturligtvis inte i en kassa och sällan heller på ett bankkonto. Det mesta är placerat i något tillgångsslag. Men handlar det om värdepapper kan det gå fort att likvidera och överföra tillgångar. Dock brukar internetbanker ha begränsningar på några hundra tusen kronor / dygn (skiljer mellan banker och autentiseringssätt). Naturligtvis kommer bara stora samfälligheter upp i miljoner kronor i buffert + placeringar.

Tyvärr finns lagkrav att samfällighetsföreningar ska fondera medel för underhåll och förnyelse. I förarbetet motiverades det med att det skulle vara rättvist att den som äger del i en anläggning ska betala för dess värdeminskning under sin tid som ägare. Någon som köper en bostad i ett nybyggt område med ett gemensamt vattenledningsnät ska alltså både betala för den ursprungliga vattenledningen genom amorteringar på det lån som vederbörande tog för att betala köpeskillingen, och samtidigt betala till fonden som ska bekosta nästa vattenledning. (Det krävs högre ideologisk skolning än vad jag har för att se rättvisan i att tvinga alla föreningar att göra så.) Några intressenter tjänar på detta system:
  • Staten, genom att ekonomiska medel kopplas till fastigheterna, vilket höjer köpeskillingarna och därmed stämpelskatt och kanske även kapitalvinstskatt.
  • Förskingrare.
  • De som säljer försäkring mot förskingring.
  • De som säljer revision eftersom det blir viktigare med auktoriserad revisor.
Det optimala vore att uttaxera det som krävs när det krävs och varje delägare får finansiera det på just det sätt som passar vederbörandes situation bäst. Men i stället är detta förmyndarsystem med kollektivt tvångssparande obligatoriskt (tror dock inte att styrelseledamöter eller föreningen riskerar straff om de avstår från att tillämpa systemet).

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
I fallert då i början på 90-talet med det privata förvaltningsbolaget (är bara 95% säker på att jag kommer ihåg namnet rätt, så jag skriver inte ut dte), så pågick dte stammbyte i 3 - 4 av föreningarna som förvaltades. Förvaltningsföretaget lyfte byggkreditiv för det pågåedende arbetena, för att betala löpande fakturor från byggföretagen. Men under ett helt års tid betalades inga fakturor till byggarna.

Det tycker jag är väldigt märkligt, dels att byggena kunde fortsätta, utan att fakturor betalades under så lång tid, dels att detta kunde pågå utan att någon i föreningarnas styrelser blev uppmärksamma på det som hände.

De föreningar som hade pågående stammbyten gick i konkurs, samtliga medlemmar förlorade allt. Detta sammanföll med finanskrisen, och då gick väldigt många föreningar i konkurs även utan att bli utsatta för förskingrare. Jag kände indirekt en av de drabbade (son till f.d granne).

Uppsala nya sparbank var också insyltad, de släppte iväg pengar till förskingraren utan korrekta attester från styrelserna, och i efterhand försökte banken få flera av de drabbade att skriva av sina fordringar mot den då fängslade VDn för förvaltningsbolaget "eftersom kraven på återbetalning allvarligt påverkar hans möjligheter att göra nya affärer", fritt citerat ur ett brev banken skickade till vissa av fordringsägarna.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
liran och 3 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Med sån här aluminiumtråd,[länk] kan man nog skapa sig en snyggare huvudbonad än man får till om man bara tar vanlig aluminiumfolie och gör sig en hatt av.

Fast kanske är det mer rättshaverist än foliehatt man kommer att tänka på.
K Kane skrev:
Ser inte det i Claes argumentation.[/QUOTE
Även om rubrik och text inte förhåller sig på en nivå som du tycker,borde du kanske tänka på vad du lägger in! Det är enkelt att prata om när många sitter med Petter på hand men det gör ont i många som inte törs uttala sig! Fint att du kommer med annat också!

L Lena Lugn skrev:
Även om rubrik och text inte förhåller sig på en nivå som du tycker,borde du kanske tänka på vad du lägger in! Det är enkelt att prata om när många sitter med Petter på hand men det gör ont i många som inte törs uttala sig! Fint att du kommer med annat också!
Vad har jag skrivit om rubriken?

L Lena Lugn skrev:
*Förutsättning för att klaga är att man går till Mark och miljödomstolen! Vem orkar bråka i tingsrätten?
LL
Har du någonstans förklarat varför du inte vill anmäla till Mark och miljödomstolen? Det är annars den rätta vägen att gå om du som medlem är missnöjd med beslut som styrelsen i din samfällighetsförening har fattat. Det kostar visserligen en avgift att göra en sådan anmälan, men kan vara värt om det rör sig om så grava missförhållanden som du antyder.

H Huzzbutt skrev:
Den Svenska grundlagen

Dumheter.

Det du vänder dig mot kan varje medlem lyfta på årsstämma och eller till lämplig tillsynsmyndighet för prövning. Föreningsfriheten är inskriven i regeringsformen och att utarma grundlagen för att vissa hellre gastar på nätet än att arbeta i och för de föreningar de frivilligt blivit medlemmar i är för tusan ynkedom och lättja.
En sak jag undrar över är vilka tillsynsmyndigheter en revisor eller medlem skulle kunna vända sig till under nedan förutsättningar:
  • En samfällighetsförenings styrelse väljer (medvetet eller av okunskap) att hålla nere samfällighetsavgiften och därmed underfinansiera samfällighetens underhålls- och förnyelseplan men säger samtidigt att ekonomin i föreningen är god.
  • Revisornerna har en diametralt annan uppfattning om föreningens ekonomi, anmärker på detta i revisionsberättelsen och föreslår åtgärder för att rätta till felet.
  • En minoritet av medlemmarna deltar på årsstämman och de som gör det röstar för styrelsens ansvarsfrihet och att inga åtgärder genomförs kring dess sätt att förvalta samfälligheten.
Resultatet blir att de som är medlemmar när ett underhållsbehov uppstår får stå för notan för mellanskillnaden, vilket jag tror många samfällighetsmedlemmar inte är medvetna om och som för många kan vara kännbart i den privata ekonomin. Dessutom, såvitt jag förstår, är det inte tillåtet enligt samfällighetslagen att skjuta kostnader på framtida medlemmar till förmån för nuvarande.

P
Stämman är väl högsta beslutande organ, så om man väljer att inte vara närvarande, så får man väl ligga som man bäddat? Myndigheter bryr sig inte så mycket om dåliga beslut, såna får man ta. Myndigheter bryr sig om olagligheter.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.