Jag blir alltid lite skepitskt efter Elitgruppstrådem

Håller nog mer med om att största hotet är oengagerade medlemar. I folkrörelsenationen räknade man att föreningsr skulle sköta mycket av det myndigheter gör i andra länder. Många av dessa föreningar har rätt stor påverkan på medlemarnas ekonomi och styrelsearbetet kräver stora kunskaper.
Vad är lösningen. Knappast att förstatliga eller kommunala det hela.
Höja arvoden så att man ersätts för sin tid?
Skattefria arvoden?

en sak är säker. Långa osammanhängande inlägg på ett forum eller FB kommer inte leda till ett skit

• Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Vi medlemmar har alltid rätt att rösta fram nya ledamöter om de gamla inte passar. Men det ät inte lätt i praktiken för grannsämjans skull.
Så kan det vara men då får man försöka göra klart för alla att det inte handlar om snällhet utan processen är för föreningens bästa. Det arbetet påbörjas långt innan själva stämman om grannsämjan ska stå i centrum.

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur kan vi veta vad styrelsen kan besluta själv, och när det krävs ett mötesbeslut?
Det regleras i samfällighetslagen respektive bostadsrättslagen och stadgarna ger mer detaljer. Styrelsens beslut kontrolleras avseende stadgeefterlevnad av revisorerna som går igenom styrelsemötesprotokollen med besluten inför stämman.

T Thomas_Blekinge skrev:
Kan styrelsen slå ihop två motioner till en enda omröstning om dom tycker dom är ungefär lika?
Det är mer ett stämmobeslut. Stämman avgör hur den vill behandla olika motioner.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vad kan medlem göra om sekreteraren skrivar fel i protokollet?
Justera det men annars överklaga det felaktiga beslutet.

T Thomas_Blekinge skrev:
Kan man kräva ut anbud/fakturor från styrelsen?
Du menar typ att få kopior av leverantörsfakturor och offerter? Kräva blir nog svårt men revisorerna har full insyn i räkenskaperna. Kontakta dem i förväg långt innan stämman om det finns farhågor. Men uppgifter om hur anbud och fakturerade belopp såg ut under verksamhetsåren har troligen styrelsen skyldighet att uppge.

T Thomas_Blekinge skrev:
Dessa och fler frågor verkar inte finns reglerade i lag/förordningar/förarbeten. Så där finns en lång väg kvar!
Mycket av detta är reglerat i lag som du ser ovan. Däremot kan denna detaljnivå vara lite svår att utläsa direkt från lagtexten om man inte förstår hur vårt samhälle traditionellt fungerar. Om man t ex kommer hit som invandrare från en annan kultur måste det vara hopplöst att förstå hur samhället fungerar utifrån enbart lagtext. Lagtexten är ju till stor del bara ett försök att skriva ned det som har vuxit fram organiskt under längre tid och sen hantera lite olika konflikter som var uppenbara för lagstiftaren när det begav sig.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag känner till fallen i Malmö och arbetar med BRF dagligen och det du skriver är rörigt och osammanhängande. Du är på fel forum, gå till polisen och lägg fram allt, om du tjatar lika mycket där kanske dom lyssnar…
Det finns ingen polis som tar en anmälan! Samfund!

• Wow
kashieda
  • Laddar…
L Lena Lugn skrev:
Då får man anmäla ledamöterna i styrelsen gemensamt, har du gjort det?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L Lena Lugn skrev:
Har du provat?

C
L Lena Lugn skrev:
Mellan 150-300 fastigheter med mycket folk som somnat i tv soffan.
Det är ju just det här med att ha somnat i TV-soffan som är problemet. Och det gäller oavsett om förvaltningen har onda eller goda avsikter.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
L Lena Lugn skrev:
Det låter konstigt. Men precis som i andra sammanhang där gör en anmälan, så måste det finnas substans i anmälan. Annars lägs förundersökningen ned innan den startats.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
G
L Lena Lugn skrev:
De ca 90000 samfällighetsföreningar som finns idag, saknar enskild medlem rätten och möjligheten att klaga över orättvisor eller felaktigheter eller socio eller ekobrott som begås i föreningen*.
Mutor bedrägerier slaveri och hot förekommer. Uppgörelser med enskilda utom lagens råmärken och skattefria medel frigörs.
*Förutsättning för att klaga är att man går till Mark och miljödomstolen! Vem orkar bråka i tingsrätten?

Berätta för alla här om dina upplevelser i den samfällighet du bott i eller den styrelse du haft!
Beslut och ignorerande av allt som du kan beskriva.

Det är Regeringen och riksdagen som måste sätta ner foten! Få dem att göra det!
Få regeringen att se till att det blir en gemensam kontrollmyndighet för Brf och Samfälligheter!

Regeringsmedlemmarna Mikael Damberg och Morgan Johansson har båda i nyheterna talat om Bostadrättsföreningarnas problem med ekobrott i samband med bedrägerierna mot Brf Ida och Brf ”Kinesiska Muren” båda i Malmö.
Men att samtidigt belysa Samfällighets- föreningarnas lika problem yttrar man inget!
Hur får vi som bor i samfällighet och är utsatta för att få rättvisa?

Morgan o Micke vad ska ni göra?
Kan ni till oss medlemmar meddela att lag och kontroll snart är här!
Ekobrott ska ej längre göra sig via styrelsers kassa göra besvär!
Myndighet för all föreningsverksamhets skydd det enda alternativet är!
Hasta med lag o kontroll,
så vi slipper kassor liknande såll!

I min svägerskas Samff pågår ekonomiska oegentligheter. Styrelsen eller del av den, styr med hjälp av ”konsulter” styrelsens sätt att hantera medlemmarna. Den organisation som är stödjande till styrelsen är väl känd för ekobrott!
Stora ekonomiska men förhållandevis små projekt ligger hela tiden och förevisas av styrelsen. Strax innan beslut ska tas - någon lång process är inte aktuellt trots att det belastar allas konto. Vi är en förening och inte tio. Hela föreningen har ingen plan för framtiden utom en underhållsplan som hålls helig och är överdimensionerad. UP ses numera som en riktlinje och används för att genomföra projekten.

Valberedningen sparkades av misstro från styrelsen! och styrelsens makar blev den nya valberedningen!? Hur skevt är det? Jäv!!

Styrelsen meddelar hela tiden ”sanningar” på FB som också upprepas hela tiden! Detta för att förstärka den lögn som är uttalad!
Påminner starkt om 40-talets Tyskland och de som hjälpte tyskarna i Norge!

Styrelsen svarar inte på frågor utan hänvisar till motioner och stämman.
Föreningen har inga medlemsmöten och de som försöker med det blir avstängda från den gemensamma lådan på FB där man inte får kritisera styrelsen eller deras förehavanden.

Gemensamma lokaler får inte nyttjas för medlemsmöten bara om man betalar för det!
Lokalen som ägs av kommunen har uppförts för att boende i området ska kunna träffas och utbyta erfarenheter samt andra träffar för gemenskap i föreningen.

Styrelsen lämnar inte ifrån sig några handlingar och områdeskontoret bevakas av ett tiotal tv kameror.

Det kommer mera!
- vi visar vägen
- det är rättvisa det ska generera
- vi är många
- inte segregera
- men måste bli flera!
- engagera dig mera!

LL
Trodde att man alltid körde med en röst per fastighet eller finns det äkta par som äger 2 fastigheter i samma förening?

Ett annat tips är att TS och hennes vapendragare samlar in fullmakter från flera (MÅNGA) soffliggare till nästa stämma så kan det bli lite kraft bakom...

• Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Den Svenska grundlagen
L Lena Lugn skrev:
De ca 90000 samfällighetsföreningar som finns idag, saknar enskild medlem rätten och möjligheten att klaga över orättvisor eller felaktigheter eller socio eller ekobrott som begås i föreningen*.
Mutor bedrägerier slaveri och hot förekommer. Uppgörelser med enskilda utom lagens råmärken och skattefria medel frigörs.
*Förutsättning för att klaga är att man går till Mark och miljödomstolen! Vem orkar bråka i tingsrätten?

Berätta för alla här om dina upplevelser i den samfällighet du bott i eller den styrelse du haft!
Beslut och ignorerande av allt som du kan beskriva.

Det är Regeringen och riksdagen som måste sätta ner foten! Få dem att göra det!
Få regeringen att se till att det blir en gemensam kontrollmyndighet för Brf och Samfälligheter!

Regeringsmedlemmarna Mikael Damberg och Morgan Johansson har båda i nyheterna talat om Bostadrättsföreningarnas problem med ekobrott i samband med bedrägerierna mot Brf Ida och Brf ”Kinesiska Muren” båda i Malmö.
Men att samtidigt belysa Samfällighets- föreningarnas lika problem yttrar man inget!
Hur får vi som bor i samfällighet och är utsatta för att få rättvisa?

Morgan o Micke vad ska ni göra?
Kan ni till oss medlemmar meddela att lag och kontroll snart är här!
Ekobrott ska ej längre göra sig via styrelsers kassa göra besvär!
Myndighet för all föreningsverksamhets skydd det enda alternativet är!
Hasta med lag o kontroll,
så vi slipper kassor liknande såll!

I min svägerskas Samff pågår ekonomiska oegentligheter. Styrelsen eller del av den, styr med hjälp av ”konsulter” styrelsens sätt att hantera medlemmarna. Den organisation som är stödjande till styrelsen är väl känd för ekobrott!
Stora ekonomiska men förhållandevis små projekt ligger hela tiden och förevisas av styrelsen. Strax innan beslut ska tas - någon lång process är inte aktuellt trots att det belastar allas konto. Vi är en förening och inte tio. Hela föreningen har ingen plan för framtiden utom en underhållsplan som hålls helig och är överdimensionerad. UP ses numera som en riktlinje och används för att genomföra projekten.

Valberedningen sparkades av misstro från styrelsen! och styrelsens makar blev den nya valberedningen!? Hur skevt är det? Jäv!!

Styrelsen meddelar hela tiden ”sanningar” på FB som också upprepas hela tiden! Detta för att förstärka den lögn som är uttalad!
Påminner starkt om 40-talets Tyskland och de som hjälpte tyskarna i Norge!

Styrelsen svarar inte på frågor utan hänvisar till motioner och stämman.
Föreningen har inga medlemsmöten och de som försöker med det blir avstängda från den gemensamma lådan på FB där man inte får kritisera styrelsen eller deras förehavanden.

Gemensamma lokaler får inte nyttjas för medlemsmöten bara om man betalar för det!
Lokalen som ägs av kommunen har uppförts för att boende i området ska kunna träffas och utbyta erfarenheter samt andra träffar för gemenskap i föreningen.

Styrelsen lämnar inte ifrån sig några handlingar och områdeskontoret bevakas av ett tiotal tv kameror.

Det kommer mera!
- vi visar vägen
- det är rättvisa det ska generera
- vi är många
- inte segregera
- men måste bli flera!
- engagera dig mera!

LL

Dumheter.

Det du vänder dig mot kan varje medlem lyfta på årsstämma och eller till lämplig tillsynsmyndighet för prövning. Föreningsfriheten är inskriven i regeringsformen och att utarma grundlagen för att vissa hellre gastar på nätet än att arbeta i och för de föreningar de frivilligt blivit medlemmar i är för tusan ynkedom och lättja.

• Gilla
katho75 och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska jag nyansera lite med risk för att ge TS vatten så kvarn så har jag hittat olagligheter i de samfällighetsföreningar och BRFer som jag har insyn i.

Det rör sig inte om uppsåtlig korruption utan att de som har puttats in i styrelser inte har kunskapen och engagemanget och därför bryter mot lagen. Det är en lagstiftning (anläggningslagen och samfällighetslagen respektive bostadsrättslagen) som är så pass komplicerad att med dagens utbildningssystems mått krävs akademiker med intresse för juridik för att begripa den. Arbetarklassen och svennebananmedelklassen klarar inte av det här. Tiden med folkbildande kvällskurser är över.

Inte blir det enklare av att de som dras till att faktiskt engagera sig i styrelser ofta har lite av do:er-karaktär. De är inte så intresserade av egentlig förvaltning och lagstiftning, de vill göra något och tycker att deras privatmoral och arbetslivserfarenhet duger som rättesnöre. Och med sig har de ett antal måttlig engagerade men lika okunniga styrelsekollegor.

(Ledsen för en mörk bild av våra samfällighets- och bostadsrättsföreningar men vi får ända vara tacksamma för att de rullar på trots sina brister.)
Hur ser din akademiska bakgrund ut?

Så vi får ett riktvärde för dina åsikter.

Claes Sörmland
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur ser din akademiska bakgrund ut?

Så vi får ett riktvärde för dina åsikter.
Jag vet inte om jag förstår vad du fiskar efter. Men så här:

Mitt riktvärde är att kring hälften av alla i dagens ungdomsgenerationer påbörjar högre utbildning och aspirerar på att bli akademiker på arbetsmarknaden. Det är i den gruppen vi kan förvänta oss hitta de som är tillräckligt motiverade att läsa in sig vad som gäller juridiken i samfälligheter och bostadsrättsföreningar. Men missförstå inte, ingen skugga ska falla på de individer som saknar akademisk utbildning och som är pålästa.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte om jag förstår vad du fiskar efter. Men så här:

Mitt riktvärde är att kring hälften av alla i dagens ungdomsgenerationer påbörjar högre utbildning och aspirerar på att bli akademiker på arbetsmarknaden. Det är i den gruppen vi kan förvänta oss hitta de som är tillräckligt motiverade att läsa in sig vad som gäller juridiken i samfälligheter och bostadsrättsföreningar. Men missförstå inte, ingen skugga ska falla på de individer som saknar akademisk utbildning och som är pålästa.
Du skriver att du är insatt och kan tolka kraven som ställs men att alla andra behöver akademisk bakgrund för att klara det. Så därför undrar jag givetvis om du har det eller bara är en excellent och unikt undantag?

Claes Sörmland
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du skriver att du är insatt och kan tolka kraven som ställs men att alla andra behöver akademisk bakgrund för att klara det. Så därför undrar jag givetvis om du har det eller bara är en excellent och unikt undantag?
OK, jag uppfattar att du vill inte diskutera sakfrågan utan försöker reducera det hela till min personliga erfarenhet. Klassisk tråkig härskarteknik. Jag passar på den.

Jag gissar att du har irriterat dig på någon aspekt av det som jag skrev. Bemöt det istället så diskuterar jag gärna sakfrågan.

• Gilla
liran och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.