21 847 läst ·
133 svar
22k läst
133 svar
Samfällighetsföreningar de nya objekten för EKO-brott!
Valberedningen tillsätts av medlemmarna på årsstämman.L Lena Lugn skrev:
Och det är dessutom fritt fram för alla att föreslå kandidater till styrelsen på årsstämman oberoende av vad valberedningen har föreslaget.
Det är väl ganska ovanligt i en samfällighetsförening?L Lena Lugn skrev:
Lena, kan du inte dela upp inläggen och diskussionen, så att det finns en chans att hänga med och kanske komma med några vettiga råd? Ta det rent politiska och generellt svävande i en tråd (där jag vill läsa mer om problemet med slaveri) och det mer konkreta i en annan. Där får du bli tydligare med om det är en eller flera föreningar det handlar om, vad som är förstahandsuppgifter och vad som är någon du känner som försökt återge. Vad är det faktiskt som du misstänker att de gjort som är brottsligt och fokusera på det. Nu är det för mycket info att sortera bland åtminstone för mitt huvud, och jag brukar fatta rätt mycket.
Hej! Nu tror jag du missförstår andemeningen i lagtexten! De ska på begäran visa upp de handlingar som medlemmen efterfrågar! naturligtvis är de som frågar skyldiga att ställa frågan skriftligt eller muntligt till styrelsen före stämman. De ska ju inte behöva stå med byxorna vid knäna! Men de ska visa upp samtliga i frågan begärda handlingar!Claes Sörmland skrev:
Nja, skyldigheten är inte att visa upp alla handlingar utan att på föreningsstämma lämna de upplysningar om föreningens verksamhet som medlem begär och som kan vara av betydelse för medlemmarna. Syftet med skrivningen är att tillgodose medlemmarnas intresse av insyn i föreningens angelägenheter. Styrelsen har på inget sätt skyldighet att ta med sig hela föreningsarkivet till stämman.
Hej! Kul m dina synpunkter. Önskar jag kunde svara dig rakt men tyvärr lär jag röja min källa och problemet i sitt!Hep skrev:
Lena, kan du inte dela upp inläggen och diskussionen, så att det finns en chans att hänga med och kanske komma med några vettiga råd? Ta det rent politiska och generellt svävande i en tråd (där jag vill läsa mer om problemet med slaveri) och det mer konkreta i en annan. Där får du bli tydligare med om det är en eller flera föreningar det handlar om, vad som är förstahandsuppgifter och vad som är någon du känner som försökt återge. Vad är det faktiskt som du misstänker att de gjort som är brottsligt och fokusera på det. Nu är det för mycket info att sortera bland åtminstone för mitt huvud, och jag brukar fatta rätt mycket.
Eftersom det inte redovisas något om förluster för samfälligheter då problemet att man måste gå till Mark Och miljödomstolen vilket är en mycket omständigare procedur än ett litet inbrott eller en stöld som polisanmäls. 10 miljoner hinner plockas ur kassan på några sekunder o h skadan är färdig. Att för en medlem som förstår att pengar försvunnit är problemet med att skaffa information för medlemmen att styrelsen brustit i sitt ledarskap. Styrelsen lämnar ju inte ut något!
Att styrelsen skaffat vattenskotrar och har en mindre yath liggande i Norrtälje. Att någon lämnar ifrån sig info som kan få dem i fängelse, dröm om det!
Vad gäller eko- skador på Brf kan man enligt Johan Hellekant på SvD 20210920 att mer än var tionde Brf har utsatts för ngn form av ekonomisk brottslighet.
Han skriver också att ca12% av landets Brf för någon form av ekobrottslighet under en 5års period
Källa SvD. Näringsliv
Fastighetsägarna som är enskilda finns inte de lever i sitt lilla hus och hur de blir bedragna eller lurade framgår inte! Men det är det jag försöker föra fram!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 163 inlägg
Medlemmarna får väl ta lite jävla eget ansvar! Har de en samfällighetsförening ur vilken det går att lyfta 10 Mkr utan ny debiteringslängd eller särskild utdebitering eller ens en revisor som kontrollerar styrelsen åt dem får de skylla sig själva.
Jag undersökte vad lagstiftaren skrev i propositionen innan jag svarade dig och den ger inte stöd för den läsningen av lagen. Mitt svar ovan följer lagstiftares ordval.L Lena Lugn skrev:Hej! Nu tror jag du missförstår andemeningen i lagtexten! De ska på begäran visa upp de handlingar som medlemmen efterfrågar! naturligtvis är de som frågar skyldiga att ställa frågan skriftligt eller muntligt till styrelsen före stämman. De ska ju inte behöva stå med byxorna vid knäna! Men de ska visa upp samtliga i frågan begärda handlingar!
Du är upprörd, kanske befogat. Men det är svårt att förstå vad vi ska kunna hjälpa till med.
Det verkar vara två huvudpunkter: 1- bedrägliga styrelser i bostadsrätter och samfälligheter.
2: en bedräglig samfällighet i synnerhet.
1: jag tror att de flesta styrelser gör så gott de kan, de är ju inte professionella. En revisor som ska komma utifrån granskar årsredovisningen. Till årsstämman brukar den gås igenom och det röstas för att ge styrelsen ansvarsfrihet - fritt från huvudet, så det går till här.
2: en styrelse som inte sköter sig kan ni ju börja med att inte ge ansvarsfrihet. Eller/och polisanmäla. När vi inte sett årsredovisning etc går det inte att ge så mycket mer råd än så.
Det verkar vara två huvudpunkter: 1- bedrägliga styrelser i bostadsrätter och samfälligheter.
1: jag tror att de flesta styrelser gör så gott de kan, de är ju inte professionella. En revisor som ska komma utifrån granskar årsredovisningen. Till årsstämman brukar den gås igenom och det röstas för att ge styrelsen ansvarsfrihet - fritt från huvudet, så det går till här.
2: en styrelse som inte sköter sig kan ni ju börja med att inte ge ansvarsfrihet. Eller/och polisanmäla. När vi inte sett årsredovisning etc går det inte att ge så mycket mer råd än så.
Hej! Jag kan rekommendera dig och alla andra som inte heller förstår detta! Läs om Brf Ida i Malmö om hur de blir muddrade på 250 miljoner! Ni säger att det inte är möjligt. Jag vet och Kinesiska muren är i dålig kondis ekonomiskt också, men kan inte uttala mig om den alls. Jag får hot och har fått hot med jämna mellanrum på olika sätt. Förra veckan en dag vaknade jag 0315 av att någon befann sig på min gård. Svartklädd med huva i storformat! Ingen jag sett förr! Såg ut som de andra unga herrarna som visar sig på stan! Och den försvann lika fort som blixten då jag visade mig.Jonatan79 skrev:
Eftersom föreningen har en styrelse så ses den som en ”myndighet” så lägger polisen det åt sidan! Här premieras de som får annorlunda uppvaktningar som ett brogaller för att man påpekat att det blir isvallar framför förrådsdörren. Då har man varit en god medlem som gnällt över det gemensamma och blir Upphöjd för att styrelsen inte ids att åtgärda.
Ett träd står i vägen och entreprenören kommer och sågar bort det. En ny bättre medlem, för styrelsen som fått sin vilja igenom. Den minns!
Inte helt enkelt att förstå dina inlägg. Är ovanstående en del av 10-miljonersbedrägeriet?L Lena Lugn skrev:Eftersom föreningen har en styrelse så ses den som en ”myndighet” så lägger polisen det åt sidan! Här premieras de som får annorlunda uppvaktningar som ett brogaller för att man påpekat att det blir isvallar framför förrådsdörren. Då har man varit en god medlem som gnällt över det gemensamma och blir Upphöjd för att styrelsen inte ids att åtgärda.
Ett träd står i vägen och entreprenören kommer och sågar bort det. En ny bättre medlem, för styrelsen som fått sin vilja igenom. Den minns!
Jag känner till fallen i Malmö och arbetar med BRF dagligen och det du skriver är rörigt och osammanhängande. Du är på fel forum, gå till polisen och lägg fram allt, om du tjatar lika mycket där kanske dom lyssnar…L Lena Lugn skrev:Hej! Jag kan rekommendera dig och alla andra som inte heller förstår detta! Läs om Brf Ida i Malmö om hur de blir muddrade på 250 miljoner! Ni säger att det inte är möjligt. Jag vet och Kinesiska muren är i dålig kondis ekonomiskt också, men kan inte uttala mig om den alls. Jag får hot och har fått hot med jämna mellanrum på olika sätt. Förra veckan en dag vaknade jag 0315 av att någon befann sig på min gård. Svartklädd med huva i storformat! Ingen jag sett förr! Såg ut som de andra unga herrarna som visar sig på stan! Och den försvann lika fort som blixten då jag visade mig.
Eftersom föreningen har en styrelse så ses den som en ”myndighet” så lägger polisen det åt sidan! Här premieras de som får annorlunda uppvaktningar som ett brogaller för att man påpekat att det blir isvallar framför förrådsdörren. Då har man varit en god medlem som gnällt över det gemensamma och blir Upphöjd för att styrelsen inte ids att åtgärda.
Hej Karlia!Karlia skrev:
Du är upprörd, kanske befogat. Men det är svårt att förstå vad vi ska kunna hjälpa till med.
som du kanske förstår efter många turer är mitt mål så småningom om att få rättsväsendet och då också Mom att tänka utanför boxen.
som du förstår så fungerar inte den här föreningen som andra samff!
Eftersom jag är hotad i omgångar så lämnar jag inte ut någon kontakt där jag kan bli avslöjad. De åtgärder du föreslår är inte genomförbara men du kan kontakta mig genom Bygghemma.se så kan de ge mig ditt nr!
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Jag har inte läst hela tråden men det är kanske många som tycker att samfälligheter är kanske felt uppstyrda genom lag.
Vi medlemmar har alltid rätt att rösta fram nya ledamöter om de gamla inte passar. Men det ät inte lätt i praktiken för grannsämjans skull.
Hur kan vi veta vad styrelsen kan besluta själv, och när det krävs ett mötesbeslut?
Kan styrelsen slå ihop två motioner till en enda omröstning om dom tycker dom är ungefär lika?
Vad kan medlem göra om sekreteraren skrivar fel i protokollet?
Kan man kräva ut anbud/fakturor från styrelsen?
Dessa och fler frågor verkar inte finns reglerade i lag/förordningar/förarbeten. Så där finns en lång väg kvar!
Vi medlemmar har alltid rätt att rösta fram nya ledamöter om de gamla inte passar. Men det ät inte lätt i praktiken för grannsämjans skull.
Hur kan vi veta vad styrelsen kan besluta själv, och när det krävs ett mötesbeslut?
Kan styrelsen slå ihop två motioner till en enda omröstning om dom tycker dom är ungefär lika?
Vad kan medlem göra om sekreteraren skrivar fel i protokollet?
Kan man kräva ut anbud/fakturor från styrelsen?
Dessa och fler frågor verkar inte finns reglerade i lag/förordningar/förarbeten. Så där finns en lång väg kvar!
Jag föredrar att diskutera det som går att diskutera öppet på forum.. Som andra sedan kan dra nytta av. Får önska dig lycka till och att du får något svar som kan hjälpa dig i din frågeställning.L Lena Lugn skrev:Hej Karlia!
som du kanske förstår efter många turer är mitt mål så småningom om att få rättsväsendet och då också Mom att tänka utanför boxen.
som du förstår så fungerar inte den här föreningen som andra samff!
Eftersom jag är hotad i omgångar så lämnar jag inte ut någon kontakt där jag kan bli avslöjad. De åtgärder du föreslår är inte genomförbara men du kan kontakta mig genom Bygghemma.se så kan de ge mig ditt nr!
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Det finns iofs. gott om exempel på bostadsrättsföreningar som utsatts för bedrägeriförsök/förskingring osv- Både från valda styrelsemedlemmar, och externa aktörer.
Men man måste vara lite försiktig med svävande anklagelser. I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan utsattes vi för ett välorganiserat försök till bedägeri, eller vad man skall kalla det för. Förvaltningsorganisationen drog in oss i en upphandling av stammbyte, som skulle ha kostat ca 350 milj. Föreningen har 800 lgh.
Vi stoppade upphandlingen i ett sent skede, och gjorde omtag på hela processen (bara upphandlingen kostade 3,5 milj i konsultarvoden), och vi fick arbetet utfört för ca 75 milj. I det läget sattes det igång ett drev mot oss i styrelsen, det var enskilda medlemmar som med olika påhittade historier försökte hota oss med polisnmälan, det var personer i mer "officiell" ställning (vill inte gå in på detaljer) som hotade med stämning mot oss som privatpersoner med påhittade historier. Upprop till medlemmar med svävande anklagelser. MEN så kom det från de här i "officiell" ställning ": Om ni återupptar den dyra upphandlingen så kommer allt att bli bra...". Vi klarade oss igenom det hela, "skurkarna" gav upp, och vi kunde genomföra stammbytet. Men det var läskigt när man insåg vilka krafter vi hade emot oss.
Jag har även ett exempel från en mindre förening där en kollega bodde. De fick in en ny medlem som satte igång ett korståg mot sittande styrelse, men svävande anklageleser om inkompetens, han blev invald i styrelsen, och förskingrade omgående ca 500 000.
OM någon har seriösa invändningar mot hur styrelsen sköter sig så är det väldigt viktigt att alla medlemmar engerar sig för att få en förändring. Men det är minst lika viktigt att man inte agerar på rykten, lösa anklagelser osv. Det kan vara förskingraren som sprider dem, för att få kontroll.
Men man måste vara lite försiktig med svävande anklagelser. I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan utsattes vi för ett välorganiserat försök till bedägeri, eller vad man skall kalla det för. Förvaltningsorganisationen drog in oss i en upphandling av stammbyte, som skulle ha kostat ca 350 milj. Föreningen har 800 lgh.
Vi stoppade upphandlingen i ett sent skede, och gjorde omtag på hela processen (bara upphandlingen kostade 3,5 milj i konsultarvoden), och vi fick arbetet utfört för ca 75 milj. I det läget sattes det igång ett drev mot oss i styrelsen, det var enskilda medlemmar som med olika påhittade historier försökte hota oss med polisnmälan, det var personer i mer "officiell" ställning (vill inte gå in på detaljer) som hotade med stämning mot oss som privatpersoner med påhittade historier. Upprop till medlemmar med svävande anklagelser. MEN så kom det från de här i "officiell" ställning ": Om ni återupptar den dyra upphandlingen så kommer allt att bli bra...". Vi klarade oss igenom det hela, "skurkarna" gav upp, och vi kunde genomföra stammbytet. Men det var läskigt när man insåg vilka krafter vi hade emot oss.
Jag har även ett exempel från en mindre förening där en kollega bodde. De fick in en ny medlem som satte igång ett korståg mot sittande styrelse, men svävande anklageleser om inkompetens, han blev invald i styrelsen, och förskingrade omgående ca 500 000.
OM någon har seriösa invändningar mot hur styrelsen sköter sig så är det väldigt viktigt att alla medlemmar engerar sig för att få en förändring. Men det är minst lika viktigt att man inte agerar på rykten, lösa anklagelser osv. Det kan vara förskingraren som sprider dem, för att få kontroll.