54 667 läst ·
378 svar
55k läst
378 svar
Samfälligheten har infört straffavgift för vatten. Är det lagligt?
Det var svårt att hitta någon statistik på snittförbrukning. Det enda jag hittade när jag googlade var att domstolen bedömt att schablondebitering för fritidshus (utan mätare antar jag) var rimlig på 150 m3.E Eld skrev:Bortsett från det olagliga beslutet.
Jag bor i villa året runt, två vuxna... med trädgård som vattnas när det är torrt. Snittförbrukning är 122 kubikmeter per år. Alltså väl under de 150 du räknat ut för fritidshus. Gissar att det snarare hamnar under 100 kubik per år för något slags normalt fritidshus... vad nu det är. Fast 30 är verkligen lågt, det huset används nog bara tre månader per år.
Hur de kommit fram till den siffran vet jag inte.
En rätt vanlig lösning för storkvarter och sommarhusområden. Det som samfällighetsföreningen förvaltar är således VA-ledningarna för distribution av kommunalt vatten till fastigheterna och återleverans av spillvatten till det kommunala nätet. Men VA-ledningarna slits ju inte mer för att någon låter mer vatten strömma genom dem. Av det skälet betalar man normalt underhållet av VA-ledningarna enligt fastställda andelstal. Kostnaden för VA-avgifterna vidarefaktureras av samfällighetsföreningen och utgör ingen kostnad för den, fakturan bara mellanlandar i föreningen före den splittras upp mellan förbrukarna.M Matthies skrev:Alla medlemmar skickar in sin mätarställning en gång om året till samfälligheten. Kostnaden för vattenförbrukningen hamnar sedan på samma faktura som avgiften till samfällighetsföreningen.
Varför det fungerar på detta vis kan jag inte svara på, det är inget jag haft anledning att ifrågasätta. Eventuellt har det något att göra med att VA-infrastrukturen inom samfälligheten ägs av föreningen. Detta är före min tid.
Förslag på talan mot föreningens beslut i MMD:M Matthies skrev:
Samfällighetsföreningen Matthiestorp har som ändamål att förvalta gemensamhetsanläggningarna Matthiestorp ga:1, ga:2 och ga:3 som omfattar bland annat VA-ledningar, vägar och soprum. På föreningsstämma 2026-05-XX beslutades: "För de stugägare som förbrukar mer än 30 m³ vatten per år ska varje stugägare debiteras 200 SEK/m³ för att täcka gemensamma kostnader kopplade till sopor, slitage m.m. Denna intäkt uppskattas och tas med i budgeten för 2027."
Vi yrkar att detta beslut ska ogiltigförklaras eftersom det strider mot samfällighetslagen (SFL) att uttaxera dessa medel. Gemensamma kostnader för drift ska täckas genom att bidrag uttaxeras av medlemmarna. Regelverket för uttaxering kräver att styrelsen upprättar en utgifts- och inkomststat för föreningen. Staten förelägges föreningsstämman för godkännande. Medlemmarnas bidrag fastställs genom att styrelsen upprättar och på föreningsstämma framlägger debiteringslängd. Debiteringslängden ska följa andelstalen för drift för respektive gemensamhetsanläggning. Eftersom föreningen ej har följt SFLs regelverk för uttaxeringen saknar beslutet lagstöd och ska ogiltigförklaras.
Kopia på föreningens stadgar, stämmoprotokollet, utdrag andelstal enligt fastighetsregistret samt anläggningsbeslut bifogas.
Redigerat:
Har du i egenskap av fastighetsägare ett eget avtal gällande vatten med det kommunala vattenbolaget?M Matthies skrev:
Eller har samfälligheten avtalet med vattenbolaget och sen debiterar efter egna undermätare, så som många BRF gör med elen?
K Kasken skrev:
M Matthies skrev:Alla medlemmar skickar in sin mätarställning en gång om året till samfälligheten. Kostnaden för vattenförbrukningen hamnar sedan på samma faktura som avgiften till samfällighetsföreningen.
Varför det fungerar på detta vis kan jag inte svara på, det är inget jag haft anledning att ifrågasätta. Eventuellt har det något att göra med att VA-infrastrukturen inom samfälligheten ägs av föreningen. Detta är före min tid.
Vi ligger något under det och då två vuxna, två barn, två kaniner och en hund.E Eld skrev:Bortsett från det olagliga beslutet.
Jag bor i villa året runt, två vuxna... med trädgård som vattnas när det är torrt. Snittförbrukning är 122 kubikmeter per år. Alltså väl under de 150 du räknat ut för fritidshus. Gissar att det snarare hamnar under 100 kubik per år för något slags normalt fritidshus... vad nu det är. Fast 30 är verkligen lågt, det huset används nog bara tre månader per år.
Har även vissa år legat över den nivån men oftast strax under. Hade en läckande toalett tidigare som påverkade en hel del inser man i efterhand.
Räknar man på vår förbrukning (120m³) för villan vi bor i så skulle det röra sig om 18000kr/år i extra kostnad. Då ligger vi lägre än en annan i tråden i förbrukning.H Hybro skrev:
Helt suveränt, tack Claes!Claes Sörmland skrev:
Förslag på talan mot föreningens beslut i MMD:
Samfällighetsföreningen Matthiestorp har som ändamål att förvalta gemensamhetsanläggningarna Matthiestorp ga:1, ga:2 och ga:3 som omfattar bland annat VA-ledningar, vägar och soprum. På föreningsstämma 2026-05-XX beslutades: "För de stugägare som förbrukar mer än 30 m³ vatten per år ska varje stugägare debiteras 200 SEK/m³ för att täcka gemensamma kostnader kopplade till sopor, slitage m.m. Denna intäkt uppskattas och tas med i budgeten för 2027."
Vi yrkar att detta beslut ska ogiltigförklaras eftersom det strider mot samfällighetslagen (SFL) att uttaxera dessa medel. Gemensamma kostnader ska täckas genom att bidrag uttaxeras av medlemmarna. Regelverket för uttaxering kräver att styrelsen upprättar en utgifts- och inkomststat för föreningen. Staten förelägges föreningsstämman för godkännande. Medlemmarnas bidrag fastställs genom att styrelsen upprättar och på föreningsstämma framlägger debiteringslängd. Debiteringslängden ska följa andelstalen för drift för respektive gemensamhetsanläggning. Eftersom föreningen ej har följt SFLs regelverk för uttaxeringen saknar beslutet lagstöd och ska ogiltigförklaras.
Kopia på föreningens stadgar, stämmoprotokollet, utdrag andelstal enligt fastighetsregistret samt anläggningsbeslut bifogas.
Kolla stadgarna vad det står om uttaxering. Jag och säkert andra skribenter i tråden har utgått från att stadgarna inte föreskriver en annan uttaxeringsmodell än den som anges i samfällighetslagen. Men 42 § samfällighetslagen ger utrymme för varianter för uttaxeringsprocess om varianten finns angiven i stadgarna. Jag har dock aldrig hört talas om sådana andra föreskrifter i stadgarna.M Matthies skrev:
Bortsett från (sken)frågan om vattnet - Har någon öht något att göra med "normal användning" eller enskild förbrukning på annans fastighet?
Vad händer t ex om en stugägare beslutar sig för att flytta in i sin stuga permanent? Huvaligen, så onormalt!
Är det inte så att ökade kostnader för slitage etc som ett nödvändigt ont drabbar alla i samfälligheten, pga den fria rätten att använda sin stuga hur "onormalt" mycket som helst?
Uppriktig fråga; Jag har inte koll på juridiken men tycker att det låter lurigt ...
Vad händer t ex om en stugägare beslutar sig för att flytta in i sin stuga permanent? Huvaligen, så onormalt!
Är det inte så att ökade kostnader för slitage etc som ett nödvändigt ont drabbar alla i samfälligheten, pga den fria rätten att använda sin stuga hur "onormalt" mycket som helst?
Uppriktig fråga; Jag har inte koll på juridiken men tycker att det låter lurigt ...
Snittförbrukningen är ungefär 140 liter/dygn/person. Så en familj på 4 kan vara där i 70 dagar på 30 kubik.M Matthies skrev:
Ja, det är ju problemet om man inte läser. Förbrukar man 100 kubik så vill föreningen ha 14.000 kr utöver avgiften till kommunen.H Hybro skrev:
En kommun tar runt 20 kr per kubik. Föreningen vill ha 200 kr per kubik.
Du har rätt. Samfällighetsföreningen har absolut inget att göra med användningen av delägarfastigheterna. Samfällighetsföreningen får serva och förvalta sina gemensamhetsanläggningar som de ska oavsett vad grannskapet tycker om områdets fastighetsägare eller hyresgäster. Det kan kännas slitigt och orättvist men så fungerar en samfällighet.H HJ-C skrev:Bortsett från (sken)frågan om vattnet - Har någon öht något att göra med "normal användning" eller enskild förbrukning på annans fastighet?
Redigerat:
Jag kanske missförstår...M Matthies skrev:
Men den som hyr ut är ju ansvarig för sin uthyrning så om det då festas upprepat till småtimmarna så får ju den som hyr ut ta tag i det.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Det är iofs. ett tråkigt problem. Men det är inget som samfällighetsföreningen skall lägga sig i. Om styrelsen sedan i egenskap av privatpersoner lägger sig i genom att ex. kontakta ägare, eller kalla på polis om festerna spårar ur, är en annan femma.M Matthies skrev: