12 075 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Samfällighet - rösträtt?
För samfälligheten att kräva in pengarna är det inget problem. En samfällighetsavgift går före ALLT vid en utmätning, tom skatteskullder.
I vår samfällighet var det en fastighet som inte ville ha kabel-tv. Då bildades 2 ekonomiska föreningar. En för kabel-tvn och en för de resterande delarna inom samfälligheten.
Sen tycker jag att man valt fel typ av boende ifall man inte vill betala för vissa delar i sin samfällighet. Man får licksom hela paketet...
/Johan
I vår samfällighet var det en fastighet som inte ville ha kabel-tv. Då bildades 2 ekonomiska föreningar. En för kabel-tvn och en för de resterande delarna inom samfälligheten.
Sen tycker jag att man valt fel typ av boende ifall man inte vill betala för vissa delar i sin samfällighet. Man får licksom hela paketet...
/Johan
Njae, en samfällighet ska bara användas för sitt syfte.Man ska inte låta samfälligheter lägga till sysslor dvs vägsamfällighet börjar med kabeltv vidare till fiber osv.Bluff skrev:
Vill man göra nåt nytt starta en ny samfällighet där de som vill får vara med.
/ATW
Personen i fråga var från början vän, eller i alla fall inte ovän, med de flesta i området. Och betalade avgifterna. Men vid någon tidpunkt gick något snett och personen ansåg sig inte längre behöva betala dessa (ansåg sig inte vara varken permanent- eller fritidsboende t.ex.).
Det som dragit ut på att få in pengarna är väl att det dragits i alla rättsinstanser, och innan det är klart misstänker jag att kronofogden inte kan agera.
Det som dragit ut på att få in pengarna är väl att det dragits i alla rättsinstanser, och innan det är klart misstänker jag att kronofogden inte kan agera.
Det håller jag med om. Men de flesta samfälligheterna är väl kring radhusområden. Där är det i regel flera olika saker man betalar för och även om man själv tycker sig kunna vara utan t.ex snöskottning så är det bara att betala ifall man demokratiskt har röstat fram att samfälligheten ska stå för snöskottningen.ArneTW skrev:
/Johan
Nej, även om man demokratiskt röstat fram att samfälligheten skall stå för snöskottning så innebär det inte att samfälligheten skall utföra detta om det inte står i anläggningsbeslutet för samfälligheten att det ingår.
Att vara ansluten till en samfällighet är inget man väljer själv (till skillnad mot en fritidsförening)utan det är en av Lantmäteriet beslutad åtgärd som är tvingande för fastigheten. Med anslutningen följer också att man är tvingad att betala en avgift. Man har ingen som helst valfrihet att själv besluta om man vill vara med eller inte.
Det är därför det är så viktigt att samfälligheten enbart ägnar sig åt det den skall i enlighet med anläggningsbeslutet. All ytterligare verksamhet (såsom midsommarfester, självpåtagen snöskottning e. dyl.) är inte förenlig med samfällighetens syfte och kan/bör överklagas till Lantmäteriet.
Att vara ansluten till en samfällighet är inget man väljer själv (till skillnad mot en fritidsförening)utan det är en av Lantmäteriet beslutad åtgärd som är tvingande för fastigheten. Med anslutningen följer också att man är tvingad att betala en avgift. Man har ingen som helst valfrihet att själv besluta om man vill vara med eller inte.
Det är därför det är så viktigt att samfälligheten enbart ägnar sig åt det den skall i enlighet med anläggningsbeslutet. All ytterligare verksamhet (såsom midsommarfester, självpåtagen snöskottning e. dyl.) är inte förenlig med samfällighetens syfte och kan/bör överklagas till Lantmäteriet.
Ja, det är ju precis som Hemmakatten säger. Ändå är just snöskottning ett bra exempel på sånt som det kan bli tjafs om. Det är väl inte helt ovanligt att gång- och/eller körvägar inom området ingår i de gemensamhetsanläggningar som samfälligheten förvaltar. Då ingår naturligtvis också snöröjning av dessa men medlemmarna kan ha olika uppfattningar om vad som är en rimlig ambitionsnivå för den.
Jag bor i en by där vi är hälften åretrunt boenden och hälften fritidshus. Vi har 4 olika samfälligheter, väg, vatten, avlopp och brygga. Anläggningsbesluten togs på 70-talet och då var det nästan bara fritidshus.
I anläggningsbeslutet för väg anges det inte att snöröjning/sandning skall utföras. Men eftersom boendeformen till stor del förändrats med åretruntboenden och att fritidshusen i stor utsträckning numer används hela året är det självklart att snöröjning/sandning utförs i samfällighetens regi. Åretrunt boenden betalar dubbel avgift jämnfört med de i fritidshusen. Att göra en ny förrättning för snöröjning/sandning till stor kostnad vore ju enbart löjligt, en förening skall fungera även i praktiken.
I anläggningsbeslutet för väg anges det inte att snöröjning/sandning skall utföras. Men eftersom boendeformen till stor del förändrats med åretruntboenden och att fritidshusen i stor utsträckning numer används hela året är det självklart att snöröjning/sandning utförs i samfällighetens regi. Åretrunt boenden betalar dubbel avgift jämnfört med de i fritidshusen. Att göra en ny förrättning för snöröjning/sandning till stor kostnad vore ju enbart löjligt, en förening skall fungera även i praktiken.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är säkert inget problem, om anläggningsbeslutet tar upp något i stil med underhåll av vägar så är ju snöröjning en del av underhållet.
Klicka här för att svara
